Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra när storföretag använt bild utan tillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vinceremo

Aktiv medlem
Först lite bakgrund:
Jag jobbar för Djurgården Hockey som är en del av Hockeyligan. Hockeyligan kontaktade Djurgården som undrade om de hade en bild åt en av sina huvudsponsorer. Då frågade Djurgården om jag kunde fota den önskade bilden.

Jag svarade ja och det var utan någon ersättning. Men det vi kom överens om var endast för användning i huvudsponsorns interntidning.

Nu har huvudsponsorn däremot "tapetserat" upp bilden stort på flera ställen i sina butiker, tryckt den på en tävlingsflyer samt monterat in den i en produktbild på hemsidan.

Frågan är: vad kan jag kräva för den användningen av bilden?

Känns som att det ändå är en rätt omfattande användning när alla butiker tapetseras med bilden. Men jag har väldigt dålig koll på vad för summor det skulle kunna handla om.

Vore väldigt tacksam för hjälp/tips.

Vinceremo skrev:
Först lite bakgrund:
Jag jobbar för Djurgården Hockey som är en del av Hockeyligan. Hockeyligan kontaktade Djurgården som undrade om de hade en bild åt en av sina huvudsponsorer. Då frågade Djurgården om jag kunde fota den önskade bilden.

Jag svarade ja och det var utan någon ersättning. Men det vi kom överens om var endast för användning i huvudsponsorns interntidning.

Nu har huvudsponsorn däremot "tapetserat" upp bilden stort på flera ställen i sina butiker, tryckt den på en tävlingsflyer samt monterat in den i en produktbild på hemsidan.

Frågan är: vad kan jag kräva för den användningen av bilden?

Känns som att det ändå är en rätt omfattande användning när alla butiker tapetseras med bilden. Men jag har väldigt dålig koll på vad för summor det skulle kunna handla om.

Vore väldigt tacksam för hjälp/tips.

Hur som helst, så tycker jag du kommit i ett intressant och spännande, och positivt läge! :)

Vet huvudsponsorn om "problemet"?

Re: Re: Hur göra när storföretag använt bild utan tillstånd?

Benganbus skrev:
Hur som helst, så tycker jag du kommit i ett intressant och spännande, och positivt läge! :)

Vet huvudsponsorn om "problemet"?

Jo, intressant är det helt klart. Men man vet ju aldrig vart det slutar.

Huvudsponsorn vet inte om problemet än. Eftersom Djurgården höll i kontakterna ville de kolla upp situationen först, vilket sker först på måndag. Men bara för det tänker jag förstås inte släppa på min rätt till bilden och marknadsmässig ersättning (vad det nu innebär i det här fallet). Användning av bilder utan tillstånd är jag allergisk mot... vilket jag väl inte lär vara ensam om här, visserligen. :)

Tänkte mest kolla upp om någon här hade någon liten hint om vad det skulle kunna innebära ekonomiskt, till det blir aktuellt att ställa ett krav.

Det låter som en ganska komplicerad situation.
Har du funderat på att kontakta bildombudsmannen, Staffan Teste?

Tar och meddelar hur det gick. Än så länge är inte pengarna insatta, men vi har kommit överens om ett femsiffrigt belopp. SFFs prislista sa ca 38000 plus 100% påslag för otillåten publicering. 77000 ungefär det vill säga.

Efter fyra månaders ringande och mejlande, där de lovade att återkomma men aldrig gjorde det, blev jag less. Skickade ett mejl och skrev att fakturan på 77000 kommer med posten om de inte ringer upp under veckan. Och i dag så kom det där samtalet.

De hade diskuterat vad de kunde tänka sig att betala. Summan låg lite under prislistepriset (utan påslaget). Tyckte det var en bra deal, eftersom påslaget mest var för att skrämma dem och ge mig en bra förhandlingsposition.

Hade jag sagt 38000 från början hade de säkerligen gått ner till 15-20000.

Så nu vet ni vad ni ska göra när det händer er. :)

Underbart att få höra (jämfört med hur det brukar gå) en solskenshistoria! Det GÅR alltså. Och, grattis! Från gratisuppdrag för interntidningen till femsiffrigt. Inte illa.

Grattis och härligt att få veta hur det gick till slut med tanke på alla trådar som aldrig blir avslutade.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar