ANNONS
Annons

Hur fungerar manuell fokus på S3 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej och Gott Nytt År, allihop!

Jag har en Powershot S3 IS och skulle vilja kunna använda manuell fokus mer. Manualen är ganska oklar om hur man gör.
Första steget förstår jag. Där står att jag ska trycka uppåt- och nedåtpilarna medan jag håller MF-knappen intryckt för att ställa in avståndet. Sedan står det att MF-indikatorn visar ungefärliga siffror och att jag bara ska använda dem som riktlinjer. Sedan kommer något jag inte blir klok på. Jag tar mig friheten att citera exakt ur manualen:
"När du har ställt in fokus fokuserar kameran om automatiskt mer exakt på en plats nära den aktuella fokuseringspunkten när du trycker på SET."

1. "Nära"? Jag antar att de måste mena nära i betydelsen avståndsmässigt och inte något som råkar ligga t ex nära strax till höger om fokuseringspunkten.
2. När ska jag trycka SET? Medan jag håller nere MF-knappen eller efter att jag släppt den?
3. Vad händer om jag ställer in avståndet på oändligt? Hur ska kameran kunna fokusera "mer exakt" med SET-knappen på något som ligger nära något som ligger oändligt långt bort? Behöver jag överhuvudtaget använda SET-knappen när jag valt oändlighet?
Som jag ser det vore det mest lokiska med manuell fokus på oändlighet, oavsett om man trycker på SET-knappen eller inte, att kameran ställer in sitt största möjliga fokusavstånd och håller det, ungefär som när man vrider fokus på en vanlig fältkikare i botten så att den fokuserar så långt bort som möjligt. Fungarar kameran likadant med manuell fokus inställd på oändlighet?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Tyvärr. Hur som helst verkar det extremt krångligt jämfört med att göra det på en systemkamera. Gissar att väldigt få ställer fokus manuellt på en kompaktkamera och att det är därför som du inte får några svar.
 
Bo har säkert rätt i sin förmodan. Jag har en S2 som ju inte är så olik, och jag övergav ganska snabbt tanken på manuell avståndsinställning. När det väl började bli resultat av mödorna, var motiven för länge sedan någon annanstans. Nu har jag en nyinförskaffad systemkamera, det blir förhoppningsvis betydligt enklare med den.
 
Hej!

Tack för era svar. Ni har säkert rätt i era antaganden. När jag började intressera mig för manuell fokus insåg jag snabbt att en systemkamera med optisk sökare mer eller mindre verkar vara ett måste för att kunna fokusera manuellt på ett användbart sätt.

Detta med manuell fokus inställd på oändlighet är ju bara att ställa in och inget man behöver titta i sökaren för, även på en systemkamera, om jag förstått saken rätt. Nu har jag ingen erfarenhet av systemkameror, men kanske fungerar denna inställning ungefär likadant på min S3 IS.

Finns det någon definition på vad som menas med oändlighet i detta fall? Är det helt enkelt att låsa kamerans fokus på allt som är "långt bort"?
Jag ska experimentera lite mer med detta, men jag är lite nyfiken på hur inställningen brukar användas.

Mvh.
Lasse C
 
För att vara nyfiken, vilket behov har du av att fokusera manuellt? Är S3 långsam att fokusera, hänger den inte med vid rörliga motiv, klarar den inte av dåligt ljus, eller är det bara något du vill göra för sakens skull?
 
Hej!

Dels vill jag kunna fokusera manuellt för att få fokus på exakt det jag vill när motivet innehåller flera objekt på olika avstånd, men för den precisionen tror jag inte att S3 ISs manuella fokus räcker.
Sedan vill jag helt enkelt lära mig ställa in flera saker manuellt istället för att alltid behöva förlita mig på automatiken. Ett av skälen är att det ger mig större kontroll över hur bilden blir.

Mvh.
Lasse C
 
Med den ambitionen låter det som en systemkamera är det rätta valet. Kan rekommendera det till nästa gång det är dags för kameraköp. Kompaktkameror är ju i princip alltid designade för "sikta och tryck".
 
Hej!

Jo, det har jag tänkt också. S3 IS är min första kamera, och jag ville inte börja med en systemkamera. Så jag kom fram till att S3 IS verkade ligga på en lagom nivå.

Mvh.
Lasse C
 
Jo, det är ju en jättefin kompakt. Samtidigt är det ju med en systemare man verkligen kan utveckla sin hobby, i princip hur långt som helst. Men lycka till med S3:an!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.