Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man vid försäljning av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

V.Svanström

Aktiv medlem
Hej!

[Denna post finns i en del av forumet men där fick jag svar att det var här jag skulle få bäst och mest hjälp.]

Det var så att när jag var ute och fotade kom det fram en man, han gav mig sitt visitkort och frågade om jag kunde skicka några av bilderna till honom. Jag sa att det kunde jag la göra.

Det jag tänkte göra nu är antingen att skicka en bild som han kan få gratis och säga till honom att jag har ytterligare några som han kan få köpa. Eller om jag ska skicka alla bilder, fast som provbilder(något missredigerade).

Fråga 1. Hur ska jag göra i det här specifika fallet?

Fråga 2. Hur ska man göra överlag när man ska sälja bilder?

Fråga 3. Hur är skillanden mellan att sälja till privat person och till företag? Finns det några kontraktsmallar eller liknande som man kan använda?

Fråga 4. Finns det något prisindex att gå efter när man ska prissätta bilder?

ps. inget gnäll om att inte har läst igen om forumet innan. Dessa frågor har jag inte hittat något svar på.

Det viktigaste äe väl vad han skall ha dem till. Skall han ha dem privat känns det som att det är mer jobb att ta betalt än att bara skicka dem.

när jag sålde till en privatperson tidigare så skickade jag en provbild i naturlig storlek, men lagt på ett lager där det stod "provbild" över hela fotot i en halvt genomskinlig och tjock text.

i samma mail fick han mitt bankkonto nummer o satte över pengarna till mig, o när jag fick dom så skickade jag över bilden.

Det som kommer här vet jag inte hur juridiskt det är, men när jag jobbade som säljare och en kund ville köpa en vara (företagsförsäljning) så var ett mail från med ett godkännande av ordern från firmatecknaren helt ok att få för att beställa och faktuera kunden enligt min chef (om vi hade kunnat göra något juridiskt ifall kunde sedan vägrade betala vet jag inte, men enligt policyn så gick det bra)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar