Annons

Hur fungerar en reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom igen, snälla, jag vill bara ha en kortfattad beskrivning hur de påverkar ljuset på bilden,,
vänligen Johan
 
Tack David för att du tog dej tid!
Jo det förstår jag ju , men vad är de för speciell skillnad mellan en softbox och en reflexskärm?
 
Skillnaden blir som sagt att du lättar bara upp skuggorna, blir inte lika stark påvärkan på bilden som med blixt, Med en blixt styr du ju styrkan och kan lätt fräta ut det vita partierna medans det är svårare med reflexskärm

Klart man tar sig tid!!

/David
 
En softbox eller bouncer sätter du över en ljuskälla för att sprida och mjuka upp ljuset.

Med en reflexskärm reflekterar du ljus mot ditt motiv från en annan ljuskälla.
 
Ja en reflexskärm kan ju användas för att få ljus från flera håll utan att köpa fler blixtar.

En softbox sitter däremot direkt på blixten och är till för att ge ett mjukare ljus med mindre tydliga skuggor.

Alltså förenklat skulle jag säga:

*Reflexskärm för att lätta upp skuggsidor.
*Softbox för att ge ett allmänt mjukare ljus från början.
 
Softboxen modifierar originalljuskällan till att vara större och ger därmed ett mjukare, diffusare ljus med mindre skuggor.

En reflexskärm omdirigerar en ljusmängd till ett önskvärt ställe (som nämnts tidigare) genom att reflektera den dit (kan då ex. användas för att lätta upp skuggor).

Finns rätt mycket med Google också...
 
Tack alla vänliga själar för att ni stillar vetgirigheten hos en riktig newbie!
Det var verkligen kanonsvar från allihopa, har gått o grunnat på de där ett tag nu, nu vet jag :)

/ Johan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.