Annons

Hur gör man för att sälja enstaka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mojjan

Medlem
Jag räknar mig väl som amatörfotograf, men har läst kurser i bildbehandling och fotografiska kunskaper under gymnasietiden.

Jag skulle vilja börja se om jag kan sälja en del bilder jag har, men jag vet inte hur jag ska få tag på kunder!
Ska jag själv kontakta företag som kan tänkas vilja betala ett fotoprojekt? Ska jag kontakta tidningar? Vilka brukar vilja köpa bilder över huvud taget?

Och dessutom undrar jag vad som är viktigt när det gäller att sälja bilder; pris, upphovsrätt...?
 
Hej Elin!

Det finns massor med trådar om detta här på fotosidan. Om du menar allvar med din ambition att sälja tycker jag du ska ta och avsätta en dag eller två och läsa igenom alla gamla inlägg.

Du har en guldgruva här och du kommer att få svar på frågor som du inte visste att du hade.

Lycka till!
Stina
 
Mja, jag vet inte om jag tycker att det står så mycket här i forumet om hur man rent praktiskt gör för att komma i kontakt med kunder... Mera hur mycket man ska ta betalt och sådär. Men då spanar jag mest i just den här forumtråden, det kanske finns mer i andra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.