Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra mjuka, ljusa, fina svartvita bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
När jag fottar svartvita bilder så blir de så tråkiga, alldeles för mycket svarta partier. Jag har sett bilder där bilderna ser ljusare ut, himlen är nästan vit, många härliga nyanser av ljusgrått och där det helt svarta inte är helsvart på bilden utan lagom svart :D Hur ska jag göra? Överexponering? Eller finns det andra trix med min D90?

Kan du visa lite bilder kanske?

Hursomhelst så finns det flera anledningar. Det verkar som att du blåser ut högdagrarna och lågdagrarna sotar igen. För mycket kontrast? Om du plåtar i jpg och vill fortsätta med det så kolla inställningarna i kameran och kanske dra ner kontrasten lite.

Men lita inte alltid på kamerans exponering, man får anpassa sig lite. Något som sitter i ryggmärgen efter ett tag. Bara för att kameran vill att slutaren ska vara 125 så är kanske 250 mer passande och kanske närmare hur det ser ut i verkligheten.

Ofta blir det inte heller så bra att köra auto-inställningen i bildbehandlingsprogram.

Ställ kameran på M för manuell och ställ in bländare och tid så att du får den ljushet i bilderna som du vill ha. Kamerans svartvitkonvertering är nog redan ganska neutral och kontrastlös. Det är den på min D300 och den är väl ungefär samma kamera som D90.

När jag fottar svartvita bilder så blir de så tråkiga, alldeles för mycket svarta partier. Jag har sett bilder där bilderna ser ljusare ut, himlen är nästan vit, många härliga nyanser av ljusgrått och där det helt svarta inte är helsvart på bilden utan lagom svart :D Hur ska jag göra? Överexponering? Eller finns det andra trix med min D90?

Det låter som att du helt enkelt exponerar fel. Om du får svarta partier är dina bilder underexponerade. Exakt hur man vill exponera beror givetvis på motivet men generellt kan man säga att man vill att det mörkaste i bilden ska vara i "botten" av histogrammet samtidigt som det mest ljusa i bilden ska vara i "toppen". Då får du en jämn ton i bilden.

Läs på lite mer om exponering. Framför allt kan du testa genom att ljusmäta dina motiv så att du ser att du fotar något som går att exponera rätt. Ibland går det helt enkelt inte att få en korrekt exponering om skillnaden mellan det mörka och ljusa är FÖR stor. Då kan en upplättningsblixt eller reflektor vara nödvändig för att ljusa upp de mörka partierna och tillåta en mindre bländare/kortare slutartid.

När jag fottar svartvita bilder så blir de så tråkiga, alldeles för mycket svarta partier.

En kvalificerad gissning är att du exponerar efter de ljusaste partierna i bilden. Och det är väl rätt metod när man kör digitalt. Men förmodligen exponerar du efter ett alldeles för ljust parti så att bilden blir underexponerad.

Ett tips kan vara att läsa på lite om Ansel Adams zonsystem, där han exponerade efter mellangrått och fick lågdagrarna "lagom" mörka och högdagrarna "lagom" ljusa.

En annan finess med att tänka enligt zonsystemet är att man själv bestämmer vilken del av motivet som ska räknas som mellangrått "zon-5" och mäter efter den.

På så vis kan man förskjuta den del av gråskalespektrum som innehåller detaljer till det ljusa eller mörka hållet helt efter vad som passar bäst för motivet.

Börja plåta i RAW format så får du med dig betydligt mer av valörer in som du sedan kan använda i RAW converteringen och där styra kontrast skärpa och valörer för varje enskild bild.

Mvg.

/Janne Höglund

Lite beroende på vad du fotar - testa olika inställningar för hur/var kameran mäter ljuset (punktmätning, matrismätning etc). Kolla handboken för hur man ställer in detta, har själv en annan kamera.

Mitt bästa tips är fota raw-format och underexponera så att himlen inte fräter ut helt.. Ljusa upp skuggorna lagom mycket i Raw-programmet. Sen finns bra funktioner i Adobe Camera Raw för svartvit-konvertering där du kan välja hur mörka eller ljusa motsvarande färger ska bli i svartvitt.. OBS, funkar inte att göra det efteråt i Photoshop eller liknande, då spricker färgerna, ÄVEN PÅ 16-bitars tiff. Bäst gråskala får du alltså via Raw-programmet och när du är nöjd med gråskalan kan du fortsätta på en 16-bitars tiff i Photoshop.

Tackar för alla svar! Blir till o börja köra i RAW. Ska också testa mig mer fram.

RAW kräver en del kunskap. Jag tror du vinner väldigt mycket på att först lära dig exponera och sedan göra eventuella justeringar i efterarbetet. Att exponera är en kunskap i sig. Det gäller även RAW. Ta en sak i taget. Börja med exponeringen. Det är mitt tips.

Exponering, global kontrast, lokal kontrast och kanalbalans

Här är fyra bildparsexempel på svartvita foton.

1) Normal exponering - till vänster med hög global kontrast och till höger med låg global kontrast.

2) - 2 EV exponering - till vänster med hög global kontrast och till höger med låg global kontrast.

3) Normal exponering - till vänster är samma bild som den högra i 1) och den till höger har fått ökad lokal kontrast endast i mellantonerna samt + 5 intensitet och -5 global kontrast.

4) Normal exponering - till vänster med dominans av den gröna färgkanalen och till höger med dominans av den röda färgkanalen.

Slutsats: Tonaliteten i en svartvit bild bild består av fyra faktorer: exponering, global kontrast, lokal kontrast och kanalbalans (RGB). Det kan vara en konst att hitta en balans mellan att bilden å ena sidan skall se naturlig ut med jämna tonövergångar och å andra sidan uppfattas levande med definition och karäktär.

Bilagor

• Kontrast.Sv.jpg
    Kontrast.Sv.jpg
    52.2 KB · Visningar: 629
  • Kontrast.Sv.-2EV.jpg
    Kontrast.Sv.-2EV.jpg
    42.5 KB · Visningar: 634
  • Kontrast.Sv.2.jpg
    Kontrast.Sv.2.jpg
    49 KB · Visningar: 634
  • Kontrast.Sv.kanalbalans.jpg
    Kontrast.Sv.kanalbalans.jpg