Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag för att sätta ram på flera bilder i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hur gör jag i Photosshop (7) för att göra en ram på ett gäng med bilder?

Vill göra först en vit kant, 2 pixlar, och sen en svart 20 pixlar.

Vet alltså hur man gör denna ram, men hur gör jag det på typ 20 bilder samtidigt?

/Jocce

Gör ett funktionsmacro. Spela in hur du gör på en bild, spara funktionsmacrot som en drop-icon. Och sedan drar du alla bilderna till den iconen.

Eller så gör man en in- och ut mapp som Php får titta i och göra om de bilder som finns där. Detta också med hjälp av funktionsmacrot.

/Thomas

jackt skrev:
Gör ett funktionsmacro. Spela in hur du gör på en bild, spara funktionsmacrot som en drop-icon. Och sedan drar du alla bilderna till den iconen.

Eller så gör man en in- och ut mapp som Php får titta i och göra om de bilder som finns där. Detta också med hjälp av funktionsmacrot.

/Thomas

Gärna lite hjälp med hur man gör detta macro?

Vilken av dessa verisoner är bäst?

/Jocce

Funktionsmacron har du som en egen palett.

Gör ett nytt genom att välja "nytt f.m."/"New Macro" beroende av SV/ENG ver. Börja spela in. Nu registreras alla kommandon som du gör tex. öppna, kurvor, ändra storlek, brus osv.. Genom att göra alla steg som du gör för att göra ramen så lär du macrot hur den skall göra. Kör från öppna till spara/stäng. Efter det trycker du på stopp och så har du ett Funktionsmacro.

Nu kan du köra det genom att välja olika sätt.

Under Arkiv/File-menyn finns Automatisera/Automate. Där finns två val Batch/Droplet (ENG ver). Med hjälp av de två kan man välja olika sätt att köra macrot.

fort. följer..

//Thomas

jackt skrev:
Funktionsmacron har du som en egen palett.

Gör ett nytt genom att välja "nytt f.m."/"New Macro" beroende av SV/ENG ver. Börja spela in. Nu registreras alla kommandon som du gör tex. öppna, kurvor, ändra storlek, brus osv.. Genom att göra alla steg som du gör för att göra ramen så lär du macrot hur den skall göra. Kör från öppna till spara/stäng. Efter det trycker du på stopp och så har du ett Funktionsmacro.

Nu kan du köra det genom att välja olika sätt.

Under Arkiv/File-menyn finns Automatisera/Automate. Där finns två val Batch/Droplet (ENG ver). Med hjälp av de två kan man välja olika sätt att köra macrot.

fort. följer..

//Thomas

Vart hittar jag New Macro? Hittar det ingenstans!
Har engelska versionen, nr 7..

/Jocce

Batch (ENG ver)

Där väljer du först vilket F.M. du vill köra.

Sedan väljer du vilken mapp F.M. skall titta efter bilder i. Välj att F.M. skall strunta i det "öppna"-kommando som du sparade med det F.M. du gjorde. Annars öppnar php samma bild hela tiden.

Sedan väljer du vart den färdiga bilden skall hamna. Testa vilken sorts av spara/stäng du vill ha. Testa dig fram.

Så är det bara att godkänna med "OK".

php kommer nu att öppna bild efter bild och göra de steg du har sparat i F.M.

//Thomas

EDIT: Tack Jim. Kan vara svårt att förklara utan bilder.. :)

Create Droplet (ENG ver)

Ser ungefär lika ut som Batch. Det du får välja här är vart du vill spara "Droplet:en". Sedan är det samma frågor som tidigare.

När du har sparat "droplet:en" drar du din/dinna bilder till den ikon du har fått där du sparade den. Så kommer php att köra igenom bilden/bilderna.

//Thomas

Re: Batch (ENG ver)

jackt skrev:
Där väljer du först vilket F.M. du vill köra.

Sedan väljer du vilken mapp F.M. skall titta efter bilder i. Välj att F.M. skall strunta i det "öppna"-kommando som du sparade med det F.M. du gjorde. Annars öppnar php samma bild hela tiden.

Sedan väljer du vart den färdiga bilden skall hamna. Testa vilken sorts av spara/stäng du vill ha. Testa dig fram.

Så är det bara att godkänna med "OK".

php kommer nu att öppna bild efter bild och göra de steg du har sparat i F.M.

//Thomas

EDIT: Tack Jim. Kan vara svårt att förklara utan bilder.. :)

Tackar!

Funkar nu!
Hur gör jag om jag inte vill att den skall ta en hel mapp, bara vissa filer?

/Jocce

Re: Re: Batch (ENG ver)

Jocce skrev:
Tackar!

Funkar nu!
Hur gör jag om jag inte vill att den skall ta en hel mapp, bara vissa filer?

/Jocce

Hm, funkar inte alls märkte jag, den säger "Canvas size not avaible now" osv på varje kommando, vad gör jag fel?

/Jocce

Det finns säkert flera andra sätt att göra detta, så om någon annan har bättre/enklare beskrivning berätta gärna.

Vilken av dessa man använder är valfritt givetvis. Droplet:en passa bra på enstaka bilder då det går fort.

Batch passar stora mängder bilder som skall köras.

Hoppas det hjälpte någorlunda. :)

//Thomas

jackt skrev:
Det finns säkert flera andra sätt att göra detta, så om någon annan har bättre/enklare beskrivning berätta gärna.

Vilken av dessa man använder är valfritt givetvis. Droplet:en passa bra på enstaka bilder då det går fort.

Batch passar stora mängder bilder som skall köras.

Hoppas det hjälpte någorlunda. :)

//Thomas

YES!

Fick det o funka till slut!

En sista fråga bara!
Hur gör jag för att slippa trycka på "ok" när den sparar varje fil?

/Jocce

Re: Re: Re: Batch (ENG ver)

Jocce skrev:
Hm, funkar inte alls märkte jag, den säger "Canvas size not avaible now" osv på varje kommando, vad gör jag fel?

/Jocce

Vet inte riktigt. :(

Kan du spara macrot, och lägga det någonstans så man kan ladda hem det. Det är lättare att "felsöka" om man ser vad som händer.

//Thomas

Re: Re: Re: Re: Batch (ENG ver)

jackt skrev:
Vet inte riktigt. :(

Kan du spara macrot, och lägga det någonstans så man kan ladda hem det. Det är lättare att "felsöka" om man ser vad som händer.

//Thomas

Löste detta problem, var för jag aldrig öppnade en fil, utan hade en öppen redan!
Fixat som sagt!

Dock undrar jag nu hur man gör för att slippa trycka ok vid varje sparning?

/Jocce

Jocce skrev:
YES!

Fick det o funka till slut!

En sista fråga bara!
Hur gör jag för att slippa trycka på "ok" när den sparar varje fil?

/Jocce

Bra.

Genom att säga till php att den skall spara automatiskt borde göra att du inte får upp den rutan.

//Thomas

ANNONS