Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag mina bilder så att de blir lika coola som Dragans?

Produkter
(logga in för att koppla)
till o börja med har han jäääkligt intressanta modeller. det tekniska blir då av mindre avgörande betydelse tror jag.
 
Han använder PS el liknande program. Surfar du runt på hans portfölj i photo.net och hans hemsida kan du säkert hitta lite löst hur han gjort. Men för detaljerna måste man pröjsa.

http://andrzejdragan.com/
 
Det ser ut som om han använt unsharpmask med stora radier men små procenter i flera omgångar innan slutgiltig uppskärpning. Detta för att förbättra lokal kontrast. Ljus med låg kontrast och kontrasthöjning efteråt i PS hjälper också till att få fram hudtexturer. När man ökar kontrasten på detta sätt behöver man ofta ta ner färgmättnaden. Jag lade till ett litet färgstick också på denna äldre herre:
 
Senast ändrad:
Kanske inte riktigt det du är efter men ungefär:
 

Bilagor

  • 018_slide_14_gutjärk.jpg
    018_slide_14_gutjärk.jpg
    36.6 KB · Visningar: 785
Senast ändrad:
Jag tror det har mer med kontraster än med färger att man uppfattar Dragans bilder som man gör. Genom att reducera ljusvariationer på en större skala genom att justera nivåer i lagerjusteringar kan man dra upp lokala kontraster mera mha unsharp mask med lite större radier utan att tonskalan bottnar. På så sätt kan man få rikigt grov hy på yngre modeller också. Min sambo kommer att slå ihäl mig för det här, men nedan har jag försökt ljusa upp större skuggor med justeringslager (curves+lagermask) och förstärk porskuggor mha lokala kontrasthöjningar (unsharp mask med olika radier men mellan 10-20% endast). Ledsen att jag bara hade bilden i SV men principen blir densamma för färg fast då får man hålla efter färgmättnaden mellan stegen också. Båda mina bilder är förståss lite överdrivna.
 

Bilagor

  • lotta_lf.jpg
    lotta_lf.jpg
    36.8 KB · Visningar: 724
Kanske med adaptiv kontrast -- om det nu finns till Photoshop. Själv sitter jag med Gimp. Se till exempel http://gimp-plug-ins.sourceforge.net/ace/home.php3

Det är min kära gamla pappa som har fått sig en omgång. Jag klippte bort mamma för jag trodde inte att hon skulle vara intresserad av den här typen av ansiktsbehandling :) Jag har även sänkt färgmättnaden något i den slutgiltiga bilden.

Sedan kan man inte säga annat än att Dragan har färgstarka modeller och snyggt ljus; och så verkar han ha en rejäl portion fantasi. Det krävs mer än ett filter för att göra något sådant...
 

Bilagor

  • pre-adaptiv.kontrast.jpeg
    pre-adaptiv.kontrast.jpeg
    15.8 KB · Visningar: 493
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.