Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör jag med den långa slutartiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattaljano

Medlem
jag förstår inte.. jag väljer att ta en lång slutartid på min kamera och tar kort på min parkering mitt på dagen, men det blir bara vitt.
jag har iso 100 och använder stativ för att stabilisera. jag har en canon eos 350d nu e det till och med molnigt och ändå blir det bara vitt på skärmen.. hur ska jag göra?
jag har testat slutartider allt från 30" till 0'3" hjälp mig
 
Sätt kameran i av. Blända ner till typ 22 eller vad ditt objektiv har för minsta bländare och se vad du får för tid då. Räcker det inte kan du införskaffa ett NDfilter för att dra ner tiden ytterliggare ett par steg

A
 
att det blir bara vitt är för att du överexponerar bilden ät he**e för mycket ;)

Ju längre tid desto mer ljus komemr in i bilden...

Att köra på 30 sek mitt på dagen är i alla lägen alldeles för mkt spelar ingen roll vilken bländare eller ISO du har. För övrigt brukar ISO 100 vara lägsta på många kameror.

Vill du ha långa slutartider så får du vackert vänta tills det blir mörkare eller använda filter. Men ett filter kan inte göra att du kan använda dig av 30sek tider på dagen
 
kolsvarta filter? men ok jag säger inte emot bättre vetande :) använder själv aldrig filter. Var övertygad om att dom kanske fixade några bländarsteg bara...
 
Har använt filter för att kunna exponera i över 10 rakt mot solen. En egenkonstruktion som baserades på ett billigt UV och några lager färg...

Resultaten blev att jag kunde fota den partiella solförmörkelsen som var i Sverige för snart 10 år sedan.

Men åter till topic:
Med dagens mulna Stockholmsväder så ger bländare 22 tider mellan 1/10 och 1 sekund beroende på av man sikta emot ut på parkeringen. Är det soligt så blir det betydligt kortare tider.
 
Låter ju helt klart som du överexponerar bilden.

kan försöka förklara varför i termer som jag förstår själv, kanske det hjälper även dig!

För mig hjälpte det till en början att tänka på bildsensorn i kameran som en hink. Den rymmer en viss mängd vatten, när den är fylld med vatten till kanten är bilden "rätt" exponerad och ser bra ut. "Vattnet" är i sammanhanget ljuset. Om man föreställer sig att vattnet faller ner i hinken genom en "tratt" med en öppning, så blir tratten bländaren. Liten bländaröppning (stort bländartal) gör att vattnet rinner långsamt genom tratten, det tar längre tid att fylla hinken. Stor öpnning gör att vattnet snabbt fyller upp hinken. Den tid du låter slutaren vara öppen blir då den tid du låter kranen stå på och vattnet rinna ner i tratten. Du har i ditt fall låtit vattnet (ljuset) rinna ner i hinken för länge, och vattnet rinner över kanten. Bilden blir överexponerad (alldeles för ljus). Lösningarna är flera: Blända ner, d v s du gör bländaröppningen("trattens" mynning) mindre, så vattnet rinner långsammare ner i hinken. Kortare slutartid, vilket ju gör att mindre vatten tillåts rinna ner i hinken.

Den förklaringen funkade för mig då jag började fota iaf, sedan kommer det till massor eftersom man läser och provar sig fram!

Mvh
Hanning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.