Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur högt i tak måste man ha i studion (var "Hjälp!!!:-)")

Produkter
(logga in för att koppla)

mr canon

Medlem
Hjälp!!!:)

Hej!
Är väldigt sugen på att testa fota i "studio"
Någon som kan svara på hur högt man bör ha till tak?
Tänkte fixa till garaget men jag har börjat tvivla på om höjden räcker till.

"så högt som möjligt" fick jag till svar när jag ställde samma fråga för ett par år sedan :)

Iaf, om du har normalhöjd i taket på ditt garage (2,40m) så klarar du dig en bra bit på vägen.

Beror ju lite på vad det är för bilder du har tänkt att ta. För porträtt blir det ju inga problem... Värre då med helkroppsbilder kanske. Sen är också längden viktig. Man bör kunna stå en bit från modellen, att använda vidvinkel kan ge skumma proprtioner på modellen. Vidare vill man ofta ha modellen en bit från bakgunden.

Mina bilder är fotade i ett "halvstort" vardagsrum som räcker med nöd o näppe. Me känns begränsat för vissa fotoideer.

om du aldrig har fotat i studio tycker jag nog att du först skall testa i en befintlig studio för att känna åp att det är rätt innan du köper på dig en massa saker (det är lätt när man väl börjat).

gällande takhöjd så tycker jag som Catherine att 230-240 räcker....om du har möjlighet att måla det mattsvart så mindskar dy risken för reflektioner mm

Max, du får uppdatera din sida, nuförtiden finns smartare komunikation mellan blixt och kamera, Elincrom Skyport, kräver dock att du har Elinchrome Style RX, Ranger RX eller Digital RX blixtaggregat. Funkar perfa på min Ranger RX.

Felix Neldemo skrev:
Max, du får uppdatera din sida, nuförtiden finns smartare komunikation mellan blixt och kamera, Elincrom Skyport, kräver dock att du har Elinchrome Style RX, Ranger RX eller Digital RX blixtaggregat. Funkar perfa på min Ranger RX.

Jo, jag vet men det är föööör dyrt!!! Jag väntar tills dom har sansat sin prissättning!

2,20

Jag har planer på att bygga studio i min källare, ca 3,5 x 3,8m Takhöjd ca 2,20m.
Planerar att fota porträtt, både helfigur och ansikte. Dock oftast katter/hundar och halvfigur.
Är det bortkastade pengar och tid att börja bygga och fixa till?
Gluggar; 16-35mm 2,8f
50mm 1,4f
70-200mm 2,8f
Någon som har tips?

Min studio är 7x4meter och 2,60 i takhöjd. Det känns onekligen trångt på längden! Jag har oftast minst 5 meter mellan mig själv och modellen vid helfigur med 50mm brännvidd. Då står modellen ca 1 - 1,5 meter från bakgrunden. Jag har fotat en del med 35mm brännvid på min D200 men tycker att jag får "fel" perspektiv. Dessutom är 50mm/1,8 eller 1,4 skarpare än 35mm.
För porträtt passar 85mm/1,8 riktigt bra i min studio utan att stå ända upp i fejjan på modellen. Det är bra att ha lite bredare än vad bakrgundspappret är så att man kan vara mer kreativ med ljuset, annars blir det ganska platt med två blixtar i en så liten lokal. Det svåra är inte att få mycket ljus utan tvärtom lite ljus och skuggor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar