Annons

Hur gör man ramar mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Hej, jag har både CS2 och CS3 och undrar hur man gör som en vart ram runt en bild och hur klipper man in en bild tilsammans med en en annan?? T.ex. att jag har gjort en svart ram runt en av mina bilder sen har jag scannat in min underskrift och vill placera den i den svarta ramen.
Hur gör jag??

Tack på förhand!!

Mvh Simon
 
Oj Simon, det är en fråga som det finns massor av olika sätt att välja på beroende på hur du vill ha din ram. Ett snabbt och enkelt sätt att fixa en ram är att:

1 - Ctrl+A för att markera
2 - Ctrl+J för att lägga bilden i ett nytt lager
3 - Markera/klickapå Bakgrund i lager paletten (understa lagret)
4 - Alt+ctrl+c för att kunna göra bakgrundslagret lite större och sedan göra svart (eller vilken färg du nu fill ha)
Kryssa i rutan relativ och välj sedan hur bred ram du vill ha och välj även färg.Det kan vara lättare att uppskatta bredden om du väljer cm eller mm i stället för pixlar. Klicka sedan OK.
 
hej
1. öppna båda bilderna
2. MArkera underskriftsbilden
3. Välj kopiera
4. Klicka på den bilden du vill ha in den i
5. Klistra in
6. Klicka på signaturen du klistrade in
7. gör ctrl-T (transform)
8. Klicka på kedjan uppe i listen (går att du inte förstör bredd/längdförhållandet
9. Sug tag i hörnen mm o gör den i rätt storlek, du kan flytta den med att peka i mitten i dra
10. Välj ok (bocken) i listen
11. Välj layer, flatten

Ramen verkar du ju ha fixat

Roine
 
"3 - Markera/klickapå Bakgrund i lager paletten (understa lagret)"

Det där hängde inte jag riktigt med på :p jag är inte så hemma på PS, skulle det gå att förklara mer utförligt?

Mvh Simon
 
Steg 1: Om du tar Fönster -> lager (eller F7) så får du fram listan med dina lager. Har du gjort steg 1 och 2 så ser du dina två lager där.

Du måsta ha det understa lagret markerat för att punkt 4 skall fungera.

Jag ser på min skärm dump så är INTE understa lagret markerat tyvärr utan kopian.
 

Bilagor

  • dumpfs.jpg
    dumpfs.jpg
    82.2 KB · Visningar: 299
okej tack för svaren!! :D Jag får försöka mer under kvällen och om jag behöver nå mer hjälp så hör jag av mig :D

Tack så mycket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.