** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur gör man en snygg skugga?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Sitter och försöker klura ut att göra snygga skuggor, inte som i att skugga ansikten mm.
Utan om jag t.ex. har frilagt en människa, djur och lägger på en ny bakgrund hur får jag lättast en snygg skugga?

Inte säker på att det är enkelt men det här skulle kunna funka:

1, Gör ett nytt lager

2, Markera det frilagda objektet och se till att markeringen hamnar i ditt nya tomma lager.

3, Fyll markeringen med en svart färg.

4, Omformatera skuggan (markera skuggans lager och tryck ctrl+t) lägg skuggan så du vill ha den(Tips: Håller du in "ctrl" samtidigt som du formaterar om markeringen blir hörnen oberoende av varandra)

5, Torna ner skuggan med opacitet på skugglagret.

6, Lägg på gautisk oskärpa på skuggan

klart!

Du kanske redan har provat det?
Mvh Felix

Tackar å bockar.
Jag insåg dock att jag behöver massor med träning på detta för att få de å se bra ut :)
Men skam den som ger sig.

Skuggor ser oxå väldigt olika ut beroende på vad det är för ljus i bilden. Solljus ger skarpa skuggor, och en molnig dag väldigt suddiga och svaga.

Tiita på skuggorna och hur de faller på din bakgrundsbild och försök härma hur de ser ut. Riktningen på skuggan är viktig oxå liksom hur lång den blir.

pellepiano skrev:
Skuggor ser oxå väldigt olika ut beroende på vad det är för ljus i bilden.

Inte bara det... skuggor är heller inte svarta utan har oftast någon färg. En skugga på en gräsmatta är grön, en skugga av ett glas med hallonsaft är röd osv osv.

Skuggor har ingen färg. En skugga finns inte som ett objekt utan är bara mer eller mindre avsaknad av ljus.

Man gör en svart skugga ( just för att det är så som avsaknad av ljus ser ut ) och sänker sen opaciteten på det lagret.

Att göra en grön skugga på gräs skulle bli helt fel.

nej, gör formen du vill ha på skuggan, överför markeringen till lagret du vill göra skuggan på, t ex gräset, sänk ljuset på markerat område och du får garanterat en mer realistisk skugga än om du gör den svart.

en realistisk skugga utomhus är inte svart eftersom det inte är 100% avsaknad av ljus.

Läs noggrannare

Han skrev faktiskt "Man gör en svart skugga ( just för att det är så som avsaknad av ljus ser ut ) och sänker sen opaciteten på det lagret.
"
Det är det där sista som gör att skuggan inte blir svart utan att den andra färgen "skiner igenom" Tror faktiskt att resultatet går att få identiskt med båda metoderna!

Lite nyfiken bara. Vad använder ni för program?
Om ni använder Photoshop, varför inte lägga på en Drop Shadow bara?

Om man vill lägga till perspektiv på skuggan så är det ju bara att skapa ett nytt lager för skuggan och vrida till den där. Då kan man dessutom lägga på ett masklager med en gradient för att göra den mer verklig...

Jag är inget PS-proffs, bara självlärd amatör.

/Matte

Jag använder Photoshop CS3.

Det finns många metoder för att nå samma resultat. Helst bör man ha skuggan på et eget lager så den går att omforma. Beroende på vinkel får ibland göra skuggan bredare, eller som du nämner tona ut den. Allt beror på hur ljuset är i bakgrundsbilden.

Skuggor är frustrerande =) , jag tycker jag sällan eller aldrig får till det till 100% .

tycker verkligen inte att ett svart lager med neddragen opacitet ser bra ut. står fast vid att en skugga behöver en färg.
exempel 1 svart lager med 60% opacitet
exempel 2 kurvjustering istället, 100% opacitet

märk väl att detta är grymt snabbt och slarvigt gjort bara för att demonstrera skillnaden

Bilagor

• skugga1.jpg
    skugga1.jpg
    91.5 KB · Visningar: 3,011
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar