Falumas
Aktiv medlem
Jag har aldrig förstått riktigt hur objektiven kan ställa till det med autofokusen. Vad är det som ändras i objektiven för att få det hela rätt?
Fungerar inte autofokus-systemen på följande sätt?
1. Autofokusenheten i kameran känner av om fokusen är rätt?
a. Ja -> ta kort
b. Nej -> kolla fasen
2. Autofokusenheten i kameran kollar om fokusen är framför eller bakom objektet.
a. Fokusen framför -> Skicka order till motorn i kameran eller objektivet att fokusera längre bort
b. Fokusen bakom -> Skicka order till motorn i kameran eller objektivet att fokusera närmare.
3. Tillbaka till steg 1.
Fungerar det hela anorlunda så att objektivet försöker vara smart och tror att det gissa bättre än vad autofokusenheten i kameran kan kontrollera?
En annan teori uppkom i en annan tråd.
Finns det någon här som vet hur AFen egentligen funkar?
/Karl
Fungerar inte autofokus-systemen på följande sätt?
1. Autofokusenheten i kameran känner av om fokusen är rätt?
a. Ja -> ta kort
b. Nej -> kolla fasen
2. Autofokusenheten i kameran kollar om fokusen är framför eller bakom objektet.
a. Fokusen framför -> Skicka order till motorn i kameran eller objektivet att fokusera längre bort
b. Fokusen bakom -> Skicka order till motorn i kameran eller objektivet att fokusera närmare.
3. Tillbaka till steg 1.
Fungerar det hela anorlunda så att objektivet försöker vara smart och tror att det gissa bättre än vad autofokusenheten i kameran kan kontrollera?
En annan teori uppkom i en annan tråd.
Jag trodde som du, men har blivit överbevisad. Som jag förstått det finns det ingen återkoppling, utan systemet räknar ut hur mycket AF-motorn ska skruvas för att komma rätt och skickar den ordern. Steg 3 i din uppräkning finns alltså inte.
Per.
Finns det någon här som vet hur AFen egentligen funkar?
/Karl