Annons

Hur gör denna killen??

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt plats, rätt tid, rätt ljus, rätt exponerat och polfilter... Tror inte det är så mycket bildbehandlat.
 
Mjäee, så speciellt efterbehandlade tror jag inte dom är?

Kanske dragit i det blå lite för att få skönare färg på himlen, på sin höjd kanske klippt in himlen från några "perfekta molnbilder" eller annat.

/Henri
 
Nej jag tycker inte alls det ser särskilt fixat ut heller. Bra utrustning och mycket kunskap om komposition och övrigt.

Såg nu att det just sades..
 
Det är ganska populärt att plåta i spöksstaden Bodie. Finns ett helt gäng på PBase. En fotograf, Erwin Darmali, har liknande bilder. Han har till och med lagt ut en liten tutorial på sidan.

http://www.pbase.com/staticimage/bodie

Citat:

" Hi Chris. Thanks for the kind words.
My method of post processing may be considered as a low-end processing to others. It's actually considerably simple. Here are the steps when shooting RAW:
1. Increase color temperature up to 6900k
2. Increase saturation - don't be afraid to bump it up. Make sure that it is saturated enough, but not too saturated that it starts to get too "blochy"
3. Reduce tint anywhere between -15 to -30, depending on your taste. The -15 to -30 combined with the high color temperature will give you that gold / greenish tint to the picture, obviously depending on the colors.
4. Adjust Contrast, and add shadows if needed.
5. Add vignetting
6. In Photoshop, fine adjust curve, dodge / burn as necessary, and sharpening.
 
Jag ser inget extra med dem rent fototekniskt och inget som skulle tyda på överdrivet photoshoppande. Det är lätt att hitta bra motiv i Bodie, spökstaden där bilderna är tagna. (Svårare att hitta unika motiv å andra sidan för det är ett populärt ställe att fotografera på). Jag var faktiskt där några veckor efter den där snubben och måste säga att det var ett grymt coolt ställe att strosa omkring på. Det är nästan jobbigt med motivutbudet och man får springa som en skållad råtta mellan husen för att försöka fånga det bästa ljuset för varje rum.

Så här såg det ut i ett rum han inte verkar ha hunnit med ... Tagen med en Canon EOS 650 (Årets kamera 1986) och Fuji 800-film ;-)

EDIT: Och nu ser det ju lite skumt ut eftersom jag upprepar allt som sagts i tidigare inlägg men jag gillar att fila på mina formuleringar.
 

Bilagor

  • bodie.jpg
    bodie.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,636
Senast ändrad:
det är nog som ni säger! med lite mer eftertanke så hade jag nog klarat av att skapa lika häftiga bilder! det rätta ljuset gör mycket! Blir riktigt sugen på att åka dit nu! ;)
 
Helt utan för diskussionen egentligen, men oj vilken fräck stad, riktigt sugen på att åka dit.

Men vad har den för historia egentligen, varför har den blivit övergiven?
 
Den här mannen har liknande bilder och använder en hel del olika filter i kombination med diafilm. Fina bilder med dramatiska moln och landskap när solen går ner. Har hans bok där man kan läsa sig till filka filter han använt till de flesta av bilderna. http://www.joecornish.com/
 
Kan tänka mig att det är helt som det ska vara.

Han använder säkerligen ett polfilter och då tappar han 1-1.5 steg i ljuset ungefär? Sen bländar han ner såpass som till bländare 16 samt kör med en känslighet på ISO100, då har man inte så mycket ljus kvar att leka med. Är det därtill morgon eller kväll så är ju ljuset än svagare än mitt på dagen.

Ljuset gör mycket i dessa bilder helt klart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.