Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar en trumscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ja, som jag skriver i rubriken, hur fungerar en trumscanner? Hur skiljer den sig från en "vanlig" scanner?

Rent praktiskt så monterar du filmen på en trumma. I regel vått med någon form av kontaktvätska som gör att filmen "slickas" mot trumman. Jag antar att det är för att inget ljus ska brytas i gränsen mellan filmen och trumman (newtonringar kanske?).

Vad gäller det tekniska så har jag fattat det som att trumman snurrar samt att trumman förflyttas medan en fast punktsensor läser av pixel för pixel. Jag vet dock inte om det snurrar fort eller långsamt...?

Sen varför de är bättre och dyrare än vanliga filmscannrar vet jag inte. Kanske är de bättre just för att de är dyra? ;-)

Jag vill gärna veta varför själva tekniken med en trumma ger bättre kvalitet än en filmscanner?

LeadHead skrev:
...Jag vet dock inte om det snurrar fort eller långsamt...?
De roterar ruggigt snabbt, när jag var liten klämde man fast ett spelkort mot cykelekrarna så det lätt smatt,smatt,smatt när man cyklade. Så låter det när en bild lossar i skannern.

Sen varför de är bättre och dyrare än vanliga filmscannrar vet jag inte. Kanske är de bättre just för att de är dyra?
Numera är de inte så mycket bättre, en Imacon för 150000 ger lika bra resultat som en Crossfield för 3 miljoner.

De är bättre av flera skäl, bättre optik, bättre programvara och eftersom filmen är fasttejpad kommer fokuseringen vara 100%-ig vid skanningen.
Sedan är det bättre celler som reagerar för ljuset.

Främsta skälet för ett tryckeri att köra med trumskanning är snabbheten, du kan skanna mängder med bilder på en gång med individuella justeringar för varje bild samt att maskinen är snabbare.

Ja, jag tror nog att en trumskanner fortfarande klarar täta filmer bättre, på grund av bättre (dyrare) kvalitet på allt.

Jag vet att folk har olika åsikter om Ken men här kan man läsa lite mer iaf.

I huvudsak handlar det om hur man belyser filmen och hur man detekterar ljuset. Fotomultiplikator istället för CCD. Extremt mycket känsligare och mycket mindre brus.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto