Annons

Hur funkar Manfrotto 308RC

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett 190PROB stativ med 308RC huvud. Går det att panorera med det huvudet? Eller låser man allt med den enda spaken?

Jag har ett 308 utan snabbfäste och det går inte att panorera med den. Eller det går men då blir kulan olåst.
Så ja, man låser allt med en spak.
Annars tycker jag att kulleden är mycket bra, har bara använt den lite grand men jag har inget att klaga på.

det har jag.
om man är nere på marknivå (8cm på mitt manfrotto nat2.) så är det ett jä**a strul att knäppa bilder på höjdformat eftersom kulleden är lite för låg. kameran/objektivet tar i basen eller benen på stativet. i övrigt så är jag mycket nöjd med 308RC:n.

Det problemet har inte jag men det kan jag tacka mitt Benbo för. Där sitter kulleden på en "pinne" som man drar ut.

Det är väl bara att skicka upp mittpelaren en bit? Det är ju värre om huvudet är för högt så det begränsar hur lågt man kan komma.

En permanent fix är ju att lägga ett distansrör runt mittpelaren så den alltid är uppe några centimeter.

Om det inte är så att du inte har mittpelare på stativet förstås, och det indikerar ju din minimihöjd att du inte har. Då blir det ju knepigare.

Okej, bra att veta. Lär inte drabbas av det ännu då jag inte har något macro! Sedan kanske man kan lösa problemet på 190 stativet genom att placera mittstången i vågrätt läge.(vad vet jag...)

svar till jimh:
japp.. då blev det värre.
på manfrottot sitter det en liten "adapter" i botten av mittpelaren som man tar lös och använder när man har stativet i spagat. den adaptern går inte att höja/sänka.
om jag bara använder stativet som vanligt (inte i spagat) så är det inga problem.
men i spagat så krävs det lite tankeverksamhet, målmedvetenhet och handlingskraft för att få till det.

möjligheten att plasera mittpelaren horisontalt löser nog med all säkerhet problemet.

Senast ändrad:
Jag har aldrig fattat hur manfrotto har tänkt sig att man ska klara av låga positioner med deras stativ.

Vad är alternativen, kameran uppåner i botten av mittpelaren, ta bort mittpelaren, sätta mittpelaren horisontellt?

Ursäkta urspårningen...

det var väl det de fanns att välja på va.
men jag gillar faktiskt mitt stavit ändå.
(tvungen att säga det annars nyper det mig med snabbkopplingen) ;)
största problemet är ändå att se genom sökaren när stativet är helt i spagat. shaktsökare känns som en lagom roligt utgift.

ursäkta att jag tog urspårningen ännu längre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar