Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar det trådlösa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har för avsikt att skaffa D2X när den nu släpps.
Denna har möjlighet till trådlös överföring av bilder via WLAN med hjälp av sändarenheten WT1 eller WT2 som monteras under kameran. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wt-1

Nu undrar jag:

Vad krävs att jag har i min laptop för att kunna ha den i ryggan och trycka in bilderna direkt in i min laptop vid fotoögonblicket?

Jag litar på fs, jag tar mig ett bad, så hoppas jag på besked när jag kommer tillbaka :)
 
Inget svar? ;)

Kan någon tyda ut hur man gör i praktiken av denne text från Nikon själva?

" New Wireless Transmitter WT-2A

Nikon’s Wireless Transmitter WT-1A for the D2H opened new roads in digital SLR photography by making it possible to transmit images directly from the camera over a wireless LAN. Now, the new Wireless Transmitter WT-2A will open the floodgates of creativity for photographers by allowing them to not only transmit images over a Wi-Fi network, but also allow wireless remote control of the D2X over a Wi-Fi network from a computer running Capture 4.2 software. Photographers can set the D2X in places that may be inaccessible or unsuitable for photographers, and wirelessly adjust settings, trigger the camera, and instantly retrieve the images over a LAN. The applications of this technology are promising and limitless. The new IEEE802.11b/g compatible Wireless Transmitter WT-2A also provides faster image transmission with improved security and compatibility with the latest protocols."
 
så vitt jag förstått så kan man inte koppla den wlan modulen peer to peer, dvs direkt mot en laptop, utan dem måste kopplas mot en wlan access punkt vilket jag inte känner till några batteridrivna för tillfället.
Men för att köra mot nått i ryggan så verkar väl en firewire kabel inte allt för osmidig och bra mycket billigare.
 
Det krävs först och främst ett trådlöst nätverkskort som stödjer standarden 802.11b (vilket i princip alla kort på marknaden sedan ett par år gör). Många nya bärbara har ett sådant inbyggt men annars finns det att köpa som PCMCIA/PCCARD. Utöver det behöver du programvara i form av en FTP-server vilket det finns en uppsjö både gratisvarianter och kommersiella dito av.

/Anders
 
jaha...först ingen aktivitet på jättelänge och när man filat till ett svar så har det kommit flera inlägg under tiden....

Det är mycket möjligt att det är så att den inte stödjer peer-to-peer men det verkar ju korkat i så fall. Hälften av dem som vill ha denna pryl borde väl vara frilansare som bara vill köra direkt till laptop/pda utan att ha tillgång till en basstation vilket kanske är smidigt om man är på ett större evenemang eller så men inte annars.

Någon som äger en sån här pryl...?
 
Du behöver köpa ett WLAN kort till din bärbara dator... jag vet dock inte vilka kort som fungerar bäst ihop med kamerans tillbehör.

I din bärbara så behöver du en FTP server.. (t.ex. Cerberus FTP Server (gratis) eller BulletProof FTP Server (kostar ca $35) .. sedan borde det finnas instruktioner med tillbehören hur du ska konfigurera allt.... ;-)


http://www.dpreview.com/reviews/nikond2h/page15.asp
 
Arleklint skrev:
Vad skiljer ett WLAN-kort från den inbyggda trådlösa funktionaliteten jag har för att surfa här hemma?

Om du har ett inbyggt trådlöst kort i din bärbara så ska du inte behöva köpa något nytt...
Det ska även fungera ifall du har ett färdigt WLAN nät hemma, som är anslutet till det trådbundna nätet och har en av datorerna som FTP server, så kan du be kameran skicka bilderna direkt till datorn när du fotograferar hemma.
 
Arleklint skrev:
Vad skiljer ett WLAN-kort från den inbyggda trådlösa funktionaliteten jag har för att surfa här hemma?

Ingenting, du har kortet "inbyggt" i datorn.

Själv ser jag inte det som nån optimal lösning då de flesta laptops inte har så strålande batteritid (speciellt inte med wlan igång). Jag (i form av datanörd delüxe) skulle iaf inte köra så.
 
Jag vet inte heller om jag skall köra så ännu, jag vill bara undersöka möjligheten...

I en studio verkar det ju trevligt, ute i skogen förutsätter det extrabatterier till datorn, men jag slipper ju då CF-kort och mellanlagring.

Jag skall grubbla lite och tackar för er information. Jag visste att det fanns dom som visste ;)
 
På dpreview står det:
Communication mode:
- Infrastructure
- Ad-hoc

Ad-hoc, är inte det just en direkt koppling dator-dator, eller i det här fallet kamera-dator?
 
Tänk också på att det inte är någon höjdare för hårddisken i datorn att snurra när man är i rörelse.
 
Jag får väl lägga ryggan på ängen, starta datorn och krypa runt då... ;)

Jag undrar hur lång räckvidd man kan få.
 
Man kan ju vända på steken oxå. Styra kameran, som man riggat nere vid vassen där fåglarna häckar, från datorn...
 
På dpreview står det:
Communication mode:
- Infrastructure
- Ad-hoc
Ad-hov är enhet till enhet utan infrastruktur i form av accesspunkt inblandad.

Kolla på din bärbara om du kan trycka i ett extra batteri, det borde ge några extra timmar, sen ytterligare ett batteri att byta med under drift.

Alternativt tycker man ju att någon tillverkare borde göra en strömsnål låda som archos eller ipod och utrusta denne med wlan och ftp server.
 
Det kanske är orimligt att man skulle kunna få till någon lösning på detta som skulle funka i fält, men jag kan inte släppa tanken.

En idé som jag fick i morse var att ta min iPAQ som får agera FTP-server, hänga trådlöst nätverk på den (finns som orginaltillbehör), och sedan ansluta en portabel hårddisk (t.ex Nikons COOLWALKER ) via USB.

Är jag helt puckad, eller bara lite?
 
Arleklint skrev:
Är jag helt puckad, eller bara lite?
Hrm.. Om jag skall uttrycka det diplomatiskt så tycker jag att det verkar som om du ägnar lagringsproblematiken något mer uppmärksamhet än den förtjänar i dessa dagar när minneskort är så billiga. Mitt bästa digitalköp var ett 4 GB-kort, just för att så långt som möjligt slippa blanda ihop fotografi med datorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.