Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra ram i Photoshop (var: "Hjälp önskas")

Produkter
(logga in för att koppla)

FruC

Aktiv medlem
Hjälp önskas

Jag har en fråga, använder ps när jag redigerar mina foton...

Hur gör jag för att få en ram?

Mvh/Elin
 
ramar

Såg att du har en C-750UZ :)

Fast.. ja.. Det finns ju tusentals olika sätt att göra ramar på..

Själv gör jag bara en "enkel" ram direkt i PS.. dvs.. i stort sett ökar Canvas Size, så jag får en vit ram, väljer Select All och Modify - Border och gör en 50% grå 1 pixel ram.. Ökar Canvas igen, väljer själva bilden och gör en Drop Shadow.

Men det finns ju alla slags ramar.. allt från det, till trä-ramar osv..
 
Det finns till och med makron som följer med PS för att skapa ramar. De kan vara värda att titta på. Jag tror att de makron som jag använder följde med PS (men jag har faktiskt glömt bort varifrån de kom:)

--jalle
 
JalleS skrev:
Det finns till och med makron som följer med PS för att skapa ramar. De kan vara värda att titta på. Jag tror att de makron som jag använder följde med PS (men jag har faktiskt glömt bort varifrån de kom:)

--jalle

Är PS = Photoshop ? Är i så fall intresserad av dessa makron. Var i PS hittar man dom, eller kan man få dom av dig ?
 
mindwipe skrev:
Är PS = Photoshop ? Är i så fall intresserad av dessa makron. Var i PS hittar man dom, eller kan man få dom av dig ?
Ja ps=photoshop

Om du vill ha kontroll så lär dig att göra ramar själv, det är inte så svårt. Kolla adressen som jag postade. Men det är väl bara kola under actions i photoshop finns något som kanske duger för dig.
 
Här...

Som Tobias säger PS=Photoshop:)

Det finns photoshops actions/funktionsmakron men de syns inte per default. Du måste ladda dem först. De ligger i photoshopkatalogen under Preset/Photoshop Actions (alternativt Förinställningar/Photoshop Funktionsmakron) Den som innehåller ramar heter Frames.atn (eller Bildrutor.atn).

Jag tror att du hittar alla ramar du behöver där:). De är inte svåra att göra själv, men eftersom de följer med Photoshop, så är det lika bra att använda/utgå från dem.

--jalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.