Annons

Hur gör denna killen??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Hur gör denna killen??

Lionheart skrev:
Men hur kan den här killen använda sig av 1/5 i slutartid och ISO100 mitt på ljusa dagen. Hur går han tillväga?

Han är säkert andvänt ett gråfilter för att få längre slutartid och väldigt liten bländare.
 
hmm, dum fråga kanske, men gråfilter? Vilket ska man köpa då? finns det olika? Varför kan man inte lägga in den effekten i efterhand?

/Magnus
 
Magnuz skrev:
hmm, dum fråga kanske, men gråfilter? Vilket ska man köpa då? finns det olika? Varför kan man inte lägga in den effekten i efterhand?

/Magnus

Avtonade gråfilter ja kanske, men rena ND filter som tar bort ljus över hela bilden är svårt att lägga på. ( ND 0.3 tar bort ett steg , ND 0.6 tar bort två steg osv.)
 
Mitt på ljusa dagen??

Lionheart skrev:
Men hur kan den här killen använda sig av 1/5 i slutartid och ISO100 mitt på ljusa dagen. Hur går han tillväga?

De bilder jag tittat på är som sagt fotade 06-08 tiden på morgonen, se exif.
 
Varför skulle han använda ett vanligt gråfiler till dessa bilder (ett avtonat fattar jag, men ett vanligt trodde jag bara var till att få rörelseoskärpa där tiderna annars blir för snabba)?
 
fluffan skrev:
Men vad har den för historia egentligen, varför har den blivit övergiven?
[OT] Bodie var en av många många gruvstäder i amerikanska västern, som övergavs när gruvan sinade. Det finns massor av sådana spökstäder i USA, men få så välbevarade som Bodie. Det torra ökenklimatet och ett otillgängligt läge bidrog till att man lämnade mycket saker, och att den bevarades så väl.

Bodie är också känt för det dystra citatet "Goodbye God, I'm going to Bodie" som hittades i en skolflickas anteckningsbok.
 
Joe Cornish som tar liknande bilder använder gråfilter som tar bort upp till 3 bländarsteg och till detta tillsammans med olika filter som polariseringsfilter och gulfilter för att få en varmare ton. Att han därtill alltid inväntar det perfekta ljuset gör hans bilder perfekta. Någon frågade här vaför man inte gör denna filtrering i Photoshop? Jo därför att han vill ha en liten bländaröppning och så plåtar ju en del med film son nu Joe Cornish. Velvia diafilm!
 
Jag förstår fortfarande inte varför man ska använda gråfilter som inte är avtonade. Det enda de gör är väl att förlänga tiden. Om man vill ha lite bländare kan man ju för samma tid ha ännu mindre bländare utan gråfilter. Tänker jag helt fel nu? Vad finns det för fördel i att öka tiden på ett objekt som inte rör sig?
 
fluffan skrev:
Helt utan för diskussionen egentligen, men oj vilken fräck stad, riktigt sugen på att åka dit.

Men vad har den för historia egentligen, varför har den blivit övergiven?

Prova Åmål istället! Mycket närmare, men lika fasansfullt ödslig.
 
finns även ett litet samhälle i dalsland som heter "Ödeborg" jepp det finns en borg och den är öde..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.