seamonster
Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om jag vill sälja ett av mina verk. Det är utav en privatperson som vill ha en papperskopia för att rama in och ha på väggen. Jag vet ingenting om hur försäljning fungerar och skulle vara tacksam om jag fick svar på följande frågor.
1. Hur mycket kan man ta för ett verk? Jag förstår att det kan vara godtyckligt, men vad kan vara rimligt. Ett par hundra eller ett par tusen?
2. Vad äger den som köper? Äger jag fortfarande alla rättigheter? Kan jag sälja ytterligare kopior av bilden?
3. Hur gör jag med betalning? Hur ska jag skatta det, behöver jag det? Bör jag ha någon slags egen firma eller är det onödigt?
Hoppas på svar, jag är helt lost när det gäller försäljning.
/Marcus
1. Hur mycket kan man ta för ett verk? Jag förstår att det kan vara godtyckligt, men vad kan vara rimligt. Ett par hundra eller ett par tusen?
2. Vad äger den som köper? Äger jag fortfarande alla rättigheter? Kan jag sälja ytterligare kopior av bilden?
3. Hur gör jag med betalning? Hur ska jag skatta det, behöver jag det? Bör jag ha någon slags egen firma eller är det onödigt?
Hoppas på svar, jag är helt lost när det gäller försäljning.
/Marcus