Annons

Hur går jag tillväga? [bildreportage i bok]

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Hur går jag tillväga?

Jag har en idé till ett bildreportage (kanske man kan kalla det) som jag skulle vilja förverkliga om nåt år eller så (när jag känner att jag kan leva upp till mina egna förväntningar), men jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Min förhoppning är väl att bildreportaget skulle kunna ges ut i bokform samt kanske även någon lokal utställning. Men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att förverkliga detta. Kan någon här ge mig några tips?
Ska jag registrera egen firma? Kontakta något bokförlag? Ska det i så fall ske före eller efter jag påbörjar arbetet? Räcker bildkvaliteten från en Nikon D70 för detta?

Tackasam för alla svar och tips!
//Jenny

Även om jag normalt kör Canon så vågar jag påstå att din kamera är tillräckligt bra. Bilder i A4-format är inget problem, och skulle det behövas större så kan man väl köra offset-tryck.
Övriga frågor är lite knepigare.
Det är inte absolut nödvändigt att registrera egen firma, men kan förstås också vara ett praktiskt sätt för att hantera kostnader och intäkter. Inte minst får du ju dra momsen. Och skulle du lyckas med ditt projekt så har du då bättre möjligheter att behålla vinsten, än om du får det som privatperson och måste betala skatt på allting på en gång. Rikskatteverket borde väl ha en del information i ämnet.http://www.rsv.se

På ett sätt är det väl bäst att ha ett färdigt material när man tar kontakt med ett bokförlag eller utgivare. Det är säkert svårt för dem att uttala sig något om ditt arbete innan de sett det eftersom de inte känner dig.
Å andra sidan kan det ju vara bra att prata med ett bokförlag i förväg så får du kanske några bra råd om hur du gör ett bra material som de kan bedöma. Vore ju tråkigt om du till exempel behövde göra om arbete efteråt.

Och skulle inget etablerat bokförlag vara intresserat så kan du ge ut din bok på ett eget förlag.
Lycka till!

ANNONS