Annons

Hur funkar prissättningen [av D300] egentligen??

Produkter
(logga in för att koppla)
Per skrev:
Så du menar att de inte priskonkurrerar?
Jag vet inte om dina frågor är allvarligt menade men jag utgår från det och försöker därför svara seriöst.

Nej, priset är ännu ointressant (ur handlarens perspektiv) som konkurrensmedel.

Det är först när en prissänkning kan ge ökad försäljning som mekanismen börjar fungera. När produkten inte går att leverera kan inte försäljningen ökas och man kan därför bara förlora pengar på att sänka priserna just nu.
Vad är det som gör att de har på öret samma pris?
Innan priskonkurrensen börjat på allvar slutar priser av tradition på ett nittiotal så butikerna har egentligen bara hamnat på samma hundralapp när de räknat ut sina första priser. De här butikerna har gissningvis likartade inpriser och de har definitivt god koll på hur de allvarligaste konkurrenterna brukar agera så jag tycker inte att det är varken märkligt eller skumt att de hamnat så lika.
 
P.R. skrev:
Jag vet inte om dina frågor är allvarligt menade men jag utgår från det och försöker därför svara seriöst.

De är allvarligt menade, men för all del, gör dig inte till om du tycker de är för korkade. Jag blev förundrad därför att din förklaring var rakt motsatt den som andra beskrivit här.



Det är först när en prissänkning kan ge ökad försäljning som mekanismen börjar fungera. När produkten inte går att leverera kan inte försäljningen ökas och man kan därför bara förlora pengar på att sänka priserna just nu.
Innan priskonkurrensen börjat på allvar slutar priser av tradition på ett nittiotal så butikerna har egentligen bara hamnat på samma hundralapp när de räknat ut sina första priser. De här butikerna har gissningvis likartade inpriser och de har definitivt god koll på hur de allvarligaste konkurrenterna brukar agera så jag tycker inte att det är varken märkligt eller skumt att de hamnat så lika.

Tack, det låter som en rimlig förklaring. Vad innebär ett "nittiotal"?

Jag tror inte att näthandlarna har något hemligt avtal i bakfickan, däremot kan jag bli fundersam på om Nikon i någon mån missbrukar sin ställning som leverantör.

Per
 
Jag är snarare förvånad över att det inte finns butiker som tar ordentligt betalt. Vi vet inte än men det är sannolikt att efterfrågan på kameran kommer att överskrida tillgången. I denna situation kommer det att finnas många människor som är villiga att betala ett par extra tusenlappar istället för att vänta några månader till.

De stora näthandlarna kommer nog att hålla priserna låga redan från början för att behålla sina rykten som billiga butiker. Butikskedjorna som Expert lär nog ta bättre betald och där kommer man att kunna köpa kameran tidigare "från hyllan" jämfört med online butikerna där köerna kommer att finnas kvar några månader till.
 
Per skrev:
Vissa dagar känns det tristare än andra att vara konsument! Vad beror det egentligen på att det skiljer 0,03% på priset för en Nikon D300 mellan de 10 största fotonäthandlarna?! Naturligtvis har Nikon ett riktpris, och saker och ting kan ändra sig när den väl blir tillgänglig, men vad är det egentligen som gör att alla lägger sig exakt lika mycket under riktpriset just nu? Borde inte någon handlare i den fria världen vara intresserad av att knipa några bokningar extra genom att sänka priset ett par hundringar? Eller straffar Nikon ut sådana genom att inte leverera? Tankarna på kartellbildningar och andra kusligheter är inte långt borta..

Per

Saxat från Prisjakt.se:

________________________________________________

Jag förstår att du tar upp det, men de vittnar ju om att du inte är insatt - men det är ju därför du frågar.

De flesta butikerna har exakt samma nettopris på kamerorna (konkurrensverket blir arga annars), det som skiljer är bonusen - men bonusen är oftast ganska lika i % den också, men ju mer man säljer desto mer årsbonus får man = större omsättning ger mer bonus.

Generellt sett ger prisliste priserna handlaren ca 20% marginal.
Och tittar du på priserna så har då handlarna valt att lägga sig på runt 10% marginal.

En gammal sanning är att man i butik för att täcka hyra, personal, försäkringar, inventarier, svinn etc behöver ha 18% marginal för att överleva.

Om någon går ner under 10%, så följer de andra med - men ingen vill gå först, man förlorar ju bara ännu mer.
Om man sänker priset med 10% så måste man sälja dubbelt så många kameror för att tjäna samma pengar. Och i en marknad där det råder bristsituation så är det ju utomordentligt korkat att sänka priset - men på grund av konkurrens eller rädslan av konkurrens så ser man sig tvingad att följa de andra - annars kanske man inte säljer någonting...

Om du är yrkesverksam fotograf, så är det betydligt viktigare att du får kameran snabbt och kanske betalar 5% extra pris, och de 900kr (D300 = 16500kr) har ju du tjänat in på två timmar.

Det är så lätt att stirra sig blind på priset, men vad kostar du i timmen - är det värt att vänta, vad kostar det att skicka kameran på posten när den går sönder - eller är det billigare att gå till butiken där du köpt den och lämna in den?

Hälsningar

Adam
 
Förresten, börja pruta som fan på jeansen du köper, deras påslag är >2,5ggr inköps priset = minst 60% marginal....

Hälsningar

Adam
 
Per skrev:
De är allvarligt menade ...
Okej då fortsätter jag.
Jag blev förundrad därför att din förklaring var rakt motsatt den som andra beskrivit här.
Åtminstone Björn Englund är inne på samma spår men jag håller inte alls med dem som tror att den absoluta botten på priserna för D300 är nådda redan innan kameran börjat levereras.
Tack, det låter som en rimlig förklaring. Vad innebär ett "nittiotal"?
Att priserna slutar på 90-99 kr. Ingen sätter priset 15 705 kr eftersom det låter som betydligt mer än 10 kr dyrare än 15 695 kr.

När fotonördarna som bara måste ha den nya modellen omedelbart fått sina kameror blir placeringen på prisjämförelsesajternas listor viktigare och då kan priserna sluta på andra siffror.
 
Enligt Hegethorns har de betydligt bättre marginaler på Nikon än Canon. Så marginalerna skiljer mellan olika märken och generalagenter.
 
Pall skrev:
Enligt Hegethorns har de betydligt bättre marginaler på Nikon än Canon. Så marginalerna skiljer mellan olika märken och generalagenter.

-----------------------------------------------------

Men...

Det har ju och göra med att Canon varit störst och då också mest prisutsatt. Ytterliggare en förklaring är att Canon mer eller mindre struntat i vilka som FÅR sälja deras produkter, medans Nikon varit mer selektiv i sitt val av återförsäljare.

Men nu när Nikon klivit förbi Canon i säljstatistiken, så blir de också mer utsatta för prisdumpning.

Hälsningar

Adam
 
Klart att bottenpriset på D300 inte är nådd. Men det styrs av Nikon och inte butikerna. När Nikon sänker sina priser till butiken så sänker butiken till kunderna.

Det är väl ingen som tror att tillverkarna håller samma pris till butik under hela livscykeln för produkten.

Bland det sista som hände innan minolta la av var att att Expert köpte upp ALLA kvarvarande exemplar och kunde sälja ut dessa för 6000:- om jag minns rätt. Garanterat så gjorde Expert vinst på dessa oxå...

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.