Annons

hur göra en vattenstämpel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan inte kopieringsskydda bilder men man kan skriva in info i metadatan.
File>File Info... Skriv in namn och kontaktuppgifter under läpliga flikar.

Gör inte blaffiga märken som förstör själva bilden. Om en bild absolut inte får kopieras får man helt enkelt låta bli att visa den på nätet.

För copyright märke: håll ner Alt och sedan tryck 0169 på numeriska panelen. Kolla att Num-Lock är aktiv. skriv in din text (namn, webbside adress mm vad än du vill ha med), dubbelklicka på varje textlager (inkl. copyright märket) välji bewel and embos (stavning!), conture i underkategori, justera lite med soft mm. Sätt lagren på soft light och dra ner opaciteten till önskad effekt. Placera din text och märket där du hade tänkt dig, anpassa storleken mm och slå samman då du är nöjd. Justera opaciteten i efterhand om det behövs. Du kan skapa ett vattenmärke på en transparent bakgrund och spara den i PSD file, sen plockar du bara fram det då du behöver det. Hoppas du fått lite hjälp. Annars så finns det olika sidor och program som fixar vattenmärken.

Många fotografer använder sig av Adobe Photoshop Lightroom 3 där det är väldigt smidigt att lägga till en vattenstämpel till bilder man publicerar på nätet.

I vanliga Photoshop så går det att göra så som AnNiMa skrev och senare göra ett "action" för detta som man smidigt kan tillämpa, så gjorde jag iaf. innan jag började använda LR.

Men något skydd är det inte, ser det mer som reklam för mig själv om nu någon skulle vilja publicera någon av mina bilder på deras blog, hemsida etc...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar