ANNONS
Annons

Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas1981

Ny medlem
Hej alla fotoälskare! Jag har ett "litet" probem. Jag sitter på en Minolta Dynax 3L (dvs. en analog kamera) och har därför kommit fram till att det kommer kosta mig en förmögenhet att framkalla alla bilder jag tar (och i min takt är det måååånga bilder) i butik. Dock är jag helt och totalt idiot på hur man gör för att själv framkalla och kopiera negativ. Vad man behöver för prylar, vätskor o.dyl. samt vart dessa kan stå att finna.

Finns här någon vänlig själv som skulle kunna viljs visa sig vänlig och förklara detta för en framkallningsnybörjare som jag så vore jag väldigt tacksam.

Mvh - Niklas

Är det bara små bilder du ska göra är väl bästa alternativet att lämna in filmen för framkallning. Att göra själv i små storlekar blir inte billigare tror jag. Och att kopiera färg själv som nybörjare vet jag inte om man ska rekommendera? Möjligtvis kan du tjäna på det om det är svartvitt du ska göra men jag vet inte det heller? Inte många ören att tjäna där heller tror jag? Men vill du väldigt gärna lära dig svartvit framkallning/kopiering har photax.se fina gratisblad på sin hemsida för det.

Tanken är att bara framkalla negativen, scanna in dom och skriva ut dom på papper via datorn. Så det är "bara" själva framkallningsprocessen som är nödvändig så att säga. Och då är det ju i färg som gäller för tillfället i alla fall..

Niklas1981 skrev:
Tanken är att bara framkalla negativen, scanna in dom och skriva ut dom på papper via datorn. Så det är "bara" själva framkallningsprocessen som är nödvändig så att säga. Och då är det ju i färg som gäller för tillfället i alla fall..
Det blir inte så billigt. Färgskrivarnas patroner är rätt dyra och man tjänar nästan på att lämna in dem.

Jag rekommenderar inte färgframkallning för nybörjare.

Dels så handlar det om 6 bad vill jag minnas, och dels så är temperaturer och tider i baden kritiska för färgerna. Risken/chansen är stor att de första 20-30-40 rullarna blir oanvändbara.

OM man nu verkligen vill framkalla själv så rekommenderar jag en JOBO, med lift.

Billigare blir det dock troligtvis inte, utan den största anledningen är väl i så fall för att lära sig hantverket.

Edit: JOBO är altså en framkallningsapparat. Den har en motor som sköter agigeringen. Liften gör det enklare och snabbare att byta bad, då man inte måste lossa trumman från maskinen för att tömma den på kemi. JOBO'n har även doppvärmare med termostat för en korrekt temperatur. Det är dock ändå inte enkelt!

Jag har precis själv börjat framkalla film...

Skaffa en komplett framkallningsdosa med filmspiral. Öva på att ladda film i filmspiralen ett antal gånger på en misslyckad/defekt rulle. Detta måste du sedan göra i totalt mörker när du väl gör det med din första riktiga rulle. När du sedan fått på filmen på spiralen och lagt den i dosan (och stängt locket) kan du tända. Filmen är nu skyddad från ljus och du kan arbeta i rumsbelysning som vanligt.

Köp även framkallare, stoppbad och fix-kemikalier. Framkallare, t.ex. D76, finns som pulver som du löser upp i vatten enligt anvisning. Sedan doserar du den färdiga lösningen med 1:1, alltså hälften vatten/hälften D76. Stoppbad och fixvätskor finns ofta som koncentrat och ska spädas enligt anvisning. Kan vara 1:4 och 1:16 t.ex. På/under din framkallningsdosa brukar det stå exakt vilken mängd du behöver för att framkalla en film. Min dosa rymmer två spiraler och har således två olika mått i botten.

Dosera helt enkelt enligt föreskrifterna på förpackningarna och framkalla sedan filmen enligt anvisningar och tidsangivelser. Det finns massor med tabeller för detta, sök lite på nätet så hittar du det. Kör du t.ex. med Tri-X och D76 har du väldigt stor "felmarginal".

För att torka negativen rekommenderas att du skaffar särskilda klämmor för att hänga upp film. Min första film var en 36-bilders som jag klippte på mitten. Sedan hängde jag dem på tork och behövde alltså fyra klämmor till detta - två i toppen för att hänga och två i botten för att sträcka ut.

Photax.se har en bra nybörjarguide. Men det behövs inte alls särskilt komplicerade saker för att framkalla sin egna svartvita film.

Vad jag har för utrustning är:
* Framkallningsdosa med två spiraler
* Ett par plaströr för att mäta vätskorna
* Termometer
* Några klämmor för upphängningen av negativen
* Plasthandskar
* Kemikalier (framkallare, stopp och fix)

(Följ de lokala anvisningarna för vart du ska göra av dina förbrukade kemikalier. De ska INTE hällas ut i vasken. Ta dem till närmaste återvinningscentral och gör en insats för miljön!)

Scanner har jag inte än skaffat, men jag lurar lite på en Canon 4400F alternativt en Epson V350. Bägge i klassen 1000-1500 (Canon är ännu billigare). Vi får se vad det blir.

Nåväl - det är grymt att kunna köra analogt utan "hjälp" från labb och liknande. Hela processen känns så underbart kreativ och foto får en helt ny vändning om man tidigare bara fotat digitalt.

Lycka till säger jag!
// Johan

Tack Johan!

Ditt svar var precis vad jag letade efter.. Ska se om jag inte kan knåpa ihop nånting och göra slag i saken äntligen.

Niklas1981 skrev:
Tack Johan!

Ditt svar var precis vad jag letade efter.. Ska se om jag inte kan knåpa ihop nånting och göra slag i saken äntligen.
Johans svar gäller nog sv/v vilket inte alls är särskilt komplicerat. Men om du skall köra färg blir det en helt annan sak som andra redan påpekat.
-affe

Niklas1981 skrev:
Tack Johan!

Inte så lämpligt att försöka framkalla färgnegativ i D76 dock (för du skrev ju att det var färg du var intresserad av nu), Men råden om dosor mm var ju fina! Samma dosa funkar lika bra till färgframkallning. Fast jag tvivlar lite på att det kan bli billigare att framkalla färgfilmen själv mot att lämna in den på labb?Knappast bättre heller?

Edit: Affe hann före.

Får be om ursäkt att jag inte var tydlig nog, givetvis gäller mitt svar enbart för svartvit film vad gäller kemikalierna osv. :)

Färgframkallning är nog en klass för sig. Åtminstone klart mer avancerat för nybörjare.

Hoppas du får till något skoj med dina framkallningar.

Hej

Ska du framkalla själv svartvit så kan du komma ner till några kr per rulle i negativ framkallnings kostnad om du framkallar mycket. Men det gäller att komma upp i volym. Köper du film i längd och laddar själv så kan det bli billigare.

Att framkalla färgfilm är krångligare och kräver större noggrannhet och kemin är inte lika billig för hobbybruk som för svartvit. Där är det nog enklare att lämna in det. Själv låter jag labb framkalla min dia/neg och jag betalar 35kr rullen.

Sen scannar jag mina neg/dia själv.

När jag fotograferar så ligger jag då på en kostnad på drygt 2kr bilden när jag fotograferar med negativ färgfilm (Fuji Reala) och runt 3kr bilden med dia.

Film köper man billigast på postoder.

Det där var en väldigt smart idé. Jag har inte ens tänkt på tt bara låta dom framkalla negativen och strunta i att låta dom kopiera bilderna. Tack för tipset!

Vill du testa att framkalla färg tycker jag du skall göra det. Iallafall om du har lite cash över till det ;)

Dock håller jag med de andre om att det är lättare och kanske bättre att börja med svartvitt om du aldrig framkallat själv.

Det roliga med att kunna framkalla själv är att det öppnar sig en helt ny värld av möjligheter när det gäller olika sorters kameror och olika format. Jag gick en mörkrumskurs enbart för att kunna framkalla 4x5-tums bladfilm, men kunskaperna passar fint till mellanformat och småbild också.

paco skrev:
Det roliga med att kunna framkalla själv är att det öppnar sig en helt ny värld av möjligheter när det gäller olika sorters kameror och olika format. Jag gick en mörkrumskurs enbart för att kunna framkalla 4x5-tums bladfilm, men kunskaperna passar fint till mellanformat och småbild också.

Håller helt med! Det är verkligen en helt ny värld! :)
Det känns otroligt tillfredsställande när man får fram negativ och kopior som man blir nöjd med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar