Annons

Hur göra för att drabbas minimalt av datorvirus..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Ny dator är införskaffad och ska startas upp för första gången här under torsdag-fredag (beroende på när den nya skärmen anländer). Helst skulle jag bara vilja använda den nya datorn till bildredigering och den gamla datorn för surfning på nätet..men tyvärr är det ju en omöjlig lösning eftersom t.ex. programvaror och drivrutiner kräver att man är uppkopplad mot nätet för att kunna uppdateras.

Min tanke är därför nu att ha antivirusskydd och brandvägg installerade i den nya datorn förstås, men bara koppla upp mig mot nätet då och då för att just uppdatera drivrutiner, programvaror och dylikt. Det vardagliga surfandet där man besöker alla möjliga sajter får den gamla (förmodligen) virussmittade datorn uppgiften att ta hand om.

Några specifika frågor:

1. Är ovanstående en vettig lösning för att radikalt minska risken för att drabbas av virus eller andra intrång?

2. I och med att jag bara har tänkt koppla upp mig mot nätet med den nya datorn då och då för att t.ex. uppdatera antivirusprogrammet, så innebär det ju att min dator under några minuter efter uppstart inte kommer att vara lika skyddad som den hade varit om antivirusprogrammet "alltid" hade varit igång. Min fråga blir då..är det mer troligt att min dator smittas av virus eller något annat under just dessa första minuter ute på nätet än om jag skulle vara "ständigt" uppkopplad med ett antivirusprogram som kontinuerligt uppdateras?

3. Min gamla dator är helt säkert full med virus och annat otrevligt (även om Avast antivirus inte hittade mer än 3 skadliga objekt vid förra systemskanningen). Är risken stor att smitta ner den nya datorn ifall man överför filer (t.ex. excel-filer) från den gamla datorn med hjälp av ett USB-minne?

4. Windows 8.1 har inbyggd brandvägg vad jag förstår. Fungerar den bra eller bör man se sig om efter någon annan lösning?

5. Klarar man sig med gratisversioner av antivirus- och brandväggsprogram eller bör man se sig om efter några lämpliga köpeversioner i stället?

6. Har ni några andra värdefulla tips än att bara undvika klicka på skumma länkar, surfa in på högrisksajter eller att byta till Mac.. ;-) på hur man kraftigt kan minska risken för smitta och intrång i sin dator?

Lite sunt förnuft brukar annars räcka rätt långt för att skydda sig från virus. Öppna inte bilagor i mail såvida du inte vet vad det är och ladda bara ned filer från kända källor. Virus dyker sällan bara upp i datorn för att man har datorn uppkopplad mot nätet, det vanligaste är som sagt bilagor eller webbsidor som försöker få dig att ladda ner och köra en fil.

Däremot så är en dator som inte har de senaste säkerhetspatcharna mer sårbar än en uppdaterad dator, så att ha datorn frånkopplad under längre perioder är nog inte så bra eftersom det ökar sårbarheten när du väl ansluter datorn till internet. Det är inte bara antivirusprogrammet som behöver uppdateras, Windows behöver också det. Om datorn är ansluten till en router med brandvägg istället för direkt till internet så är risken dock avsevärt mindre för att någon ska kunna attackera din dator, eftersom routern inte skickar vidare vilken trafik som helst till din dator.

Virushotet tycker jag är en smula överdrivet, om datorn sitter bakom en router som inte tillåter vilken trafik som helst. Det krävs aningen mer än att bara ansluta den för att få den smittad, är min erfarenhet. Hoten kommer snarare inifrån nätet, därför att någon dator blivit smittad pga oförsiktig klickning. Den W8-maskin som finns i huset har inte påträffat en enda fil som varit smittad på det år den varit i drift.

Detta gäller Windows.

För mig med linux som arbetsdator har jag inget virusskydd över huvud taget.

Jag tror att du kan vara lugn.

Per.

PS. Tvåa på den bollen, men vi verkar åtminstone vara överens!

OK, det låter ju bra det!

Det verkar ju stämma (eller så är virusprogram urusla på att hitta smittade filer) eftersom jag under ganska lång tid inte direkt använde något antivirusprogram - och nu när jag väl skannade så upptäcktes som sagt bara 3 skadliga objekt i hela systemet. Borde ha varit många många fler tycker jag..tusentals kan jag tycka. Men det var det alltså inte. Kanske är det som ni säger inte så att virusen direkt anfaller så fort man är ute på nätet utan att den stora risken är när man klickar på diverse olika länkar i mejl och dylikt. Och sådant har jag alltid varit rätt noga med att inte göra.

Så..det blir kanske att använda internet som vanligt på den nya datorn i alla fall då. Lite sunt förnuft och vara noga med att uppdatera antivirusprogram och operativsystem är förhoppningsvis fullt tillräckligt.

Som en extra säkerhetsåtgärd kan man ju dock göra så som jag först föreslog - fast med den skillnaden att man inte kopplar upp sig mot nätet med den nya datorn BARA för att uppdatera program då och då utan också använder den för surf i begränsad omfattning. Alltså..man kopplar upp sig på nätet regelbundet (typ dagligen) med den nya datorn för att besöka t.ex. fotosidan, kolla mejl, betala räkningar och andra sajter som känns säkra att använda. Sedan använder man den gamla datorn till mer..hmm vad ska vi kalla det.."underhållningssurf"; d.s.v. när man ska in på youtube, om man googlar runt i jakt på information och då inte riktigt vet vilka sajter man kommer att besöka etc.

Man kan ju börja med den ambitionen i alla fall, även om jag väl tror att den uppdelningen inte riktigt kommer hålla i längden.. ;-)

Om man skall vara ärlig så sitter den största risken bakom tangentbordet. Men kortfattat så:

1. Se till så att ditt konto du loggar på med INTE har administratorrättigheter. Saknar man dessa rättigheter så kan du inte installera några program. Detta lär stoppa 99% av all skit man kan få in i datorn. Man loggar endast på som administrator när man verkligen måste, inte annars.

2. Surfa inte på suspekta sidor och använd INTE Internet Explorer.

3. Ta inte hem och installera program hej vilt. Installera bara det du måste ha. När du installerar något så gör alltid en ANPASSAD installation och kolla vad för annan skit som default följer med (toolbars etc).

4. Se till att din dator har automatiska uppdateringar påslaget. Patcharna släpps en gång i månaden från M$ och när dessa har installerats så skall datorn startar om.

5. Kör med både brandvägg och antivirus. Brandvägg är viktigast.

6. Kör webmail. Hotmail, Gmail etc har i regel bra mailtvättar som tar bort den värsta skiten.

7. Kom ihåg att punkt 1 är viktigast.

Gillar du att leka, trixa och testa olika program gör det då helst i en virtuell miljö eller med en dator som du blåser om regelbundet. Virtuell miljö (type VMWare) är dock överkurs för dom flesta.

Tycker att virushotet är ganska överdrivet många gånger. Själv har jag kört både mac och windows i många år. Jag har ett bra antivirusprogram (norton) och öppnar inte filer i mailen som jag inte vet vad det är och framför allt tankar inte ned en massa skräp från nätet som jag inte vet vad det är. Jag har aldrig drabbats av virus, men regelmässigt hoppar jag bort från sidor som vill dela olika information eller om det dyker upp någon installationsfråga.

Det tråkiga rådet är ett gå över till Mac. I OSX finns det inga virus av betydelse. Rent statistiskt borde det väl finns cirka 50000 virus om det finns finns 500 000 windowsvirus. När Nordea skänte bort Norman Antivuris så hängde jag på detta erbjudande. Har nämligen Windows på min Mac. Har aldrig haft ett virus sedan 2006 då jag installerade Windows.

Kan tillägga att OSX har inbyggt antivirus samt håller ordning på olämpliga internetsidor.

Jag har nyligen haft ett datorintrång trots brandvägg och antivirusprogram. Mängder med bilder blev krypterade. Jag surfar aldrig till skumma sidor och öppnar inte post från okända och i synnerhet inte bilagor.
Men visst är det sällsynt. Jag har varit uppkopplad sedan 1994 och bara råkat illa ut två gånger.
Körde med Windows XP dumt nog.

Min erfarenhet är att antivirusprogram (McAfee & Norton) ställer till mer strul än virusen, men att man dessutom får betala. Kör sedan ett par år med Windows Defender (ingår in Windows) som brandvägg och virusskydd på famljens 4 datorer. Det funkar utmärkt, men jag tror det var 5 år sen jag såg ett virus. Men råd som ovan:

- Se till att ha en router med brandvägg med mellan dig och internet, den döljer datorns IP adress från omvärlden.
- Akta dig för att installera "smarta eller roliga" program som du tankar ner eller får tips på.
- Backup på alla bilder på lös hårddisk måste man ju ha i alla fall, för datorkrasch eller att man klantar till det själv.

Jag tycker inte du skall vara orolig för att ha datorn inkopplad hela tiden.

/Ulf R

Om man skall vara ärlig så sitter den största risken bakom tangentbordet. Men kortfattat så:

1. Se till så att ditt konto du loggar på med INTE har administratorrättigheter. Saknar man dessa rättigheter så kan du inte installera några program. Detta lär stoppa 99% av all skit man kan få in i datorn. Man loggar endast på som administrator när man verkligen måste, inte annars.

3. Ta inte hem och installera program hej vilt. Installera bara det du måste ha. När du installerar något så gör alltid en ANPASSAD installation och kolla vad för annan skit som default följer med (toolbars etc).

4. Se till att din dator har automatiska uppdateringar påslaget. Patcharna släpps en gång i månaden från M$ och när dessa har installerats så skall datorn startar om.

6. Kör webmail. Hotmail, Gmail etc har i regel bra mailtvättar som tar bort den värsta skiten.

Gillar du att leka, trixa och testa olika program gör det då helst i en virtuell miljö eller med en dator som du blåser om regelbundet. Virtuell miljö (type VMWare) är dock överkurs för dom flesta.

Tack för raka och tydliga råd - det uppskattas!

Jag har väl kanske inte varit så noga vad gäller punkterna du tar upp. Punkt 1 antar jag att jag följer redan nu eftersom det väl är någonting man aktivt måste ändra i systeminställningarna!?

Explorer använder jag inte sedan 2-3 år tillbaka just pga av det här med virus och annat. Kör med Firefox normalt sätt...men kan då och då även använda mig av Opera eller Google Chrome.

Laddar absolut inte ner hej vilt, har aldrig använt mig av något annat än webbmejl och laddar normalt sätt inte ner speciellt mycket program för att testa.

Antivirusprogram och brandvägg (Comodo gratisversion) har jag haft installerade dem senaste åren, men jag har varit väldigt dålig på att underhålla och använda dem aktivt måste jag erkänna. Comodo har installerats, men sedan mest fått leva sitt eget liv. Allt för ofta har Comodo ploppat upp för att tala om det ena och än det andra..vilket man till slut har tröttnat på och då bara klickat bort rutan för att slippa se den. Alternativet att dra över den upploppade Comodo-rutan till laptopdisplayen (den andra bildskärmen) kan också kännas skönt att göra. Det man inte ser finns inte, eller hur..!? ;-)

Det tråkiga rådet är ett gå över till Mac. I OSX finns det inga virus av betydelse. Rent statistiskt borde det väl finns cirka 50000 virus om det finns finns 500 000 windowsvirus. När Nordea skänte bort Norman Antivuris så hängde jag på detta erbjudande. Har nämligen Windows på min Mac. Har aldrig haft ett virus sedan 2006 då jag installerade Windows.

Kan tillägga att OSX har inbyggt antivirus samt håller ordning på olämpliga internetsidor.

Jag läste för ett tag sedan (ute i cyberrymden någonstans..) att Mac egentligen är sämre skyddat mot virus och andra liknande yttre hot eftersom uppdateringar mot nya virus inte görs lika regelbundet till Mac som till PC. Om det påståendet stämmer vet jag dock inte..

Min erfarenhet är att antivirusprogram (McAfee & Norton) ställer till mer strul än virusen, men att man dessutom får betala. Kör sedan ett par år med Windows Defender (ingår in Windows) som brandvägg och virusskydd på famljens 4 datorer. Det funkar utmärkt, men jag tror det var 5 år sen jag såg ett virus. Men råd som ovan:

- Se till att ha en router med brandvägg med mellan dig och internet, den döljer datorns IP adress från omvärlden.
- Akta dig för att installera "smarta eller roliga" program som du tankar ner eller får tips på.
- Backup på alla bilder på lös hårddisk måste man ju ha i alla fall, för datorkrasch eller att man klantar till det själv.

Jag tycker inte du skall vara orolig för att ha datorn inkopplad hela tiden.

/Ulf R

Tack Ulf, ska verkligen kolla upp det där med router!

Numera kan man köra med UAC, som ju är lite av ett mellanting. Risken är dock att man bara klicka ja på allting... Bäst ör att göra som ovan, men jag blir tokig av det. Dock har jag "privatdrift" på datorer där jag tycker ett vanligt användarkonto är lämpligt åt användaren. ;)

Mjae, förr var det definitivt så, men IE är i sina senaste versioner otroligt mycket bättre. Numera behöver man knappast vara livrädd för webbläsaren och man bör nog komma ihåg att Fx är så pass vanlig idag att den webbläsaren är nog så intressant att ge sig på. Om något så är det nog t ex Flash man ska passa sig för, men tyvärr tvingas man ju ha det installerat på grund av att många sidor kräver det.

Jag kan inte hålla med mer...

Det beror ju lite på om man är beredd att hantera det själv eller inte. Jag låter datorn tala om att det finnns uppdateringar och väljer själv vad och när. Orkar man inte eller om någon annan "ej betrodd" person använder datorn är automatiken bra.

Windows har brandväggen på som standard, sedan kan man ha en hårdvaruvariant också.

Det är väl lite av en smakfråga om man vill ha allting hos ett amerikanskt företag eller inte. Jag har en GMail, men också en adress på egen domän (där jag förstås kan sätta upp hur många jag vill...). Att tro att man inte ska få in "skit" bara för att man använder en amerikansk webbmail är kanske något optimistiskt, men visst, de har goda förutsättningar för att lära spamfilter osv vad som är skräp och inte. Tyvärr åker ju en del riktig mejl ändå med ibland.

Ett stort problem är att man egentligen måste ha en till licens om man ska köra Windows i VMWare. Riktigt irriterande när man bara vill ha en testmiljö för den egna burken.

Jag har läst lite förslag här om hur man skyddar sig mot virus och dataintrång. Jag tror inte det är så enkelt - man kan aldrig skydda sig helt.

Men, som någon sa: "sunt förnuft" (och ibland kan det kräva lite vetskap om hur systemen fungerar). Jag fick t.ex. för någon dag sedan upp ett fönster på en helt tillförlitlig hemsida där man uppmanades att uppdatera en felaktig drivrutin. Jag klickar inte på ett sådant fönster, men hur ska man förklara det för folk i allmänhet? Jag klickar aldrig i några fönster jag inte bett att få upp om de inte uppebarligen är reklam som man är tvungen att ta bort (Aftonbladet har sådana där idiotiska grejor på sin hemsida).

Ett annat tips är att inte ta emot epost i html-format t.ex. och naturligtvis inte öppna några länkar som man inte känner till. Men som sagt: man måste tänka också!

Jag tar dessutom kopia på systempartitionen med jämna mellanrum om det skulle gå åt helvete helt. Tar bara 20 minuter - väl värd tid. Tar 10 minuter att lägga tillbaka en gammal image.

/T

Tack för raka och tydliga råd - det uppskattas!

Jag har väl kanske inte varit så noga vad gäller punkterna du tar upp. Punkt 1 antar jag att jag följer redan nu eftersom det väl är någonting man aktivt måste ändra i systeminställningarna!?

Det konto som skapas när du installerar Windows är ett administratörskonto. Ett sådant måste ju finnas. I senare versioner är UAC på som standard, vilket slänger upp en fråga när du försöker göra något som ändrar i systemet. Detta är dock, som allt annat, inte helt skottsäkert . Den största risken är dock att användare bara klickar ja utan att fundera på vad och varför det frågades. Om du ska köra som vanlig användare så måste du skapa ett sådant konto aktivt och sedan logga in på det istället.

Jag kan INGENTING om routrar och det verkar vara en djungel av olika modeller där ute. Efter några minuters påläsning har jag dock hittat en router som känns intressant. Skulle den fungera för ett mobilt bredband (4G-abonnemang, Telia)? Mitt moderkort är ett Asus Z97-A ATX.

Det konto som skapas när du installerar Windows är ett administratörskonto. Ett sådant måste ju finnas. I senare versioner är UAC på som standard, vilket slänger upp en fråga när du försöker göra något som ändrar i systemet. Detta är dock, som allt annat, inte helt skottsäkert . Den största risken är dock att användare bara klickar ja utan att fundera på vad och varför det frågades. Om du ska köra som vanlig användare så måste du skapa ett sådant konto aktivt och sedan logga in på det istället.

OK..det verkar som att jag använder ett administratörskonto..för i XP tog jag mig precis en titt på Kontrollpanelen->System->Avancerat->Användarprofiler och där finns bara en profil med som heter "Jonas-Arbetsdator". Längst ner på fliken står det att läsa: "Öppna kontrollpanelen ANVÄNDARKONTON om du vill skapa nya användarkonton".

Nu är det som sagt det uråldriga Windows XP jag grävde i..är det samma/liknande sökväg i Windows 8.1?

Så speciellt lätt är det inte att få virus. Viktigaste för dig är nog att slappna av lite, farligt att sitta i en bunkar o vara rädd för allting..

Ett stort problem är att man egentligen måste ha en till licens om man ska köra Windows i VMWare. Riktigt irriterande när man bara vill ha en testmiljö för den egna burken.

Man kan ju alltid köra en virtuell maskin med en enkel Linux-dist installerad. Då är man än mer skyddad och man behöver ingen extra lincens (som man måste betala för i alla fall). För surf så fungerar nog Linux utmärkt även om man inte är insatt och dagens desktopversioner är väldigt enkla att installera också.

/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar