Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag såna här filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

Joel Höglund skrev:
Driver du en komersiell site där det är viktigt att alla kan se innehållet så är det bara skippa Flash och hålla sig till HTML och Javascript. Annars kan man givetvis flåsa på med hur mycket Flash som helst så länge man tycker att det tillför något. Man behöver alltså inte vara bakåtsträvare utan man kan ha krav på sig vid utvecklingen också.

En sak till, Javascript? Det är väl ändå en del som stänger av det?

Det är rätt irriterande med massa popups och det finns mer irriterande skit skrivet i Javascript än flash.
 
zoki skrev:
...Det är komplett vansinne att tro att man ska visa en sida som är designad att ses i 1024x768 eller 1280x1024 på en mobil...
Inte om mobilen används som modem till det bärbara på båten...

Jag tycker flash o sånt är helt ok, med klickar mig alltid förbi dessa "presentationer".
Går jag in på en hemsida så är det för att jag söker information, och ju enklare den är att hitta, desto mer troligt att jag stannar kvar på sidan.
 
Då spelar det väl ingen roll att du har mobil? Din flashplayer finns i din dator. Flashfilmer brukar inte vara så extremt stora eftersom det är vektorbaserad grafik. Då är större problem stora bilder på siten.

Ja du värdesätter att kunna navigera och hitta info. Flash kan användas för att bygga bra och överskådliga menyer.

/Zoran
 
(Varning för det ni kallar bakåtsträvere nr 1) ;)


Får börja med att säga förlåt för att jag inte svarar på inlägget nu egentligen, men jag tycker att sånt här är så viktigt.

Mitt mål med en hemsida är att alla skall kunna se den och alla skall även kunna ta del av all information på den, som t ex ah du kan inte så bilden men då skall du självklart få en lång fin beskrivning i text och kanske ljud av bilden.

Mitt mål är att sträva efter att sånt här skall bli en rättighet, något som webbdesigners måste göra för användarna, ovsätt om dom bara är ett fåtal.

För min del får folk använda hur mycket flash dom vill så länge dom även ger mig ett alternativ som funkar för mig också.

Den största anledningen till att jag är emot flash är av två saker:
1) Deras licens är inte fri, jag måste acceptera ett avtal och gå med på massa konstiga saker för att kunna ta del av information, som jag anser är en rättighet.

2) Man får inte så mycket att säga till om som användare när man kollar på flash, om du som användare ser text bäst med neongrön bakgrund och röd text, så skall du kunna ställa in i din webbläsare så att du altid får det så, så att du alltid kan ta del av informationen på det sättet som passar dig bäst.

En dag blir kanske flash så användarvanligt som ajg vill ha det och då kommer jag kanske att tycka om det.
 
Det går inte att säga så generellt så som du gör eller de som alltid vill köra flashfritt.

Låt oss säga att jag är ett företag som har en produkt som riktar sig mot unga och som har med musik att göra. Jag VET att jag kan göra mer tilldragande hemsida ifall jag använder flash. Jag VET att min vinst då ökar. Jag SKITER fullständigt att jag tappar några promille stofiler som envisas att köra flashfritt, för den förlusten är mindre än om ungarna väljer min konkurents hemsida för den är "coolare".

Vad jag försöker säga är att allt har sin marknad. Allt har sitt användningsområde. Jag har personligen ALDRIG använt flash i hemsidor jag byggt eftersom jag aldrig stött på behovet. Men jag har däremot sett sidor där det har sett bra ut. Men likaså sidor där det var dåligt.

Så det är en avvägningsfråga. Behöver du inte det, gör inte det. Men förkasta inte andra som gör det.

Tror inte det går att säga mer om ämnet.

/Zoran
 
Och så hamnar jag själv utanför trådens frågeställning...

zoki skrev:
Tror inte det går att säga mer om ämnet.

Tror du fick med det mesta där.

En anledning till att använda Flash kan också vara för att faktiskt tvinga fram ett utseende på websidan. Även om någon föredrar röd text på grön bakgrund och Terminal som typsnitt så är det inte alltid det fungerar så bra att låta besökaren avgöra det själv. Företagets profil kanske är sådan att den behöver finnas med på internet. Då kanske det är viktigt att det är just ljusgrå bakgrund med marinblå text och Verdana som typsnitt. Det kanske inte fungerar med jättestor text på sidan för att passa in i den grafiska profilen, även om synskadade behöver öka teckenstorleken. Men synskadade kanske inte heller är målgruppen?

Allt beror ju på vilken målgruppen är och hur man bäst når den.

Och som sagt var, bara för att man nyttjar Flash behöver man inte göra det till 100%. Det funkar att bara ha det till en meny exempelvis. Det funkar också att ha exempelvis ett spel gjort i Flash (eller Shockwave som är vanligare för det ändamålet) för att locka till sig målgruppen. Vill Coca-Cola ha mer rush till sin websida så lägger de ut ett Shockwave-spel som attraherar killar i yngre tonåren där de kan tävla om fina priser. Just killar i yngre tonåren är målgruppen med den kampanjen, varför skulle man då inte kunna använda teknik som finns på deras datorer, men som kanske inte finns på den 55-årige mannens hemdator som endast används för informationssökning?

Och någon måste ju göra dessa spel och menyer också, därför är det kanonbra att sådana som Viktor vill lära sig hur man skapar Flash-filmer. :)
 
<ironi>

För att driva tråden ytterligare ur kurs så kan jag passa på att presentera de sju olika personlighetstypera på FS:

Person #1 Hej, jag vill lära mig X, hur gör jag?
Person #2 Surfa till ....... så hittar du en beskrivning.
Person #1 Aha, tack så mycket!
Person #3 X är inte bra, du skall...
Person #4 Nu tycker jag att du ha fel, X är förträffligt...
Person #3 ...
Person #4 ...
.
.
.
Person #5 Men hallå? Person #1 frågade VAR han kan lära sig X, inte OM han skall. Skärp er!
Person #6 Nu tycker jag att du var otrevlig...
Person #7 För att driva tråden ytterligare ur kurs...

</ironi>
 
Och det ni alla missade var att Viktor endast trollade för att få folk att klicka på länken.

/Henri
 
Det är så lätt att göra två versioner av en hemsida, det ända man behöver ha är två olika css filer för att ändra istorsätt allt på en sida.

Alltså alla inom målgruppen kommer se sidan precis som företaget vill. Det jag vill är att det skall finnas ett krav på att man även har åtminstone en version till av sidan som är mer användarvänligt.

Jag tycker alltså att information skall vara en rättighet, publicerar någon något offentligt så skall jag ha rätt att kunna se det, utan att behöva ladda ner något extra plugin eller acceptera en licens. Detta är inte något som bara skall gälla på webben, släpper någon en bok så tycker jag att personen samtidigt MÅSTE släppa den som ljud, för jag ser det som en rättighet.

Jag bryr mig inte om begreppet målgrupp när det gäller information.

Man skall inte behöva acceptera ett avtal eller uppfylla ett krav för att få tillgång till almäninformation.
 
Nu finns det iofs. flash lib till Linux som ligger under GPL licens.

(Tanka hem extra librarys ets för å få nya saker å funka måste du ju ändå vara rätt van vid eftersom du kör nån form av Linux kärna.)
 
mrzoom skrev:
Det är så lätt att göra två versioner av en hemsida, det ända man behöver ha är två olika css filer för att ändra istorsätt allt på en sida.

Det jag vill är att det skall finnas ett krav på att man även har åtminstone en version till av sidan som är mer användarvänligt.


Och den som ska betala för det är?

Jag tycker alltså att information skall vara en rättighet, publicerar någon något offentligt så skall jag ha rätt att kunna se det, utan att behöva ladda ner något extra plugin eller acceptera en licens. Detta är inte något som bara skall gälla på webben, släpper någon en bok så tycker jag att personen samtidigt MÅSTE släppa den som ljud, för jag ser det som en rättighet.

Jag bryr mig inte om begreppet målgrupp när det gäller information.

Man skall inte behöva acceptera ett avtal eller uppfylla ett krav för att få tillgång till almäninformation.

Asch, det där är på snudd komunistfasoner. Jag som företagare bestämmer vem som ska kunna se min hemsida utifrån målgrupp, behov och budget. Inte du som användare. Om jag, som företagare bedömt att jag kan leva utan att du surfar på min sida, så skiter jag ärligt talat i vad du tycker om allmän information. Jag har redan bedömt att jag inte kommer tjäna tillräckligt med pengar på dig (och såna som du) för att motivera extrakostnad att utveckla och underhålla en sida för dig.

Så driver jag en musiksite med supermodern musik, inte fan bryr jag mig att mormor Larsson inte förstår hur hon installerar Flash-player, när hon ändå kommer stänga ner browsern och plocka fram sina Jussi-skivor.

Anser du att du vill ta del av informationen jag serverar, då får du acceptera mina villkor. I ett kapitalistiskt samhälle finns inget som heter rättighet eller gratis lunch. Känner jag att jag inte tjänar (tillräckligt med) pengar på det, så gör jag inte det.

Det kan inte bli enklare en så.
 
Fast sen är det en helt annat sak när vi kommer till sidor som är till för alla, tex statliga/kommunala sidor där det är väldigt viktigt att alla kan ta del av informationen.

edit: håller med föregående talare, va inget negativ svar på det inlägget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.