ANNONS
Annons

Hur fungerar exponeringsvärde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Waves

Ny medlem
Är exponeringsvärdet nånting jag kan se i kameran? För det är väl inte samma sak som kamerans inbyggda exponeringsmätare visar?

http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=EV
EV0 är definierat som 1 s exponering vid F1.0.
Exponeringsmätaren står ju endast på 0 om jag har exponerat bilden rätt beroende på ljusförhållandet. Så jag antar att den inbyggda mätaren inte visar exponeringsvärdet?
När har man användning av att känna till EV? Om det är något jag missuppfattat helt så förklara gärna.

Är exponeringsvärdet nånting jag kan se i kameran? För det är väl inte samma sak som kamerans inbyggda exponeringsmätare visar?

http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=EV

Nej, moderna kameror brukar inte visa exponeringsvärde. Det finns ljusmätare som gör det, och i slutet av femtiotalet var det flera kameror som hade EV-skala på objektivet, men alla hade centralslutare, så att bländare och slutare kunde kopplas mekaniskt. Det var främst en del kameror från Kodak (Retina, Retina Reflex) och Hasselblad 500C som använde exponeringsvärdena.

Numera är det kanske inte så mycket att fundera över. Det var just möjligheten att koppla ihop bländaren och slutaren mot varandra så att man kunde öka tiden och minska bländaren samtidigt som gjorde att de här kamerorna hade den funktionen. Den funktionen är inbyggd i de flesta kameror numera, så när man snurrar på hjulet i programläge gör kameran programskift genom att öka bländaren och minska tiden eller tvärtom.

Kameran visar ju bländare och slutartid, med dem kan du alltid räkna dig fram till EV0 baklänges om du skulle vilja.

Det är ju bara att tänka på att ett bländarsteg betyder en halvering/dubbling av slutartiden, lägg antingen bländaren eller slutartiden på värdet vid EV0 och se vad det andra blir. Får du t.ex. 1/100 s vid f/2,0 får du 1/400 s vid f/1,0 (eller?). Det måste väl vara den absoluta ljusmängden?

Varför man nu skulle vilja veta det? Är du intresserad av att veta absoluta ljusnivåer är säkert en lös ljusmätare bättre.

När du tar en bild är det ju bara ljuset du har tillgängligt precis där och då som har betydelse, förhållandet mellan det ljuset och hur ljust det var i Onsala förra torsdagen är ju helt meningslöst :)

Eller är det något speciellt du tänker på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar