nästannorthbeach
Medlem
aa. jag är ju ingen highteck fotograf då så jag ahr bara en vanlig digital så då undrar jag hur man kan fixa fisheye till en vanlig canon?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skurmedel skrev:
Kosta Boda kanske har något som funkar? Det finns säkert något sätt att "bygga" ett fisheye.. vem som vet hur är frågan dock. Annars så finns det billiga ryska att köpa.. vet inte vad de heter bara.
Anders Östberg skrev:
Sök på "Peleng" (8mm) och "Zenitar" (16mm).
Skurmedel skrev:
Ja. Tack!.. Har du någon aning om dessa är bra?
Anders Östberg skrev:
Inte superbra, men för pengarna så är det klart godkänt. Jag köpte en 8mm som leksak/test och visst finns det problem med bildkvaliteten i kanterna. Å andra sidan så är det en så speciell glugg med begränsad användning att jag inte vill lägga ut någon förmögenhet på den. Med lite jobb i Photoshop så blir bilderna helt klart användbara.
Vad jag läst om Zenitar-objektivet så är det rätt bra. Sök lite på nätet, det finns rätt många sidor med omdömen och bilder.
I båda fallen får man förstås ingen automatik alls, både fokus och bländare sköts manuellt men det är inget stort problem på ett fisheye.
Skurmedel skrev:
Nej jag tänkte väll det, och som du säger ett så extremt användningsområde. Låter lockand.. Vart köpte du det och vad kostade det?
ogge skrev:
Glöm Kosta Boda, som för övrigt är ett svenskt glasbruk i hjärtat av småland...