Annons

Hur gör ni med dammet egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag hade mörkrum så hade jag den på golvet, och det blåser inte direkt det mer puffar ut vattenånga. Jag hade aldrig dammproblem när jag satte in den efter ett tips jag fick.
 
När jag hade mörkrum så hade jag den på golvet, och det blåser inte direkt det mer puffar ut vattenånga. Jag hade aldrig dammproblem när jag satte in den efter ett tips jag fick.
Läste för fort... luftfuktare, nej dem blåser inte men luftAVfuktare blåser.

Min golvyta är ca 1kvadratmeter.
 
Jag har nu hållit på ett litet tag att framkalla hemma i mörkrummet. Jag skulle även vilja prova tona mina bilder men jag känner att innan jag börjar med sånt så måste jag lösa problemet med dammet. Hur noga jag än står och blåser och putsar och fejar så slutar mina bilder efter torkning med att jag ser vita prickar eller dammkorn på bilderna och det står så fruktansvärt!

- Hur gör ni? Får ni felfria bilder, när vi pratar om damm såklart?

Det är ju i förstoringsapparaten som dammet ligger och jag försöker blåsa och putsa glasen i negativhållaren med såna putsdukar man får hos optikern osv men ändå lyckas ett damkorn ligga i vägen för ljuset. Ofta mitt i ansiktet på personen på bilden för otur har man alltid.

Fredrik

Hej !
Du har redan fått ett antal bra svar. Och jag kan bara fylla i vad jag arbetar med i mitt mörkrum för "kriget mot dammet"
- använder antistatichandskar vid all filmframkallning och kopiering.
- så använder jag också antistaticborste, det blir nästa som den kände politikerns "livrem och hänglsen"
- jag har inte för varmt i mörkrummet. Värmen alstrar damm.
- minst en gång i veckan har jag städning av mörkrum i "kriget mot dammet"
- alla film neg förvarar jag i pergamynblad.

Men som sagt damm är en fiende som är svår.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 
Hur ser din negativhållare ut? Kan du inte sätta i glaslösa plattor som ersättning för glaset? Eller trycker den inte tillräcklig hårt samman, så att negativet ligger helt fast? Det är väldigt viktigt med hårt tryck, så att kanterna fixeras helt. Annars planar det inte optimalt, och då kan jag förstå att du inte får skärpa i hörnen ens vid kraftig nedbländning. I annat fall är det nog din optik som inte tecknar skarpt i hörnen. Vad är det för någon du använder?

Här har jag knäppt en bild på min negativhållare =) Som du ser så försökte jag med att behålla lite av glasen på sidorna för att dom skulle hjälpa till att platta till negativet men det gick inte så bra. Det buktade för mycket ändå.

Så då får jag väl göra plåtbitar i samma storlek som glasen var från början. Sen klippa ut en fyrkant i mitten.

För alltså såna glaslösa plattor har jag ju inte. Och det är väl långsökt att man ska finna nåt sånt begagnat som passar just min hållare tror jag.

Min förstoringsapparat heter Duogon color från Industria Fototecnica Firenze SPA annars :)
 

Bilagor

  • neghall.jpg
    neghall.jpg
    94.8 KB · Visningar: 145
Är den övre plattan helt utan glas, eller sitter glaset kvar där? Är glaset borta och det ser ut som det gör nu får du inget tryck alls från ovansidan. Och om glaset i kanterna sitter kvar på den nedre plattan, som det ser ut nu, så får du inget tryck (på rätt ställe) från den nedre heller.

Edit: Sen verkar inte hållaren vara konstruerad så att du får tryck på övre plattan, utan den ligger lös på negativet. Det krävs en tryckanordning så att plattorna fixerar negativet helt, för att få så optimal planhet som möjligt med glaslös hållare.
 
Men kanske blir det tryck när hållaren sätts i apparaten? En del fungerar så, en del inte. Min gamla apparat är konstruerad så att det inte blir tryck när hållaren sätts i. Istället finns två klämmor som kan spännas på den övre plattan.
 
Jag upplever inga nämnvärda dammproblem när jag kopierar, och då står förstoringsapparaten i linneskåpet i klädkammaren –*maximalt med dammpartiklar från alla kläder alltså. Lösningen är väl en glaslös ram och färghuvud. Eller så har jag bara lågt ställda krav.
 
Men kanske blir det tryck när hållaren sätts i apparaten? En del fungerar så, en del inte. Min gamla apparat är konstruerad så att det inte blir tryck när hållaren sätts i. Istället finns två klämmor som kan spännas på den övre plattan.

Den övre delen är glaslös med. Och när man sätter in neghållaren i förstoringsapparaten så sätts allt i tryck. Men när jag gjorde som på bilden, dvs sparade två små glasbitar på var sida. Så planades negativet ut där. Men i mitten så orkade den inte hålla sig plant utan började bukta igen. Jag trodde att hela skulle planas ut men det gick inte.

Så för att plana ut det på rätt ställe så är det nog nåt hemmasnickeri som måste göras.
 
Tack ni andra för tips och svar också! Rolf m.fl. Jag ska skaffa mig en sån pensel och borsta på negativet med.
 
Det här med att blända ner optikerna är inte en optimal lösning. Förstoringsoptik är inte som kameraoptik. Förstoringsoptiken är optimerad för max skärpa vid en bländare och vilken det är kan man läsa i manualen. Oftast brukar man få maximal skärpa vi nedbländning till första "hacket". Däremot så ökar tiden man har på sig för att tex pjatta.

Jaså detta var nyheter för mig! Jag trodde objektiven var som på kameror när man snackar om nedbländning och skärpa. Det är synd att jag inte fick med manual till denna. Men största bländare är ju f/5,6 så den bästa borde ju var vid f/8 eller f/11 kan man tycka.
 
Även fast vi kommit fram till att glasen i negativhållaren var det största problemet så har jag tänkt på en sak. Kondensorn sitter ju precis över färgfilterhållaren (som sitter över negativhållaren). Damm som ligger i kondensorn då? Syns dom väl med på papperet?

Jag är ingen expert på dessa glasbitar, det är därför jag frågar. Mitt sunda förnuft säger att självklart syns det dammet med. Men på samma gång så vet jag inte riktigt hur ljuset riktas runt med dessa formade glas i kondensorn så det kanske inte syns alls heller :p
 

Bilagor

  • _DSC6485kond.jpg
    _DSC6485kond.jpg
    65 KB · Visningar: 81
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.