Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man tonade bildkanter i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Hur gör man för att få bilder, främst porträtt, som har kanter som är tonade. Alltså som man ser att äldre porträttbiler i regel har, sådana som är från tidigt 1900-tal exempelvis.

Jag har ett par bilder där jag skulle vilja göra själva porträttet ovalt (har hittat markeringsverktyget) och där kanterna tonas från bildens skarpa kontraster till helt vitt.

Har till min hjälp Photoshop 7, den engelska versionen.

börja med att duplicera lagret, lägga sedan dit ett nytt lager imellan och fyll det med den färg du vill ha!.

byt sedan lager till kopian som du har gjort, och lägg dit en lagermask på lagret

markera sedan delen du vill ha synlig,

sedan lägger du på oskärpa på markeringen genom att ta Select/Feather runt 10 brukar bli bra.

efter det måste du ta och omvända markeringen genom att ta Select/Inverse

sedan fyller du i markeringen med svart eller vit färg(du får prova)

hmm tror att jag fick med allt...lite trött nu så jag kan ha glömt nått men....

Du kan även göra detta på det enkla sättet, samtidigt kan du minska på filstorleken. Till skillnad från exemplet ovan så lägger du till lite extra på bilden, istället kan du ta bort:

För att få vit som BAKGRUND - Tryck D. För annan färg dubbelklicka på önskad färgruta(svart FörG & vit BakG efter intryckt D) och välj färg.

1.Använd ditt ovala markeringsverktyg och markera som om du skulle beskära. Välj sedan SELECT>FEATHER och ett värde (10 som ovan blir bra)

2. Invertera sedan markeringen genom att trycka CTRL+SHIFT+I.

3. Tryck Delete!

4. Beskär med beskärningsvertyget.

du kan också göra så här

Markera med en oval eller cirkel eller hur du nu vill ha den ytan som ska användas. ställ in feather på kanske 15-25 innan du gör det(du får prova dig fram). kopiera markeringen och klistra sedan in den på en ny bild med samma upplösning och lämpligt mått. Kanske måste du göra den nya bilden vit först. Jag vet inte hur photoshop funkar men i Paint Shop pro behöver jag inte färga den nya bilden då programmet väljer vitt om inget annat görs. I mitt program kopierar jag med ctrl c och klistrar in med ctrl E. Resultatet kan bli så här:

Bilagor

• tonyeagle.jpg
    tonyeagle.jpg
    16.2 KB · Visningar: 4,255
glömde en sak

Oj jag glömde att nämna att bilden på mig är tagen av den levande legenden Christer Herremo som ni säkert har hört talas om. Han blev lite avvaktande då jag använde hans bild utan lov. Hur är det egentligen med upphovsrätten då bilder publiceras på internet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar