Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar exponeringskompensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskard

Avslutat medlemskap
Jag blev lite fundersam på hur exponeringskompensation fungerar. Att bilderna blir över/underexponerade är uppenbart, men det enda sättet (jag kan komma på) att påverka detta är ljusmängden.

Men hur påverkas ljusmängden om slutartid och bländare är konstanta? Var kommer det extra ljuset ifrån? Att över/underexponera vid manuella inställningar är begripligt, men exponeringskompensationen verkar nästan magisk.

Exponeringskompensationen påverkar slutartid, bländare eller både och. Exakt vad som händer beror på vilket läge du har kameran i för övrigt. Men det leder alltså till en justering av de "vanliga" parametrarna, ingen magi.

Bländar- och slutartid är inte konstanta. Vid tex slutarautomatik ändras tiden om du under- eller över kompenserar.

/Erik.

jakob_borg skrev:
Exponeringskompensationen påverkar slutartid, bländare eller både och. Exakt vad som händer beror på vilket läge du har kameran i för övrigt. Men det leder alltså till en justering av de "vanliga" parametrarna, ingen magi.

Grattis Jakob;)

Tack för de snabba svaren. Jag borde förstås ha kollat i slutar- och bländarautomatiklägena.
Anledningen till frågan var att tid och bländare inte påverkas (synligt) i automatläget (P). Men det ger effekt. Men nu ser jag att det påverkar i de andra lägena.

ANNONS