Stinanylén
Aktiv medlem
Om man köper ett objektiv från England - och affären säger att de har ett års garanti - betyder det att jag kan lämna in objektivet för t ex justering här i Sverige?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på om det är Världsgaranti eller inte. Många butiker i England importerar själva optik och då har de inte världsgaranti.
De lämnar ofta en garanti som gäller lokalt för den butiken, ofta ett år, vilket innebär att du måste skicka dit objektivet.
Har du en äkta Canon världsgaranti ska det gå bra att lämna in objektivet i Sverige.
England är med i EU och då garantin oavsett världsgaranti eller inte.
Dock måste du se till att produkten inte är en sk gråimport för att EUs garantiregler skall gälla. Dvs att butiken inte har importerat den själv från ett land utanför EU och således inte gått via tillverkarens normala kanaler för EU.
Är det en gråimport så gäller fortfarande garantierna men du måste då skicka kameran till butiken för service och de ombesörjer reparationen.
Ujuj, hur vet man om det är gråimport? Svarar de om man frågar eller syns det på annat vis? Eller är det bara om det står "Hong Kong" - som det är gråimport?
Dessutom må det väl vara lika enkelt att åka till samma affär och lämna in objektivet, eller skicka det med posten, samma affär som där du köpte det..
Passar på att flika in en fråga om det, har köpt min kamera i sverige, finns det någon sådan garanti för mig ? Butiken finns inte kvar i dagsläget.
Finns det något som heter EU-Garanti?