Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fuktigt kan man förvara utrustningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Källare är dock speciell då halten mögel och svamp är relativt högt. Finns en anledning till namnet källarlukt.

De e mycke som ska samverka...

Men det har jag.
Vi har kasserat en kompaktkamera och jag har ett förstoringsobjektiv som visar tecken på begynnande angrepp efter förvaring i en källare med olämpligt klimat i ett par år.
På 90-talet när vi upptäckte angrepp i en kamera så tog jag reda på lite om problemet och fann den här artikeln. Den låg inte kvar där utan hade blivit flyttad till en ny site:
http://photo.toomastamm.eu/fungus.

Vi utsätter våra kameror och objektiv för fukt och väta men de får vanligen också en chans att torka när vi tar in dem i våra relativt torra bostäder här i Sverige.

Problemet är av naturliga skäl större i varmt och fuktigt klimat där utrustningen kontinuerligt utsätts för högre fuktighet än här i Sverige och man bör enligt min mening vara försiktig när man köper begagnad optik som har varit en längre tid i fuktigt klimat.

Vädertätade objektiv i all ära, men efter en tid är de sannolikt inte täta längre och har fukt kommit in så är det svårt att få ut den misstänker jag.

Okej, men då rör de sej om ett par år. Gissar att kameran låg inpackad i nåt som ev kunde behålla fukt om fuktigheten stigit under nån period och inte kunde torka upp när den sjönk. TS angav ju en RF på drygt 50% då är det helt riskfritt.
"Källarlukt" uppkommer om fuktigheten ligger konstant på en nivå så att mögel/svamp trivs. För att mögel/svamp ska trivas så behövs en kombination av temp å fuktighet. I många bergrum så har man nästan 100% RF men ingen svamp/mögel för att tempen är för låg. Källare som har en högre temp behöver lägre RF för att svamp/mögel ska trivas. Du kan t ex ha mögelangrepp enbart på en yttervägg pga att väggen är kall och fukten kondenseras på väggen dvs ett perfekt microklimat är skapat där.
De e klurigt de här med RF och kondensation mm. ;-)

Okej, men då rör de sej om ett par år. Gissar att kameran låg inpackad i nåt som ev kunde behålla fukt om fuktigheten stigit under nån period och inte kunde torka upp när den sjönk.
/.../
De e klurigt de här med RF och kondensation mm. ;-)

Jag uttryckte mej otydligt om kameran och förstoringsobjektivet. Objektivet förvarades i ett träskåp i vårt källargarage i sin lilla kartong under många år. kameran däremot hade aldrig förvarats i källaren men hade däremot varit med på en månadslång resa till Singapore och Australien. När vi gick tillbaka och tittade på bilder före resan misstänkte vi att kameran varit angripen något lite före resan men såg att problemet tilltog kraftigt under resans senare del och efter hemkomsten.

Källarlukt kan man få om man förvarar organiskt material i hög fuktighet. Att låg temperatur inte är något skydd, det ser man lätt i kylskåpet. Att relativa fuktigheten är låg, lägre än ca 55% Rh, är däremot ett gott skydd mot mögel och svamp samt korrosion och andra problem och i viss mån även skadedjur är det ingen tvekan om. Försvaret (i varje fall FV) har under lång tid förvarat materiel i täta avfuktade kallförråd med gott resultat. Hur man gör i dag vet jag dock inte.

Att det kan bli mögelangrepp lokalt på tex väggar i källare och andra fuktiga utrymmen, tex badrums ytterväggar, är ju väl känt och ett exempel på mikroklimat som är gynnsamt för tillväxt. I ett sådant utrymme kan man dock räkna med höga halter av sporer som far omkring och fastnar på alla möjliga ytor och som bara väntar på rätt betingelser för tillväxt. Förvarar man organiskt material i sådan miljö så har man snart lukt och risken för olika hälsoproblem ökar också drastiskt.

Det fordras dock något lite som möglet kan hämta näring från och det kan ju vara förklaringen till att nakna bergväggar ofta saknar synlig påväxt. Det är något som även jag observerat under flera decenniers besök i olika bergrum.

Jag håller med om att det är klurigt med Rh och kondensation.
Vi har ett sommarhus i skärgårdsmiljö som står ouppvärmt från oktober till maj men där vi inte har problem med mögel eller annorlunda uttryckt; väldigt lite sommarstugelukt. Rh går inte ner under ca 65% ens när vi är där. Och när vi inte är där ligger den på 90 % eller mer. Det finns kanske förklaringar, men det ligger utanför den här tråden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto