Annons

Hur funkar serietagning egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har fotat lite flygande fågel i helgen och använde då serietagning. Jag använder det inte vanligtvis, men ville testa det lite.

Men hur funkar det?

När jag trycker ner avtryckaren till häften så mäter förstås kamern som vanligt, men när jag sen trycker ner avtryckaren helt och börjar rassla bilder, sker det då någon ny mätning mellan varje exponering, eller kör kameran på den mätning som gjordes i början av min serie?

Om så är fallet, att den inte mäter om mellan bilderna, så blir ju det lite underligt vid samtidig panorering och serietagning.

Det ska falla under samma inställning som anger hur vida du vill att halvtryck ska låsa exponeringen eller om du måste trycka på AE lock för att den ska låsas.

Är en custom funktion. Du borde ha den eftersom den finns på min D70 =)

Jag har den inställd så att jag måste trycka AE-L för att låsa mätningen, men oavsett så görs ju mätningen när avtryckaren är i halvläge.

Frågan är om kameran mäter när avtryckaren är pressad i botten - under serien.

Kollade manualen till D70n.
Det enda förbehållet är "orientation". Har första bilden tagits liggande förutsätter kameran att hela sekvensen är liggande. (Bara en fördel antar jag.)

Detta medför ju underförstått att både AF och exponering mäts för varje bild i sekvensen.

Det står uttryckligen att för 3fps skall kameran stå i MF, vilket understryker antagandet.

/AnWi

Hade viljat se dig manuvrera exponeringskompensationen i 8fps när fåglen du följer flyger från ljus himmelsbakgrund ner framför den mörka skogen :p

Jag var ju tvungen att testa här hemma. Det kunde jag ju gjort från början, men nu är det gjort.

"Eveningstar" hade helt rätt i sitt första svar. Om låsningen av mätningen är vald att ske på AE-L knappen, och denna inte rörs under bildserien, så mäts det om för varje bild.

Jag provade det genom att panorera genom mitt vardagsrum i A-läge (bländarförval) och checkade bildernas slutartider.

Om exponeringslåsningen ligger på avtrycket funkar det inte på samma sätt. Då körs samma exponering i hela serien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar