Annons

Hur fuktkänslig är kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Nu skriver jag min tredje tråd här på kort tid, ni får ursäkta att jag "spammar" =)

Jag har en nyinköpt K10d med kit objektivet 18-55 och jag undrar lite om hur fuktkänslig den är..

Jag befinner mig en del ute i skog och mark och sover då i tält. I tält blir det som bekant ganska fuktigt av kondensen på sommaren.

Kan man ha kameran där inne utan att den blir fuktskadad? Ska man förvara den på något speciellt sätt?

//Andreas

Om du inte placerar kameran så att den fångar upp all kondens som rinner nedför tältduken så ska det nog inte vara något problem.

Kamera&Bild hade den under vattenkannan när de testade den.
Den svaga länken är gluggen!
Tältet klarar den.

Micke

Kankse jag är övermodig men mina tre digitalkameror har utsatts för, störtregn, delfinsafari med 1meter höga vågor som slog in över mig och kameran, och diverse andra tokigheter och klarat sig....jag har haft en canon g3 en nikon d70 och en nikon d80.

Har även varit ett flertal gånger på fjärlishuset med 40graders värme och hundra procents luftfuktighet det funkar :)

Glada tillrop

Martin

ps: jag ger inte garanti att det funkar för någon annan.

Skölja den med vatten och sedan låta den torka är en sak. Fuktig miljö flera dagar i rad dygnet runt (regn, dimma och ingen sol) samt dåligt ventilerat tält på blöt mark frestar nog betydligt hårdare. Jag skulle nog vara lite försiktigt iallafall, särskilt med ett otätt objektiv. Men sån är jag.

Håller med ovanstående.
Att blöta ner elektronik och sedan torka den snabbt är ofta inga problem.
Det är lång exponering i fuktig miljö i kombination med spänningssatt elektronik som är farlig. Då hinner det börja växa dendriter som efter en tid kortsluter elektroniken som då oftast tyvärr slutar som skrot.
Jag skulle vara försiktig.
Vet iof inte hur det är med sk vädertätade hus, om de även står emot lång exponering av fukt, eller om det är mest vattendropppar de är skyddade mot?
Vattenånga kan som de flesta vet ta sig in där vattendroppar stoppas.
Har man fått elektronik fuktig på något vis, så ta genast ur batterier, låt alla luckor vara öppna och torka med tex varm (inte het) luft.

När jag är ute och paddlar t.ex brukar jag ha kameran i en sån där genomskinlig vattentät påse. Jag har typ en meter hoprullat hushållspapper i botten som kan suga upp eventuell kondens. Sedan gäller naturligtvis att vädra påsen dagtid när det är torrt och fint. Ställ tex påsen öppen i solen någon timme (ta ur kameran) så är den laddad för några dagar. Innan daggen sätter i på kvällen ser man till att kameran är i påsen. Om man skulle behöva ta ur kameran ett par gånger på kvällen är det inga problem, det snustorra pappret kommer att hålla luftfuktigheten i påsen låg. Kameran bor sedan i påsen hela natten, oftast i absiden. Kameran är helt skyddad.
Problem kan väl uppstå om man är ute en hel vecka utan att se till någon sol. Men i så fall skulle man ju kunna ha med sig några sika gel påsar i fukttät förpackning att lägga ner bredvid kameran.
Det vattentäta påsen skyddar även kameran en del för slag, samt att kameran flyter. Det finns ju tunnare modeller på påsar men för kameran föredrar jag det tjockare genomskinliga modellen, då kan man ju ha lite koll på hur det ser ut därinne.

Monty skrev:
Att blöta ner elektronik och sedan torka den snabbt är ofta inga problem.
Det är lång exponering i fuktig miljö i kombination med spänningssatt elektronik som är farlig. Då hinner det börja växa dendriter som efter en tid kortsluter elektroniken som då oftast tyvärr slutar som skrot.
Jag skulle vara försiktig.
Nu handlade frågan om ifall man kan ha kameran i sitt tält under natten. Inte om ett turkiskt bad är lämplig plats för långtidsförvaring.

Hehe Bra poäng Erland :)

Har utan att reflektera speciellt mycket fotat loss med min istDL (otätad) i fjällen, i duggregn och dimma. Blir ju alltid lite fuktigt, men den verkade inte ta stryk. Att förvara den i tältet under natten tog iaf min kamera inte stryk av ;)

K10an har jag varit ännu mer orädd med. När jag var i Equador i sommras hade jag med zip-lock påsar till kameran och objektiven samt kisel-gels påsar. Då kan man torka upp den om olyckan skulle vara framme...

Kände dock aldrig något större behov av det, trots det fuktiga klimatet. Så mitt råd skulle vara att skydda den från den värsta fukten, men samtidigt inte låta rädslan för fukt begränsa ditt användande av kameran.

Jag har en K10 med sigmaobjektiv som har utsatts för ganska ovarsam tältning. 3 veckor i Ryssland med tex tre dygn insnöad i tältet. Matlagning och två personer gör att de blir ganska fuktigt med tiden.

9470038_22609409.jpg

Kom just hem från en sväng i fjällen med nattempraturer runt -25. Har aldrig gjort nått särskillt med kameran inför natten, den ligger oftast där den hammlar på kvällen. Oftast i nån ryggsäck i absiden. Har haft den mer eller mindre inslagen i snö och is utan problem.

Hittills 20-25 tältnätter i omilda förhållanden utan problem.

När det är kallt är iofs luftfuktigheten extremt mycket lägre än när det är varmt. Harlequinesque ska tälta på sommaren.

Okej, ja tack så mycket för hjälpen!

Att kameran tål vattenstänk osv det vet jag men det är nog som någon annan sa en annan sak när det handlar om vattenånga typ kondens..ska nog skaffa en sån där vattentät påse att lägga hela kameraväskan i och kanske smälla ner några silica gel påsar...låter det som en bra idé??

Kan man köpa sådana på kameraaffärer??
De små påsar jag har har följt med i skokartonger och med objektivet =p

//Andreas

Jag är oförsiktig

En av mina linser har fått algbeläggning på en av linserna inuti gluggen. Det är inte någon fara men tittar man genom linsen har den en grön vinjettering.

Tror att det uppstod efter en 10 dagar lång extremt fuktig tälttur.

Tror att skjutzoomar är extra bra på att suga in fuktig luft i sig.

Mvh

Martin

Re: Jag är oförsiktig

Norfen skrev:
Tror att skjutzoomar är extra bra på att suga in fuktig luft i sig.
I så fall är de "extra bra" på att göra sig av med den fuktiga luften också. Dvs risken för skador borde vara mindre än med en annan typ av konstruktion.

Problemet med vädertätade kameror är att dom i vissa fall kan vara MER känsliga för fukt (notera fukt, inte väta). När fukten väl kommit in kommer den inte ut så lätt, vilket är något att tänka på vid byte av objektiv.

Sen ska man inte va så förbannat rädd om allt. Jag har aldrig varit med om att någon elektonisk pryl dukat under av fukt eller väta. Blir något ordentligt blött -> Batteri ur och torka.
Lite fuktigt -> Batteri ur under natten. Eventuellt någon form av avfuktare.

Personligen tror jag att man hinner byta kamera innan oxiden har tagit över så pass att den slutar fungera. Bara man håller sig borta från salta miljöer går det bra.

Tål en hel del

Min Eos 350D har vart jag använt i alla olika väder.
Den har faktiskt blivit rejält blöt av regn samt sett ut som en snölykta på vintern.
Det är inget jag kan rekommendera men jag tycker grejerna ska användas och är det nån som sätter stopp så är det jag och inte utrustningen,i garderoben blir det inga bilder.

ErlandH skrev:
Nu handlade frågan om ifall man kan ha kameran i sitt tält under natten. Inte om ett turkiskt bad är lämplig plats för långtidsförvaring.

Det är som du förstår omöjligt att veta när det blir för fuktigt för kameran.
Vissa skriver att de utsatt kameran för en hel del fukt utan problem medan andra fått kameran förstörd efter en kort exponering för fukt.
Jag träffade en förtvivlad kameraägare i Åre som hade varit ute och vandrat med kameran i ryggsäcken (en Nikon D70 har jag för mej att det var ifall någon tror att det skulle ha stor betydelse).
De hade inte haft den ute i regnet, men den hade ändå blivit lite fuktig av det blöta vädret trots förvaring i ryggsäck. Den kameran var helt död.
Som sagt, viss försiktighet skadar aldrig även om det inte är en Turkisk bastu man plåtar i.

Som jag sade tidigare, om man vet eller misstänker att man utsatt kameran för fukt, så ta ur batteriet och se till att den torkar så snabbt som möjligt. Spänningssatt elektronik instängd med fukt är ingen bra kombination. Tro mej, jag jobbar med utveckling och produktion av elektronik för svåra miljöer. Det behöver inte vara saltvatten för att det skall bli problem. Flussmedel och annan skit som redan finns på kretskorten vaknar till liv om man vattnar lite på dom ;-)

Ett tält över natten hör givetvis inte till de tuffare utmaningarna, det kan tom vara riktigt torrt, men om vädret är på sitt sämsta humör kan man ju tex ta till påse och toapappersknepet om man vill sova lugnt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar