Annons

Hur gör ni med dammet egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag har nu hållit på ett litet tag att framkalla hemma i mörkrummet. Jag skulle även vilja prova tona mina bilder men jag känner att innan jag börjar med sånt så måste jag lösa problemet med dammet. Hur noga jag än står och blåser och putsar och fejar så slutar mina bilder efter torkning med att jag ser vita prickar eller dammkorn på bilderna och det står så fruktansvärt!

- Hur gör ni? Får ni felfria bilder, när vi pratar om damm såklart?

Det är ju i förstoringsapparaten som dammet ligger och jag försöker blåsa och putsa glasen i negativhållaren med såna putsdukar man får hos optikern osv men ändå lyckas ett damkorn ligga i vägen för ljuset. Ofta mitt i ansiktet på personen på bilden för otur har man alltid.

Fredrik
 
Skaffa en glaslös negativhållare. Torkan sedan av negativet under armhålan - var klädd i bomulls t-shirt - innan du stoppar det i förstoringsapparaten. Titta sedan på negativets båda sidor där det ligger i den glaslösa negativhållaren - spegla negativet i någon ljuskälla - och blås bort eventuellt kvarvarande damm med en sådan där rensa-öronen-blåsa.
Med den metoden hade jag aldrig problem med damm.
 
Det spelar ingen roll hur mycket man blåser och putsar och fejar. Så länge negativet är "fel" laddat drar det till sig damm och det sittar rätt bra. Lösningen är en antistatborste. Ganska dyr men effektiv. Negativet laddas ur och sen kan det som inte försvinner med borsten blåsas bort. Men ändå kan damm ligga kvar, eventuellt intorkat i emulsionen (går ej att få bort). Kopian får i så fall retuscheras med 00-pensel och retuschfärg. Själva använder jag spotting ark från Hama som fungerar bra även på blanka kopior.

Har man dessutom glasad negativ hållare blir problemet flerdubblat. Man får då försöka hålla 6 ytor rena från damm, mot 2 ytor för glaslös hållare. Att dra negativen i armhålan med bommullströja rekommenderar jag inte då det finns stor risk för att repa dom och det är ett rent h-e att retuschera bort, även om det går.
 
Damm

Glaslös negativhållare är medicinen och att se till att inte negativen är statiskt laddade. Jag förvarar mina negativ i pappers fickor. Har inte haft mycket problem med damm måste jag säga.
 
Tack för svar. Anledningen till att jag fixade denna hållare. Köpte nya glas osv. Det var att jag ville ha negativen platta. För utan skiva så buktar dom ju uppåt som ett u och det är ju inte lätt att få skarpa bilder då. Så jag vet inte hur jag ska göra.

Menar ni att era negativhållare utan glas ändå plattar till negativen i apparaten?
 
Tack för svar. Anledningen till att jag fixade denna hållare. Köpte nya glas osv. Det var att jag ville ha negativen platta. För utan skiva så buktar dom ju uppåt som ett u och det är ju inte lätt att få skarpa bilder då. Så jag vet inte hur jag ska göra.

Menar ni att era negativhållare utan glas ändå plattar till negativen i apparaten?

Har du en bra glaslös negativhållare så plattar dom till negativen ganska bra. Nu vet jag inte vilken apparat du använder, men det finns en del dåliga hållare på enklare apparater. Sen gör nedbländning att den lilla kantoskärpa man kan få pga att man kör glaslöst försvinner. Fast vid större förstoringar (kring 40x50 och uppåt) syns kornoskärpan i kanterna lättare, och då behöver man blända ner mera. Jag gör sällan större än 30x40 och då fungerar glaslös hållare fint. Behöver normalt inte blända ner mer än till 5,6 pga den lilla buktning som finns av att jag använder glaslös hållare.

Sen finns det dålig optik som inte ger bra kantskärpa förrän vid nedbländning till 8-11. Då spelar det ingen roll om man har glasad hållare. Men 6-linsiga optiker som t.ex EL-Nikkor 2,8/50, Rodagon 2,8/50, Componon-S 2,8/50 m.fl, ger bra kornskärpa i hörnen även på största bländare.
 
Är negativen mycket buktiga (vilket dom ofta är direkt efter torkningen) så bör dom ligga i press innan man kopierar/scannar. Lägg negativfickan mellan lexikon några timmar. Annars brukar dom plana ut sig med tiden av sig själva.
 
Vill man köra ett mellanting så kan man plocka bort det nedre glaset och bara ha det övre kvar. Då har man bara 4 ytor att hålla rena från damm istället för 6. Detta fungerar bra med vissa förstoringsapparater där man istället för det nedre glaset sätter i den nedre plattan för glaslöst (t.ex med Durst M605).

Fast ytterligare ett problem med glasad hållare är Newtonringar. De är omöjliga att retuschera bort. Ofta krävs anti-Newton-glas, vilktet sällan följer med som original till apparaterna. Med bara det övre glaset kvar kommer man inte förbi det problemet, eftersom den blanka sidan av negativet är uppåt och då kan Newtonringar biuldas likväl. Den nedre sidan är emulsionssidan vilken är lite ojämn och mattare. Där bildas mera sällan newtonringar vid kontakt mot glaset.
 
Senast ändrad:
Hej,

För att undvika att damm fastnar på filmen medan den torkar efter framkallning brukar jag slå på duschen så varmt det går, strila med vattnet uppåt mot taket, så att badrummet blir ordentligt immigt. Fukten binder upp alla dammpartiklar och gör luften renare. Jag hänger filmerna över badkaret och drar för duschdraperiet, för att luftcirkulationen inte skall dra dit mer damm. Hela proceduren bygger ju förstås på att man använder badrummet för filmtorkning....
 
Hej,

För att undvika att damm fastnar på filmen medan den torkar efter framkallning brukar jag slå på duschen så varmt det går, strila med vattnet uppåt mot taket, så att badrummet blir ordentligt immigt. Fukten binder upp alla dammpartiklar och gör luften renare. Jag hänger filmerna över badkaret och drar för duschdraperiet, för att luftcirkulationen inte skall dra dit mer damm. Hela proceduren bygger ju förstås på att man använder badrummet för filmtorkning....

Det är väl därför som badrum/duschrum funkar bra till filmtorkning? Duschas det regelbundet där brukar det vara i princip dammfritt. Men din metod, att slå på duschen en stund precis innan torkningen, är nog det ultimata. Tackar för tipset!
 
Sen finns det dålig optik som inte ger bra kantskärpa förrän vid nedbländning till 8-11. Då spelar det ingen roll om man har glasad hållare. Men 6-linsiga optiker som t.ex EL-Nikkor 2,8/50, Rodagon 2,8/50, Componon-S 2,8/50 m.fl, ger bra kornskärpa i hörnen även på största bländare.

Jag ska ta bort åtminstonde den undre skivan i negativhållaren och testa mig fram. Annars får jag väl slå ut den övre med. Dammet måste bort. Mina objektiv har 5,6 som minsta bländare och jag minskar alltid till f/11 när jag kopierar så jag kanske får skärpa överallt även om negativet skulle vara lite buktigt.

På själva filmen i sig så för jag inget damm så det är ingen fara där när jag torkar den :)

Fredrik
 

Bilagor

  • DSC_0003web.jpg
    DSC_0003web.jpg
    29.6 KB · Visningar: 759
Jag använde en "antistatpistol", en vit som såldes av hifi-butiker
för att ladda ur Lp-skivor med, men att finna en sådan nu .......

Om man nu gör det så är den säkert sönderskjuten, dvs
för snabbt intryckt så att det blir överslag i kabeln.
bryt isär och byt kabelstumpen , eller isolera med eltejp.

//MW
 
Jag använde en "antistatpistol", en vit som såldes av hifi-butiker
för att ladda ur Lp-skivor med, men att finna en sådan nu .......

Om man nu gör det så är den säkert sönderskjuten, dvs
för snabbt intryckt så att det blir överslag i kabeln.
bryt isär och byt kabelstumpen , eller isolera med eltejp.

//MW

Du kan få köpa lite "jesuslera" av mig, det sätter man lite utanpå kameran så netraliserar det alla onda andar som bor i kameran med joniserande elström.
 
Dammet är ett problem. Själv kom jag tillrätta med det efter många år och det var enkom två åtgärder som besparade mig mycket arbete förorsakat av att pricka i skräp. Jag återkommer till dem med hjälp av två bilder.

Men först gäller det:

att torka filmen dammfritt, bra förslag tidigare i tråden.

att förvara den dammfritt i samlingspärm

att i möjligaste mån befria mörkrummet från damm

att se över förstoringsapparaten och dess optik

Jag har en Focomat försedd med en extra etsad tryckskiva som tar bort Newtonringar.

Innan jag lägger i negativet dammsuger jag med apparat enligt bild 1. Pensla gärna ytorna där negativet skall ligga med pinal enligt bild 2 samtidigt som Du "suger".

För in filmen lite snett mot ljuset och kolla eventuellt damm. Upptäcker Du sådant så stryk penselns mycket mjuka hår mot Din kind och plocka bort dammet. Detta fungerar genom att penselns laddning drar till sig dammpartiklarna.
 

Bilagor

  • fototeknik 112.jpg
    fototeknik 112.jpg
    8.7 KB · Visningar: 654
  • fototeknik 111.jpg
    fototeknik 111.jpg
    7.8 KB · Visningar: 643
Jag tog bort glasen och det blev avsevärt bättre. Men negativet buktade lite för mycket. Inte ens på f/16 så blev hörnen lika skarpa som i mitten. Så jag måste nog köpa plåtbitar och tillverka en egen negativhållare. Men det ska nog lösas. Summa sumarum: glas är dåligt. Tack för hjälpen.
 
Jag tog bort glasen och det blev avsevärt bättre. Men negativet buktade lite för mycket. Inte ens på f/16 så blev hörnen lika skarpa som i mitten. Så jag måste nog köpa plåtbitar och tillverka en egen negativhållare. Men det ska nog lösas. Summa sumarum: glas är dåligt. Tack för hjälpen.

Hur ser din negativhållare ut? Kan du inte sätta i glaslösa plattor som ersättning för glaset? Eller trycker den inte tillräcklig hårt samman, så att negativet ligger helt fast? Det är väldigt viktigt med hårt tryck, så att kanterna fixeras helt. Annars planar det inte optimalt, och då kan jag förstå att du inte får skärpa i hörnen ens vid kraftig nedbländning. I annat fall är det nog din optik som inte tecknar skarpt i hörnen. Vad är det för någon du använder?
 
http://www.svalander.se/shoppen/lera.htm

ironi.... inget elakt menat.... men svalander är inte direkt känd för att vara seriös!

Ja, det är möjligt, magiska kablar odyl.

Min Zerostatpistol kommer inte därifrån, den är äldre och vit,
funkar kanonbra till film och negativhållare,
det mesta lösa dammet hoppar bort, håller man sen i neghållaren
i ena handen så fårstår man kvick varför och hur elstängsel fungerar.
Bör nog undvikas till elektronik typ kamrasensorer odyl.

Jag trodde inte produkten fanns annat än på begmarknaden,
effekten är för liten för stora plastbiter som LP-skivor.

//MW
 
För att få bort damm från negativet så använder jag en antistatborste, samma som Nils skriver om. Men det är sällan jag har damm på negativen.

Jag torkar mina negativ i matkällaren.. vinkällaren heter du ju, och har aldrig dammproblem. Men det är inget spring i vinkällaren heller.

Förstoringsapparatens negativhållare är glaslös och ger inget problem.

Använder normalt en Durst 900 och det är ingen kondensorapparat så problemen blir ju mindre.

När det gäller att städa själva mörkrummet så har jag aldrig haft dammproblem med det, trots att jag städar det mycket sällan.

Det här med att blända ner optikerna är inte en optimal lösning. Förstoringsoptik är inte som kameraoptik. Förstoringsoptiken är optimerad för max skärpa vid en bländare och vilken det är kan man läsa i manualen. Oftast brukar man få maximal skärpa vi nedbländning till första "hacket". Däremot så ökar tiden man har på sig för att tex pjatta.

Sedan händer det att man får vita prickar på kopian ändå. Faktum är att en mjuk blyertspenna funkar riktigt bra på matta papper annars är det retuschfärg som gäller med en lätt hand.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar