Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

belarbi

Medlem
Jag läser på KTH och sitter och skriver mitt examensjobb nu inom foto.
De jag undrar e hur ni går tillväga när ni vill kvalitetssäkra era bilder för print?
De finns ju en "standard" vill jag kalla de som säger att bilden behöver vara 300 ppi för tidsskrifter (elle, slitz) och ca 150 ppi för tex morgontidningar etc.
Räcker de med att ha en 10 Mpix kamera eller vilka andra kriterier ställer ni fotografer för att ni ska veta att bilden håller för ändamålet?

Häng inte upp dig på megapixlar allena. 6mp med bra optik är oftast bättre än 10 med skräpoptik. Sedan kan bilden i sig också ställa olika krav, en bra bild är en bra bild nästan oavsett upplösning. Det publiceras dagligen bilder tom. från mobiltelefoner i brist på bilder med bättre rent tekniska kvalitéer. Bildens motiv, budskap och rent bildmässiga styrka är nästan alltid överordnad dess upplösning.

belarbi skrev:
Jag läser på KTH och sitter och skriver mitt examensjobb nu inom foto.
De jag undrar e hur ni går tillväga när ni vill kvalitetssäkra era bilder för print?
De finns ju en "standard" vill jag kalla de som säger att bilden behöver vara 300 ppi för tidsskrifter (elle, slitz) och ca 150 ppi för tex morgontidningar etc.
Räcker de med att ha en 10 Mpix kamera eller vilka andra kriterier ställer ni fotografer för att ni ska veta att bilden håller för ändamålet?

Jag trodde KTH var matematikens högborg!

Om du vill åstadkomma en bild med 300 ppi behöver du en upplösning av 118 pixels/cm. (300 pixels/tum / 2,54 cm/tum = 118,11 pixels/cm)

Om tidskriften är 20cm x 30cm, behöver du 20cm x 118,11 pixels/cm = 2362 pixels för kortsidan och 30 x 118,11 = 3543 pixels för långsidan.

Det ger 2362 x 3543 = 8,4 MP som lägst om du vill undvika interpolering.

Utöver detta är det bra om objektivet är så skarpt som möjligt, bilden är korrekt exponerad, att eventuell efterbehandling och digital skärpning är utförd på rätt sätt och om någon ska trycka den i tidskriften bör väl bildinnehållet också vara intressant i något avseende. För Slitz räcker väl en bra naturbild av Silicon Valley... ;-)

Mvh/Lars-Erik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar