Jag har precis själv börjat framkalla film...
Skaffa en komplett framkallningsdosa med filmspiral. Öva på att ladda film i filmspiralen ett antal gånger på en misslyckad/defekt rulle. Detta måste du sedan göra i totalt mörker när du väl gör det med din första riktiga rulle. När du sedan fått på filmen på spiralen och lagt den i dosan (och stängt locket) kan du tända. Filmen är nu skyddad från ljus och du kan arbeta i rumsbelysning som vanligt.
Köp även framkallare, stoppbad och fix-kemikalier. Framkallare, t.ex. D76, finns som pulver som du löser upp i vatten enligt anvisning. Sedan doserar du den färdiga lösningen med 1:1, alltså hälften vatten/hälften D76. Stoppbad och fixvätskor finns ofta som koncentrat och ska spädas enligt anvisning. Kan vara 1:4 och 1:16 t.ex. På/under din framkallningsdosa brukar det stå exakt vilken mängd du behöver för att framkalla en film. Min dosa rymmer två spiraler och har således två olika mått i botten.
Dosera helt enkelt enligt föreskrifterna på förpackningarna och framkalla sedan filmen enligt anvisningar och tidsangivelser. Det finns massor med tabeller för detta, sök lite på nätet så hittar du det. Kör du t.ex. med Tri-X och D76 har du väldigt stor "felmarginal".
För att torka negativen rekommenderas att du skaffar särskilda klämmor för att hänga upp film. Min första film var en 36-bilders som jag klippte på mitten. Sedan hängde jag dem på tork och behövde alltså fyra klämmor till detta - två i toppen för att hänga och två i botten för att sträcka ut.
Photax.se har en bra nybörjarguide. Men det behövs inte alls särskilt komplicerade saker för att framkalla sin egna svartvita film.
Vad jag har för utrustning är:
* Framkallningsdosa med två spiraler
* Ett par plaströr för att mäta vätskorna
* Termometer
* Några klämmor för upphängningen av negativen
* Plasthandskar
* Kemikalier (framkallare, stopp och fix)
(Följ de lokala anvisningarna för vart du ska göra av dina förbrukade kemikalier. De ska INTE hällas ut i vasken. Ta dem till närmaste återvinningscentral och gör en insats för miljön!)
Scanner har jag inte än skaffat, men jag lurar lite på en Canon 4400F alternativt en Epson V350. Bägge i klassen 1000-1500 (Canon är ännu billigare). Vi får se vad det blir.
Nåväl - det är grymt att kunna köra analogt utan "hjälp" från labb och liknande. Hela processen känns så underbart kreativ och foto får en helt ny vändning om man tidigare bara fotat digitalt.
Lycka till säger jag!
// Johan