Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar VR-tekniken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
"Jag vet inte hur det fungerar men det är väl nåt elektriskt" sa Hasse Alfredsson.
Min fråga är hur bildstabilisering egentligen fungerar rent tekniskt?

Dessutom är jag lite orolig för att jag har skadat VR-funktionen i min Nikon DX VR 18-200 mm genom att stöta objektitet hårt mot asfalten när jag bar kameran i en kasse och snubblade (motljusskyddet gick sönder). Jag har inte testat objektivet systematiskt ännu men tycker mig se en viss oskärpa som jag inte noterat tidigare. Hur känslig är VR-funktionen rent mekaniskt (eller om det är elektriskt?).

/Göran

Det sitter ett par gyron som mäter rörelser och informationen skickas till en liten processor som räknar ut hur mycket man behöver flytta en lins för att korrigera. Svårare än så är det inte :p

Jaha. ungefär som jag misstänkte. Samtidigt låter detta ganska stötkänsligt. Hur många g klarar denna gyroupphängning utan att skadas tro?
/Göran

Tackar för detta svar också, men undrar om det finns någon annan som vet hur känslig denna mekanik är (för det är ju mekanik i slutänden som flyttar på linserna). Med "vet" menar jag någon som har någon erfarenhet av skador eller som vet hur mekaniken ser ut och därmed kan göra en uppskattning - hade jag alla data om konstruktionen skulle jag kunna räkna ut det själv, faktiskt.
Å andra sidan: i stället för att spekulera i detta så ska jag ta och testa lite på optikens prestanda för att se om min oro är obefogad eller om jag kan se något belägg för prestandasänkning. Något tips på test?
/Göran

Voxa skrev:
"Jag vet inte hur det fungerar men det är väl nåt elektriskt" sa Hasse Alfredsson.

Off topic:

Om jag inte missminner mig så var det väl Gösta Ekman som sa:
"Det vete fan hur det går till, men jag tror det är elektroniskt" om den fantastiska grejen "Indoor holemaker" i sketchen "I sportaffären"

//Anders

Re: Re: Hur fungerar VR-tekniken?

WFS) (Graylingman skrev:
Off topic:

Om jag inte missminner mig så var det väl Gösta Ekman som sa:
"Det vete fan hur det går till, men jag tror det är elektroniskt"
//Anders

OT:

Jo, du har nog rätt, he, he. Den var kul!

//Göran

Tack Tomas, jag har just tittat på dessa sidor och principen är härmed klar. Däremot kvarstår min farhåga om en skada på objektivet.
Jag var i Sydafrika nyligen och bar kameran i en shoppingkasse för att inte dra dra till mig uppmärksamhet. Sista dagen, efter drygt 2000 bilder, snubblade jag på en asfaltkant och slog kassen i marken. Kameran tog upp den ganska hårda smällen via motljusskyddet som fick agera deformationszon. Inga synliga skador på resten utom en liten skråma på UV-filterts gänga.

Sedan har jag misstänkt en försämring av skärpan (jag har just testat lite och kanske min farhåga är obefogad). Misstänkte att VR-funktionen skadats. Dessutom har spegeln på min D70 hängt sig ute i kylan en gång - den fungerar dock igen.

Min fråga gällde om man kan göra en uppskattning av hur mycket VR-mekaniken kan tåla i stötväg. Svårt naturligtvis att uppskatta men på detta förnämliga forum kan man ju få svar på det mesta och få de mest initierade synpunktrt så jag tänkte höra vad som kom fram. Tack till alla som svarat i alla fall.

//Göran

När kameran är avstängd låses VR-mekanismen i neutralläget. Då är den troligen inte mer stötkänslig än resten av optiken.

Voxa skrev:

Min fråga gällde om man kan göra en uppskattning av hur mycket VR-mekaniken kan tåla i stötväg.
Du kanske borde fråga dig vad ett objektiv i allmänhet förväntas tåla i "stötväg" istället. Jag kan tänka mig en hel massa saker i ett objektiv som inte mår bra av att det skickas i backen. Att VR-mekaniken, som ju faktiskt är gjord för att röra på sig, skulle vara mer känsligt än resten ser jag inte som självklart.

tormig skrev:
Du kanske borde fråga dig vad ett objektiv i allmänhet förväntas tåla i "stötväg" istället. Jag kan tänka mig en hel massa saker i ett objektiv som inte mår bra av att det skickas i backen. Att VR-mekaniken, som ju faktiskt är gjord för att röra på sig, skulle vara mer känsligt än resten ser jag inte som självklart.

Tack Torbjörn.
Jo jag frågar mig en hel del, jag har aldrig drämmt en kamera i backen förut, men här gällde det som sagt denna mekanik. Det blir ju en hel del tyckande och tro om man inte vet - baserat på erfarenhet ex.vis. Jag avstår själv att spekulera.

Jag har en Nikon 18-200Vr som fick fel på just VR-enheten. När man startade kameran kunde man se att bilden i sökaren skakade till ganska kraftigt för att sedan bli helt stilla. Jag for i väg till Lasseskameraservice och frågade dom vad det kunde vara för fel. Det första de frågade var just om jag tappat eller slagit emot något med objektivet. Det var enligt dom det vanligaste orsaken till att vr-enheten går sönder. Jag hade inte stött emot något. Det visade sig vara ett produktionsfel. De bytte ut hela vr-enheten på grantin.
Mvh Pelle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar