ANNONS
Annons

Hur göra så att filer på SD-kort ej kan "återskapas" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har en drös med 16 - 8 GB SD-kort som jag tänker sälja som paket.

Hur gör jag för att säkert se till att dessa kort är helt rensade och att filerna ej går att återställa? Jag har hört att även om man raderar bilder från ett SD-kort så kan filerna återställas med rätt program och några knapptryckningar.

Vill inte att mina gamla bilder ska kunna återskapas och hamna i främmande händer.

Fyll dem med material som du inte bekymrar dig för att andra återskapar, t.ex. kopior på någon film.
Överskrivna filer kan ej återskapas.

Det finns även program som kan skriva över kortet med slumpdata åt dig.

Googla "free disk space wipe"

Visst men det lär ju ta evigheters evighet med ett 'gäng' 16 Gb kort...eller?
Om jag gjorde samma sak och inte hade egna nakenbilder på korten skulle jag knappast bry mig. Bara snabbt formattera dom.

Visst men det lär ju ta evigheters evighet med ett 'gäng' 16 Gb kort...eller?
Om jag gjorde samma sak och inte hade egna nakenbilder på korten skulle jag knappast bry mig. Bara snabbt formattera dom.
Med min sega kortläsare tar det drygt en timme att fylla hela minneskortet med valfritt skräp, men det kan jag tycka det vara värt. Det sköter sig självt.

Ja,
det enda sättet att säkerställa att det inte går att återskapa data är att skriva
över alla minnesceller. Googla lite så finns det säkert någon som skrivit ett litet
program som har något traverserande bitmöster (typ walking ones eller walking
zeroes). Hur många kort pratar vi om eg? Enda som bör krävas ifrån dig är byte
av kort om du kommer över ett lämpligt script.

/Ola

Det finns ju dessvärre en anledning att man inom försvaret ger ut instruktionen att man skall bränna minneskort eller usb-stickor till aska, eller krossa deras innehåll till millimeterstora bitar för att säkerställa att ingen kan återskapa informationen.

Skriv över hela utrymmet på kortet så är det extremt svårt att få fram informationen igen (kan gå om man har ett lab med väldigt avancerad utrustning) och är det något väldigt känsligt så sälj det helt enkelt inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar