ANNONS
Annons

Hur fungerar nivåer?

Produkter
(logga in för att koppla)

mlondahl1

Aktiv medlem
Hej!

Någon vänlig själ som kan förklara det där med nivåer i PS, eller vet var det finns förklaring på detta?

Använder jag autonivåer ändras tonerna i mina bilder, men jag förstår inte hur och varför. Och hur jag skall använda "manuella" nivåer har jag inte en aning om. Vad är de bra för?

Bör jag applicera autonivåer innan jag skickar bilder på utskrift? Automatisk kontrast? Automatisk färg?

Jag vore väldigt tacksam för förklaringar eller hänvisningar.

Martin

mlondahl1 skrev:
Använder jag autonivåer ändras tonerna i mina bilder, men jag förstår inte hur och varför.
Vad som händer ser du om du klickar på auto-knappen i nivåinställningsfönstret. Värdena som valts finns för respektive kanal om du byter från kanal RGB, också i samma fönster.

För att förstå nivåer måste du veta vad ett histogram är - sedan bör det inte vara några problem. Jag vet att det varit uppe trådar där Photoshop-handledningar på webben efterfrågades. Borde gå att hitta med lite sökning här i forumet.

I nivåer sätter du (antingen för alla kanaler samtidigt eller för varje kanal) svartpunkt, vitpunkt och hur skalan ska fördelas där imellan.

Öppnar du nivåer ser du tre handtag under histogrammet. Prova dra i dessa.

Om du använder verktyget kurvor istället så får du mer kontroll över hur tonerna fördelas. Det krävs dock en del övning för att man ska bli bra på kurvor.

Med autonivåer så stretchar PS varje färgs histogram så att det precis börjar klippa i hög och lågdager. Om bilden är rikt varierad tex. en utomhusbild, så funkar det oftast bra men om den är färgmässigt enkelspårig så kan det bli helt fel. Mer intelligent än så är det inte.

Jag brukar göra ett nytt lager innan jag kör autonivåer för att sedan minska opaciteten tills jag blir nöjd.

Magnus Grimmer (Grimmer) skrev:
Jag brukar göra ett nytt lager innan jag kör autonivåer för att sedan minska opaciteten tills jag blir nöjd.

Schysst, att jag inte tänkt på det tidigare.....

Här har man suttit och gjort det manuellt när det automatiska inte fungerat :(

// Anders

Man kan ju välja hur autoknappen i Nivåer ska fungera genom att klicka på Options. Vad som sedan gör vad finns säkert nån annan som kan förklara bättre än jag.

Dessutom kan man ju lägga hela Nivå-justeringen som ett separat justeringslager, men det var kanske så Magnus menade.

Ett litet tips är att om man har ett fönster öppet, tex. nivåer, så byts ofta knappen ångra ut mot återställ om man trycker ner "Alt" på tangentbordet. Bra funktion om man experimenterar.

Et bra tips att styra autonivåerna i PS CS är att: välja alternativ, klicka på svart, grå och vit färg i målfärger ställ svarta RGB värderna till 3, 3, 3. Ställ de vita värderna till 253, 253, 253. Sätt grått till 128, 128, 128. Välj algoritm "sätt mörka och ljus färger" spar asom standard och vips har du ett mycket snabbt sätt att få en bra färgbalans i bilderna. Funkar nästan jämt, om behöver ett snabbt sätt att justera bilderna.

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    18.9 KB · Visningar: 413
Bättre än att använda några automatiska funktioner är ju att själv ta kontroll och styra nivåerna genom att helt enkelt välja Nivåer (Levels) i lagerpaletten..........

Bilagor

• c1.gif
    c1.gif
    10.9 KB · Visningar: 396
Tacktack för alla svar! De kom rasande fort, trevligt. Vad ett histogram är har jag en ytterst dimmig uppfattning om, men det får jag väl läsa på om.

Håkan, Lasse och Magnus: tack för tipsen. Jag skall prova mig fram med dem.

Men vad är svart- och vitpunkt? Uppfattar jag det rätt om det är så att man väljer en punkt i bilden som får "vara" svart och därtill en vit. Tonerna däremellan funderar PS på och fördelar jämnt längs skalan? Eller är jag ute och cyklar?

mlondahl1 skrev:
Tonerna däremellan funderar PS på och fördelar jämnt längs skalan?
Jo, fast med gammatalet satt till ett så är det inte så mycket att fundera över ;-)

Matematiken är enkel. Med talet 10 i vänstra rutan och 245 i högra ser det ut så här:

utvärdet = (invärdet - 10) * 255 / (245 - 10)

hrojder skrev:
Et bra tips att styra autonivåerna i PS CS är att: välja alternativ, klicka på svart, grå och vit färg i målfärger ställ svarta RGB värderna till 3, 3, 3. Ställ de vita värderna till 253, 253, 253. Sätt grått till 128, 128, 128. Välj algoritm "sätt mörka och ljus färger" spar asom standard och vips har du ett mycket snabbt sätt att få en bra färgbalans i bilderna. Funkar nästan jämt, om behöver ett snabbt sätt att justera bilderna.

Är det dessa värden som kallas för den "grå triangeln"? Eller har det nåt med den att göra överhuvudtaget?

Mange

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar