Annons

Hur gör jag vid försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om jag vill sälja ett av mina verk. Det är utav en privatperson som vill ha en papperskopia för att rama in och ha på väggen. Jag vet ingenting om hur försäljning fungerar och skulle vara tacksam om jag fick svar på följande frågor.

1. Hur mycket kan man ta för ett verk? Jag förstår att det kan vara godtyckligt, men vad kan vara rimligt. Ett par hundra eller ett par tusen?

2. Vad äger den som köper? Äger jag fortfarande alla rättigheter? Kan jag sälja ytterligare kopior av bilden?

3. Hur gör jag med betalning? Hur ska jag skatta det, behöver jag det? Bör jag ha någon slags egen firma eller är det onödigt?

Hoppas på svar, jag är helt lost när det gäller försäljning.

/Marcus

1. Ingen aning

2. Köparen äger kopian som han/hon köper, inget annat. Du har alla rättigheter. Du kan sälja hur många kopior du vill

3. Du behöver inte ha firma. Om du ska vara helt laglig så tar du upp inkomsten i din deklaration som inkomst av tjänst och skattar utifrån det. Lite osäker på vad som händer med sociala avgifter i det här läget. Ett tips är att ringa till skattemyndigheten, de kan säkert svara på frågan.

Jag antar att du, liksom jag, har fotografering som fritidssyssla?
Om jag inte minns helt fel så får man tjäna ett antal tusen per år på hobbyverksamhet utan att behöva skatta för det. Exakt hur mycket vet jag dock inte men gissningsvis nånstans kring 5000. Även detta borde ju Skatteverket veta.

1. Är självklart helt beroende på vad köparen är beredd att betala. Borde inte vara många hundra kronor då man kan köpa helt otroliga bilder färdigtryckta för ungefär de pengarna. En bra affär är en affär då både köpare och säljare är nöjda.

3. Har för mig att man får ta upp till 1000kr betalt för utförd tjänst utan att du behöver ta upp det i deklarationen, T.ex kan du betala grannpojekn så mycket för att han klipper din gräsmatta. Sen kan du betala grannflickan lika mycket för att hon vaktar ditt barn. Dock kan inte grannpojken klippa hela kvarterets gräsmattor, i så fall måste han ta upp det i deklarationen.
Dock är det egentligen bara trams, jag tycker och säkert många med mig att så länge du tjänar några kronor på din hobby är du ingen skatte smitare eller svartjobbare. Får du sålt så mycket att det blir stora summor så registrera dig som enskild näringsidagre och köp fotoutrustning för pengarna du får in.

Hej!
Du har alla rättigheterna. Din köpare har bara rätten till betraktelse av sin kopia.

Inkomsten du gör får du kvitta mot dina momsutgifter när du gör en särskild självdeklaration och fyller i en blankett, T2 HOBBYVERKSAMHET.(tror jag), men du ska vid förfrågan från skattemyndigehten kunna uppvisa kvitto på den momsavgifter du vill göra avdrag för samt kvittot vid köpet från din kund.

Eftersom att du gör detta i din hobbyverksamhet behöver du inte ha en firma.

Viktig sätt en stämpel på kopian om att bilden är copyrightskyddad.
den kan till exempel se ut så här...

© Marcus Claesson
Fotografen förbehåller
alla rättigheterna om
inte annat skriftligen
avtalats.

Magnus

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar