Annons

Hur funkar en Konica T3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag har fått ärva en gammal Konica T3. Har så smått börjat förstå vad de olika knapparna (inte särskillt många) gör. Men en grej förbryllar mig. En liten spak som det står M.E. på. Multiple Exposure var min första tanke, men jag kan inte lista ut hur den skall användas. Det händer liksom inget när man drar i den. Förslag?

Mvh
Anders:confused:

Har du provat att hålla in spaken när du drar fram filmen? Om den är för dubbelexponering så spänns bara slutaren utan att filmen dras fram. Öppna bakstycket och kolla samtidigt som du drar fram.

Japp, spaken märkt "ME" är för multiexponering. En fin finess på den gamla T3:an. För att få en multiexponerad bild fotar du först den första bilden på vanligt sätt (dock med hänsyn taget till exp, kompensation för multiexponeringen). För sedan spaken i pilens riktning (skall finnas en liten pil på kamerahuset har jag för mig) och håll den där någ du spänner slutaren. Fota nästa bild.

Grattis till T3:an, en robust och fin kamera som tål det mesta.

Sagt on denna konica (med glimten i ögat;-)
"All I can say is that if you are ever attacked, hit the attacker on the head with the camera and knock him out. Then take you time taking his picture to give to the police and newspaper. You could do this with this camera because solid steal is sturdy."

Anders,
Du skrev att du höll på att börja lära dig de olika knapparna som fanns på T3:an. Tydligen har självutlösarmekanismen (knappen därpå) ytterligare någon funktion utöver att starta självutlösaren. Jag tror att det var nedbländning men är inte säker. Prova gärna. Tyvärr kan jag inte det på min T3:a där just självutlösarmekanismen har totalhavererat. :(
Berätta gärna här om du kommer på vad knappen hade för ytterligare funktion.

Hoppas att du får mycket glädje av din Konica!

/Christopher

Ett tillägg ifall ni inte orkar vänta på att hela manualen skall laddas ner, vilket verkar ta oändlig tid:

Svaret på Anders fråga finns på sidan 35 och svaret på Christophers på sidan 30.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar