ANNONS
Annons

Hur fungerar ett fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Definitionen av ett fisheye antar jag är att det har en bildvinkel på 180 grader.

Jag trodde att bildvinkeln var en direkt följd av trigonometrin mellan objektivets brännvidd och bildformatet. Dvs mer vidvinkligt följer kortare brännvidd.

Fast där ett vanligt vidvinkelobjektiv på 17mm har en bildvinkel på 105 grader så klämmer det 16mm fisheye'et till med 180 grader.
Hur fungerar den optiken?
Vad bestämmer då bildvinkeln?

Sen i dagens mix mellan 135-film och digitala APS-C sensorer så ger ju samma objektiv olika bildvinklar.
Så hur påverkas då bildvinkeln på en fisheye av bildformatändring.

/Erik

Jag kan börja svara så får andra fylla på.

Fisheye innebär att du har en kraftig distortion på objektivet. Då får alltså kraftigt böjda linjer i bilden och ju längre ut mot kanten desto kraftigare böjer det av. En rak linje tex en stolpe som går genom bildens centrum återges rakt på bilden men väldigt halvcirkelformat om den är i bildkanten.

En digitalkamera som har en "brännviddsförlängning" använder en mindre del av objektivets yta jämfört med en vanlig småbildskamera så därför försvinner fisheye-effekten på en digitalkamera om du använder ett vanligt fisheyeobjektiv som fyller ut hela bildrutan på småbild, som tex Canons EF 15/2,8 gör. Resultatet blir som en vanlig vidvinkelbild.

Vill du få fisheyebilder med digital måste du således använda ett objektiv som ger en rund bild på småbild som t.ex. Sigmas 8mm fisheyeobjektiv.

Jag undrade detsamma och letade runt lite på webben. Det resulterade i den här artikeln.

Den mening i artikeln som du är ute efter är denna: "[...] fisheye-projektion avbildar vinkelskillnader längs räta linjer genom bildens mitt likadant över hela bilden." Ganska osmidig formulering, men jag hoppas artikeln kan vara till hjälp ändå. Tveka inte att fråga annars (här i tråden).

gujo skrev:

Vill du få fisheyebilder med digital måste du således använda ett objektiv som ger en rund bild på småbild som t.ex. Sigmas 8mm fisheyeobjektiv.

Jo, jag kan förstå förlusten av bildvinkel, samt att den kvarvarande bildytan blir mindre vinkelfel på.

Har du provat ovanstående om rundtecknande fisheye på digitalkamera?
Det känns som om hörnen fortfarande efter beskärning med mindre format borde ha lite 'svarta fält'.

/Erik

Re: Re: Hur fungerar ett fisheye?

kaw skrev:
Jag undrade detsamma och letade runt lite på webben. Det resulterade i den här artikeln.

Den mening i artikeln som du är ute efter är denna: "[...] fisheye-projektion avbildar vinkelskillnader längs räta linjer genom bildens mitt likadant över hela bilden." Ganska osmidig formulering, men jag hoppas artikeln kan vara till hjälp ändå. Tveka inte att fråga annars (här i tråden).

Bra artikel! Synd jag inte förstod allt.

Är kontentan konstruktionsmässigt vad gäller fisheye, att om man åsidosätter kraven på vinkelriktighet så kan man designa valfri bildvinkel (inom rimliga gränser) utan att strikt följa brännviddens naturliga påverkan?

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar