Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra bakgrunden diskretare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peek

Medlem
Hur gör jag med denna bilden för att få bakgrunden att inte vara så rörig och framträdande?

Jag tycker även att det blir lite grönstick i bilder när jag skriver ut /skickar på framkallning, hur rättar man till det? Jag har Photoshop 7.0 på svenska.

Vore tacksam för hjälp, beskriv gärna tydligt hur man gör :)

Bilagor

• fotosidan1.jpg
    fotosidan1.jpg
    46.5 KB · Visningar: 447
Bilden är faktiskt ganska grön så det är inte så konstigt om den blir det på utskriften med. Ser du inte grönsticket på din skärm så är det dags att försöka få den kalibrerad. Jag drog lite i reglagen i färgbalans och justerade nivåer en aning för mer kontrast. (Jag ser att jag överdrev en aning i färgbalans och fick min lite för blå istället.)

För att göra bakgrunden suddig så la jag först en bana runt pojken. Lassot funkar med, men det är så trist om det ringer och man tvingas släppa taget. Sen omvandlade jag banan till markering, la på 2 pixlar ludd (lite mer om du har en större bild att jobba med). Sen ctrl-j för att få markeringen i ett eget lager.

För att få bakgrunden oskarp använde jag lagom mycket gaussisk oskärpa. Men först fick jag köra klonverktyget runt pojken i bakgrundslagret för att originalbilden inte skulle sticka ut som en luddig halo när jag suddade till den. Med bättre tele och större bländare slipper man förstås såna här trix :).

Bilagor

• pojk_justerad.jpg
    pojk_justerad.jpg
    26.9 KB · Visningar: 434
Senast ändrad:
Å, vad bra det blev :)

Jag är verkligen nybörjar på fotografering. Jag får ofta grönstick i bilderna när jag fotograferar inomhus med blixt, jag föröker korrigera vitbalansen, men det blir inte riktigt bra. Kallibrerat skärmen har jag aldrig gjort, hur gör man det enklast?

Jag inser att jag borde gå nån fotokurs, för hur jag än läser om bländare och slutare så får jag inte till det, utan använder autoläget.

Jättetack för att du tog dig tid, ska försöka upprepa samma procedur själv nu i photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar