Annons

Hur gör man för att få kort skärpedjup i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har funderat på en sak.

Kameror har juh ofta en blixt-sync tid på ca 1/200 sek, vilket sällan är några problem, bara använda små bländare (brukar hamna på runt 8-13 i min "studio" med 2 D-Lite4 blixtar.

Men om jag vill ha kort skärpedjup, hur gör jag då?
Alltså så pass kort skärpedjup som jag skulle behöva gå upp till bländare 2,8 eller 4, då kommer jag juh behöva ha en snabbare slutartid.

Inte hunnit exprimentera nått själv, men har ni några tips om hur man gör (förutom att fejka skärpedjupet i PS)

/Jocce

Plåtar du sånt som inte rör sig kan du ju köra med bara inställningsljuset...

Annars kan jag nog inte ge några andra tips än ovanstående.

Mvh /Peter

Slutartiden spelar ingen roll när du användar blixtar. Blixten ljusar i mindre än 1/1000 sekund, så antingen får du med den eller inte. Det tar en liten stund från det att kameran öppnar till dess att blixten går av, vilket ger begränsningar i synctiden (en massa ridåer och grejar som far omkring). Att ta längre tid ger inte nogåt större ljusinsläpp (om du inte har fasta ljuskällor också, forstås, vilket bör undvikas). Att ta kortare tid ledar till att blixten inte hinnar med.

Det du kan göra är att, minska ISO på kameran, minska uteffekten på blixten genom att skruva ner till 1.0 på D-Liten, minska ljusutsläppet från blixten till exempels blända av den med nogånting, öka avståndet till blixten då ljuset avtar med avståndet i kvadrat, eller sätta på gråfilter eller polfilter på kameran vilket minskar ljusinsläppet. Det finns säkert fler trix, men jag kommer inte på mer.

Hälsningar, Thorsten

Ett av de effektivaste sätten är det som Thorsten redan nämnde, att öka avståndet mellan blixt och motiv. Kan du dubblera avståndet så får du bara fjärdedelen av samma ljusstyrka på motivet. Dvs. du kan sänka exponeringen med två hela steg om du kan dubblera avståndet. Utrymmet kan dock ställa sina begränsningar om man har en liten studio.

Jag kör alltid med ND filter. Anledningen är att i många fall vill jag ha bra kräm på ljuset (för att det ska nå bakgrund osv) med ett hyffsat kort skärpedjup.

Att flytta blixtarna är inget alternativ eftersom man då förändrar hela ljusbilden.

Freddie skrev:
Jag kör alltid med ND filter. Anledningen är att i många fall vill jag ha bra kräm på ljuset (för att det ska nå bakgrund osv) med ett hyffsat kort skärpedjup.
Men spelar det verkligen någon roll? Har du mindre kräm på ljuset så kompenserar du ju det med större bländare. Bakgrunden borde ju bli lika exponerad (ljusmängd<-->bländare) i båda fallen. Utomhus kan man ju dock få skillnad då man inte kan belysa bakgrunden hur som helst.

Det finns ND filter på rulle på t ex YFO. Det tar ca. 1 steg på blixten. Du fäster alltså filtret framför blixten och kan få ner styrkan bra om du lägger flera lager.

/Mikael

matnyttige skrev:
Men spelar det verkligen någon roll? Har du mindre kräm på ljuset så kompenserar du ju det med större bländare. Bakgrunden borde ju bli lika exponerad (ljusmängd<-->bländare) i båda fallen. Utomhus kan man ju dock få skillnad då man inte kan belysa bakgrunden hur som helst.

Sant. Ljusmängden till filmen bli ju den samma. Men objekt reagerar ju olika på att bli belysta med 500 eller 25 watt. Har svårt också att lira med olika ljuskällor som är beroende av varandra dessutom om man ligger för långt ner på effektskalan. Jag kanske pratar mumbojumbo?

Jag har 6 st olika ND filter i kameraväskan beroende på situation. Men då plåtar jag ju också mycket utomhus.

Jag har också problem med att få till stor bländare med min studioblixt, den går bara att ställa i 1/1 samt 1/2 effekt (300Ws).

Jag köpte då ett ND filter och tänkte då att jag skulle komma ner från bl8 till bl2.8...

Jo det var ju rätt tänkt men helt omöjligt att utnyttja i min studiomiljö då manuell skärpeinställning blev i princip ogörligt i den mörka sökaren.

PerFogelberg skrev:
Bästa tipset.
...om man inte kör med stora softboxar är rullen är för smal för att funka på fronten och det är fasligt puligt att ta ned den och försöka sticka in filtret innanför på någon hållare. Och så är det puligt om man måste gå ned 4-6 steg av någon anledning, många ark blir det till hela studion (ja, jag vill gärna ha en uppsättning svagare blixtar också...)

Men annars är det helt klart ett bra alternativ. Kanske det bästa om man tänker på att varje glasyta som sätts framför kameran är potentiell källa till reflexer och ströljusproblem.

Jag vill också köpa en rulle med såna filter, men hittar dem inte på Yfo :( Har mailat också, men inte fått ngt svar från dem.

Går det att hitta filter på rulle någon annanstans?

PerFogelberg skrev:
Ett billigt ND-filter till softboxen kan vara ett vanligt vitt lakan.
Jepp. Gäller bara att mäta upp hur mycket de drar. Fördelen med just filtren på rulle/ark är ju att man vet att de minskar med säg en tredjedels eller ett helt bländarsteg. Dessutom vet man att filterfilmen är relatvt okänslig för värme och på så sätt inte missfärgas eller utgör brandfara.

-Catherine- skrev:
Går det att hitta filter på rulle någon annanstans?
Jag köpte ND-filter på ark av märket Rosco av SFL innan de rekonstruerades. Då hade de även filtren på rulle om man ville ha det. Deras hemsida är inte ett under av information om man är ute efter vilka produkter de har i lager, men de listar fortfarande Rosco bland sina leverantörer så slå dem en signal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar