Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag såna här filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du utveckla det där om flash? Vart hittar jag det och var finns det bra sajter om flashteknik?

Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

Trracer skrev:
Hmm, jag skulle tippa på flash kanske...

Flash är nog det lättaste sättet, men photoshop har en grej man kan animera med också men den är väldigt krånglig för nybörjare (jag antar att du inte är så haj på det där med animeringar)

Men jag är inte så värst bra på Flash så någon anan får förklara hur man gör...

Edit: Fan vad snabba folk var här då :p bara 3 som hann före..

Tack så mycket för alla snabba svar! Ska ta tag i det imorgon lovar att posta mina första försök så ni kan hjälpa mig mer!

//Mvh Viktor

Re: Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

Ignis_Nitidus skrev:
Strunta i Flash, det är bara krångligt och alla kan inte se det (man behöver ju plugin). Nää sidor ska vara rena och fina och gjorda i HTML utan massa onödigt flash-tjosan.
Du är en sån där som helst skulle surfa med skrivmaskin va? ;)

Re: Re: Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

Biber skrev:
Du är en sån där som helst skulle surfa med skrivmaskin va? ;)
'

Du behöver ju inte vara otrevlig för att han säger vad han tycker.. Dock är det ganska komplicerat utan flash... :)

Klart mer komplicerat å få en sådan flash-funktion att fungera på mer datorer än de som redan har flash pluginet, troligen omöjligt till å med.

Flash pluginet är troligen mer spridning på än vad Internet Explorer är.

Re: Re: Re: Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

Delitsch skrev:
'

Du behöver ju inte vara otrevlig för att han säger vad han tycker.. Dock är det ganska komplicerat utan flash... :)

Han är väl inte otrevlig. Han sa precis det jag hade sagt om inte han hade gjort det.

Skriver man en sån meningslös, bakåtsträvande kommentar, som att strunta i flash för att man behöver en "plugin", då ska man bara ha ett löjligt svar tillbaka. No hard feelings.

Undvik onödiga grejer på din hemsida är enda rådet jag kan ge. Känner man att flash är något du behöver där, så varför inte. Tekniken är till att användas. Dessutom kan man nog på en hand räkna fram de som inte har flash plugin installerad. Om de inte har det, så är det bara för att bakåtsträva och då kan de gott leva utan att se på sidan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur gör jag såna här filmer?

zoki skrev:
Han är väl inte otrevlig. Han sa precis det jag hade sagt om inte han hade gjort det.

Skriver man en sån meningslös, bakåtsträvande kommentar, som att strunta i flash för att man behöver en "plugin", då ska man bara ha ett löjligt svar tillbaka. No hard feelings.

Undvik onödiga grejer på din hemsida är enda rådet jag kan ge. Känner man att flash är något du behöver där, så varför inte. Tekniken är till att användas. Dessutom kan man nog på en hand räkna fram de som inte har flash plugin installerad. Om de inte har det, så är det bara för att bakåtsträva och då kan de gott leva utan att se på sidan.

Driver du en komersiell site där det är viktigt att alla kan se innehållet så är det bara skippa Flash och hålla sig till HTML och Javascript. Annars kan man givetvis flåsa på med hur mycket Flash som helst så länge man tycker att det tillför något. Man behöver alltså inte vara bakåtsträvare utan man kan ha krav på sig vid utvecklingen också.

Frågan lyder

ganska skrev:
Jag undrar hur man gör såna här filmer: http://www.liquidgeneration.com/sabotage/vision_sabotage.asp

Tack på förhand!

//Mvh Viktor

Observera att det enda han frågar om är hur man gör dessa filmer. Inget annat.

Ignis_Nitidus skrev:
Strunta i Flash, det är bara krångligt och alla kan inte se det (man behöver ju plugin). Nää sidor ska vara rena och fina och gjorda i HTML utan massa onödigt flash-tjosan.

Som sagt var så gällde inte frågan om Flash är bra att använda på sidor eller inte, det är inte en Flash vs HTML-fråga. Det finns gott om trådar i det ämnet, denna tråd hör inte dit.

Joel Höglund skrev:
Driver du en komersiell site där det är viktigt att alla kan se innehållet så är det bara skippa Flash och hålla sig till HTML och Javascript. Annars kan man givetvis flåsa på med hur mycket Flash som helst så länge man tycker att det tillför något. Man behöver alltså inte vara bakåtsträvare utan man kan ha krav på sig vid utvecklingen också.

Som sagt var så frågade han endast hur man gjorde dessa Flash-filmer, inte om han skulle bygga en sida i det gränssnittet eller inte. Det är en helt annan diskussion.

Kan tillägga, även om det som jag redan påpekat själv inte hör till denna diskussion, att man kan använda Flash med mycket gott resultat på en sidan utan att för den skull utesluta HTML, XHTML, CSS osv. Det behöver inte vara antingen eller, det går alldeles utmärkt att göra enstaka saker i Flash och låta sidan vara uppbyggd av standardiserad "kod". Exempelvis kan man göra mycket snygga och funktionella menyer i Flash, banners och annonser och liknande. Eller varför inte kul grejer såsom "filmen" som väckte frågan hos Viktor?

Blanda inte ihop ett intresse för nya tekniker med det tvångsmässiga användandet av blinkande %-satser som många hemsidesmakare använder sig av. Och förresten, vad är det som säger att en Flash-sida är svår att använda (såsom Erik Eldblom verkar vara inne på och som många hävdar i diskussioner i andra trådar) bara för att det är Flash? Det är väl snarare så att det är hemsidesmakaren som avgör ifall sidan blir krånglig eller inte, inte gränssnittet som sådant. Det finns ruskigt svårnavigerade sidor gjorde i ren HTML också...

Jag håller med. Gränsnittsutformning har inget med tekniken att göra. Om man kan göra MER med teknik X så är det logiska slutsatsen att man bör vara kapabel att göra bättre gränssnitt. Tyvärr är det ungefär så som med folk som ser Photoshop första gången och ger gärnet med alla filter som finns att välja.

Bara för att det går så ska man kanske inte göra det.

De flesta browsers idag frågar ifall du vill installera plugin, om du inte redan har det och den behövs för att se något.

Det där att professionella sidor inte bör använda flash eftersom alla ska kunna se det är bara en kvarleva från förra milleniet. Design är viktig och att göra exempelvis en meny blir mycket snyggare i flash om man inte överdriver. Då kan man kosta på sig det.

Alla gamla farbröder och gummor med sina 486-or och 28.8 kbps modem kommer ändå snart lägga av att använda "Intörnet".

/Zoran

FILM) (ulltand skrev:
Men fler o fler använder sin mobil för att surfa.

Ja, men det spelar ingen roll. Det är komplett vansinne att tro att man ska visa en sida som är designad att ses i 1024x768 eller 1280x1024 på en mobil. Eller vi ska kanske säga en sida som är designad att tittas på 17" skärm ska visas på en mobil. Så du måste ha en separat mobilsida iallafall.

Med andra ord, mobilanvändare ska ändå ha en egen sida. Någorlunda samma innehåll men olika sidor.

Och framtiden? Ja, jag tror knappast att mobilerna kommer börja ha "utdragsbara" 17"-skärmar, så jag tror inte det kommer bli ett problem någonsin.

/Zoran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar