ANNONS
Annons

Hur gör man med Godkännande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Catie

Medlem
Om man fotar en MASSA folk på stan, vi kan säga 150 bilder, rent hypotetiskt ;) och sedan går hem och roddar igenom alla bilder och hittar sisådär 7 bra bilder... :hide: Hur gör man då? Får man publicera dessa bilder? Man kan ju inte fråga alla personer om tillstånd... eller är det det man bör göra? Hur gör ni?

(jag ber om ursäkt för om jag har publicerat detta inlägg på fel ställe)

Om inte jag har missuppfattat allt tokigt får du göra precis hur du vill me dina bilder så länge du inte börjar skriva med eller på annat sätt ha med personuppgifter som leder till objekten på bilderna.. eller ?

Om man fotar en MASSA folk på stan, vi kan säga 150 bilder, rent hypotetiskt ;) och sedan går hem och roddar igenom alla bilder och hittar sisådär 7 bra bilder... :hide: Hur gör man då? Får man publicera dessa bilder? Man kan ju inte fråga alla personer om tillstånd... eller är det det man bör göra? Hur gör ni?

(jag ber om ursäkt för om jag har publicerat detta inlägg på fel ställe)

Det beror på hur du skall publicera. Om du vill använda bilden i reklamsammanhang så är det tvärnit, då måste du ha tillåtelse från de personer som går att känna igen. I övrigt så är du fri att publicera bilden så länge den inte är kränkande.

Sök lite här på forumet, denna fråga har avhandlats med jämna mellanrum, många gånger.

Oj, vad bra! Men sen kan man ju undra var gränsen för kränkande går... Om man fotar en person som sitter med dropp utanför sjukhuset och kedjeröker... :hmm: Nåväl... då vet jag iaf hur det ligger till! Tack!

Oj, vad bra! Men sen kan man ju undra var gränsen för kränkande går... Om man fotar en person som sitter med dropp utanför sjukhuset och kedjeröker... :hmm: Nåväl... då vet jag iaf hur det ligger till! Tack!

Såvida det inte sitter 200pers och kedjeröker med ett dropp så är det väl inte så farligt att fråga? ;-)

Lånar tråden lite om det är ok?

Säg att jag fotar en massa människor i vanliga situationer under t.ex en marknad, man ser männniskor handla, promenera, njuta av solen ;-)
Alltså bilder fler personer finns med, inga enskilda foton.

Vad får jag göra med den bilden och vilka restriktioner finns det?
Har letat efter uppgifter men tycker de är lite svårtolkade.

Publicera på nätet, sälja till bildbyrå, ställa ut på galleria, använda som vykort?

Jag saknar många sådana vanliga "streetfoton" pga av att jag inte är helt säker på vad jag får göra med dem.

Har sett många streetfoton där personer fångats på bild i olika sammanhang, är det bara att publicera om bilden inte är kränkande?

Man kan väl knappast ha med sig 100st modellreleaseavtal på stan.

MVH Julle.

Om bilderna ska användas i reklam måste avbildade personer ge sitt godkännande. Bilder som kan uppfattas som kränkande får man inte publicera på webben. Och publiceras kränkande bilder i t ex en tidning kan utgivaren åtalas för förtal.

I övrigt är det rent juridiskt fritt fram.

Ok, så att sälja en bild till en bildbyrå som är tagen på t.ex ett torg med förbipasserande människor, kanske uppemot 15-20 styck, är inte lönt att försöka sälja då. om man nu inte stannar allihop och ber dem skriva på ett releaseavtal.
För det är väl så att bildbyråer kräver releaseavtal med de avbildade även om det skulle vara ett helt gäng?

Hmm, en sådan bild lär man aldrig ha nytta av då.

MVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar