Annons

hur gör man fisheye till digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har systemkamera behöver du ett fisheye-objektiv, om du har kompaktkamera kanske det går med en försättslins, men här är jag osäker.

//L

Eftersom du skriver i "Gör det själv" så undrar du förstås hur man kan bygga något själv som ger fisheye-effekt...

...jag har ingen aning. :)

Kosta Boda kanske har något som funkar? :) Det finns säkert något sätt att "bygga" ett fisheye.. vem som vet hur är frågan dock. Annars så finns det billiga ryska att köpa.. vet inte vad de heter bara.

Skurmedel skrev:
Ja. Tack!.. Har du någon aning om dessa är bra?

Inte superbra, men för pengarna så är det klart godkänt. Jag köpte en 8mm som leksak/test och visst finns det problem med bildkvaliteten i kanterna. Å andra sidan så är det en så speciell glugg med begränsad användning att jag inte vill lägga ut någon förmögenhet på den. Med lite jobb i Photoshop så blir bilderna helt klart användbara.

Vad jag läst om Zenitar-objektivet så är det rätt bra. Sök lite på nätet, det finns rätt många sidor med omdömen och bilder.

I båda fallen får man förstås ingen automatik alls, både fokus och bländare sköts manuellt men det är inget stort problem på ett fisheye.

Anders Östberg skrev:
Inte superbra, men för pengarna så är det klart godkänt. Jag köpte en 8mm som leksak/test och visst finns det problem med bildkvaliteten i kanterna. Å andra sidan så är det en så speciell glugg med begränsad användning att jag inte vill lägga ut någon förmögenhet på den. Med lite jobb i Photoshop så blir bilderna helt klart användbara.

Vad jag läst om Zenitar-objektivet så är det rätt bra. Sök lite på nätet, det finns rätt många sidor med omdömen och bilder.

I båda fallen får man förstås ingen automatik alls, både fokus och bländare sköts manuellt men det är inget stort problem på ett fisheye.

Nej jag tänkte väll det, och som du säger ett så extremt användningsområde. Låter lockand.. Vart köpte du det och vad kostade det?

Skurmedel skrev:
Nej jag tänkte väll det, och som du säger ett så extremt användningsområde. Låter lockand.. Vart köpte du det och vad kostade det?

Jag köpte Pelengobjektivet nytt från "East Wave BestOptics" (=säljaren "kabacan" på ebay), säljer diverse rysk och annan optik. Priset med EOS adapter och frakt var £127 dvs ca 1.800kr.

I en gammal fototidning från 70-talet såg jag ett tips som inte är så dumt om man vill ha riktig lågbudget fisheye.
Gå på Clas Ohlson och köp en sån där dörrkikare som brukar sitta i lägenhetsdörrar, sen monterar man den i et objektivlock och sen är det bara att skjuta loss!

Glöm Kosta Boda, som för övrigt är ett svenskt glasbruk i hjärtat av småland...

Dörrkikare funkar inte med DSLR. Kanske med macroläget på en kompakt.

I mitt Contax U4R arkiv finns lite bilder tagna genom en Voigtländersökare som är gjort för deras 12/5.6 objektiv (till Bessa mätsökarna).

Contax U4R bilder Kolla på bilderna State, Radical, XPRMNT och Roads.

Det är en extern sökare till ett vidvinkelobjektiv. Sökaren sätter man fast i blixtskon på kameran. Jag har fotograferat genom sökaren med en digitalkompakt.

Eftersom objektivet har en bildvinkel diagonalt på 120 grader så är också sökaren hyfsat vid (som syns i bilderna). Ett runt fisheyeobjektiv har 180 graders bildvinkel.

Dörrkikaren har jag bara testat med min EOS 300D. Funkar inte ensamt, kanske med nåt objektiv framför. Contaxen har för dålig närgräns.

Kunde inte hålla mig

Läste den här tråden och var tvungen att köpa en 17-kronorsfisheye :)

Bilagor

• forum.jpg
    forum.jpg
    48.6 KB · Visningar: 466
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar