Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur fungerar världsgaranti?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Om man köper ett objektiv från England - och affären säger att de har ett års garanti - betyder det att jag kan lämna in objektivet för t ex justering här i Sverige?

Det beror på om det är Världsgaranti eller inte. Många butiker i England importerar själva optik och då har de inte världsgaranti.
De lämnar ofta en garanti som gäller lokalt för den butiken, ofta ett år, vilket innebär att du måste skicka dit objektivet.

Har du en äkta Canon världsgaranti ska det gå bra att lämna in objektivet i Sverige.

Det beror på om det är Världsgaranti eller inte. Många butiker i England importerar själva optik och då har de inte världsgaranti.
De lämnar ofta en garanti som gäller lokalt för den butiken, ofta ett år, vilket innebär att du måste skicka dit objektivet.

Har du en äkta Canon världsgaranti ska det gå bra att lämna in objektivet i Sverige.

Det är fråga om Olympus, och om företaget skriver att de har världsgaranti - ka man då alltså lita på detta att den är "äkta"?

England är med i EU och då garantin oavsett världsgaranti eller inte.

Dock måste du se till att produkten inte är en sk gråimport för att EUs garantiregler skall gälla. Dvs att butiken inte har importerat den själv från ett land utanför EU och således inte gått via tillverkarens normala kanaler för EU.

Är det en gråimport så gäller fortfarande garantierna men du måste då skicka kameran till butiken för service och de ombesörjer reparationen.

England är med i EU och då garantin oavsett världsgaranti eller inte.

Dock måste du se till att produkten inte är en sk gråimport för att EUs garantiregler skall gälla. Dvs att butiken inte har importerat den själv från ett land utanför EU och således inte gått via tillverkarens normala kanaler för EU.

Är det en gråimport så gäller fortfarande garantierna men du måste då skicka kameran till butiken för service och de ombesörjer reparationen.

Ujuj, hur vet man om det är gråimport? Svarar de om man frågar eller syns det på annat vis? Eller är det bara om det står "Hong Kong" - som det är gråimport?

Butikerna brukar precisera rätt noga om det är Ett år genom butikens försorg, säger de att det är Världsgaranti så får man ju hoppas att det stämmer då.
Ska du köpa genom en Internetbutik?

Ujuj, hur vet man om det är gråimport? Svarar de om man frågar eller syns det på annat vis? Eller är det bara om det står "Hong Kong" - som det är gråimport?

När jag införskaffade min 70-200 från Hong Kong trading så var det bara att välja :) Prislappen var olika beroende på garantin. Dvs den var avsevärt lägre med "lokal" garanti. Dvs gråimport. Närmare bestämt 6-7 tusen kronor lägre.....

En kul kuriosa är att objektivet är märkt med en liten klisterlapp som säger "Nikon USA". Dvs det är importerat från eller i alla fall avsett för USA och borde därmed ingå det i världsgarantin om det var inköpt via de rätta kanalerna......Nu var fallet inte så.

En EU produkt skall ha ett CE märke. Med detta kan man snabbt se om varan är avsedd för den marknad vi lever i.
Dessutom må det väl vara lika enkelt att åka till samma affär och lämna in objektivet, eller skicka det med posten, samma affär som där du köpte det.
Vi har ju "fri rörlighet för varor och tjänster" inom EU.
Det borde inte vara konstigare än om man köper objetivet på Fotomässan i Älvsjö och bor i Falun.
Vill du vara bekvämare och slippa skicka eller resa köper du objektivet i din lokala affära, kanske bara 13 km att resa med egen bil då.
Klart att den engelska fotohandlaren som får in en dum svenske i affären säljer ett objektiv som han bytt ut för en annan kund dagen före, han slipper ju se den dumme svensken nån mer gång. Denna story gäller så vitt jag vet särksilt i andra mer fjärran länder.

Dessutom må det väl vara lika enkelt att åka till samma affär och lämna in objektivet, eller skicka det med posten, samma affär som där du köpte det..

En STOR fördel med "EU garantin" är att man just slipper åka till den butik där varan inhandlades. Tex så köpte jag min förra kamera, en D2X på postorder från Tyskland. Det var mycket enklare men framför allt avsevärt snabbare att åka direkt till Lasses kameraservice när den behövde lite omvårdnad. Jag sparade ca 5-6 tusen på affären men fick fortfarande full service......

Således det bästa av två världar och nej: Jag skäms inte ett dugg över mitt tilltag. Gissa varför Scandinavian Photo mfl har en framgångsrik webshop som även finns på engelska? Varför skall jag handla lokalt om jag inte får de priser och service jag önskar när de finns en knapptryckning bort?

Passar på att flika in en fråga om det, har köpt min kamera i sverige, finns det någon sådan garanti för mig ? Butiken finns inte kvar i dagsläget.

Passar på att flika in en fråga om det, har köpt min kamera i sverige, finns det någon sådan garanti för mig ? Butiken finns inte kvar i dagsläget.

Juridiken är jag inte helt 100 på men väl praktiskt: Kontakta Canon eller vilket märke det nu är och skicka dit dina prylar tillsammans med kvittot så lär det fungera......

Vill minnas att jag lärt mig (men jag kan ha fel) någonstans att det ÄR försäljningsstället, dvs butiken som har garantiåtagandet. Inte generalagenten eller fabriken. Butiken har sedan via avtal med generalagenten löst det ekonomiska och praktiska genom att allt i alla fall sköts via generalagenten.

Något jag aldrig har hört talas om.
Att hitta på egna ord för saker man tycker eller tror är kanske lite äventyrligt.
Visst sker detta, men ofta utan att man kontrollerar om ordet är upptaget i språket tidigare.
Finns det då några rena tydliga, otvetydiga fakta för vad detta innebär?
Funktiojnsgaranti? Garanti mot tillverkningsfel? Uppackningsgaranti? Garanti mot tjänster? 1 år 2 år eller 5 år som vissa garantier är i Norge (ej EU land dock)
Ämnet är nog snare en djungel av okunskap, otydligheter, tvtydigheter och oklarheter.
Kanske finns dokuemnt, något som inte jag tänker söka på i alla fall, ointresse.....
Själv trodde jag världsgaranti var något en aktuell tillvekare, fabrikat, sjävla har hittat på och själv bestämmer villkoren för. Vilka då kan bli olika per fabrikat och tidpunkt, land, produkt och lust.

Nikon själva kallar sin garanti för "Nikons Europeiska servicegaranti" och på den engelska siten "Nikon European Service Warranty - Digital Imaging Products". så jag är inte ensam.....

Nu är ju i och för sig detta inget som officiellt döper EUs regler för varors fria rörlighet till EU-garanti men ett steg på vägen kanske om tillverkarna själva gör det

http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24920/c/241/kw/garanti eu/r_id/127734

http://www.europe-nikon.com/support/en_GB/local/broad/432/1.html

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar