ANNONS
Annons

Hur framkallar man film?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy1r

Aktiv medlem
Ja jag har nu köpt en analog kamera som jag skulle vilja framkalla film från. Har en scanner som kan scanna negativ och tänkte att jag skulle kunna framkalla filmen, scanna och sedan beställa papperskopior via nätet.

Vad tror ni är lättast, smartast och bäst?
Vad ska jag köpa? Och vars?

Tack påförhand!

Negativ färgfilm lämnar jag till mitt lokala entimmeslab. Enbart negativen framkallar de för 29 kronor rullen. Tror inte att det blir vare sig billigare eller bättre om jag gör det själv. Det är rätt kinkigt med temperatur och annat.

Svartvitt är lättare. Kolla in Photax nybörjarguide:
http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

Per

Svart/vit film är ganska lätt att framkalla själv. Du behöver en framkallningsdosa, termometer och en del kemikalier. På photax hemsida finns en nybörjarbok att ladda ner. Läs igenom den och fråga sen om det är nåt mer oklart.
http://www.photax.se/ (Kolla under nybörjarhjälp)

Ja, det verkar ju som att svartvitt är det bästa när allt kommer omkring. Vad är det som egentligen skiljer svartvitt från färgframkallning? Ska läsa den där guiden ordentligt så fort jag får tid, ögnade mest igenom den nu.

Egentligen vill jag ju fota färg ibland också. Finns det några bra sidor på nätet vars man kan skicka in sin rulle för att bara framkalla negativ? Billiga rullar är jag också intresserad av.

Tack för svaren!

Egentligen gör man på samma sätt för att framkalla svartvit- eller färgfilm, olika kemikalier bara. Problemet är att man måste vara så noga med allting, temperaturen får inte vara mer än några tiondels grader fel o.s.v. Sen har kemin begränsad livslängd också så att bara framkalla någon rulle ibland blir dyrt.

Postorderlab finns det väl massor av, Fotolabo m.fl, men om de enbart framkallar negativen vet jag inte. Proffslabben då, med proffspriser...

Annars har Photax även färgkemi, men som sagt, jag tvivlar på att det är mödan värt att hålla på själv. Sen finns det säkert andra än Photax, men de är vad jag känner till och de har mycket för den "traditionella" fotografen.

Ok! Det blir nog så att jag går och framkallar de svartvita hos en kompis (tur man har sånna ;) och skickar in färgfilmerna. Fotolabo tog 39:- per rulle, ska kika runt lite och försöka hitta billigare.

Går det att fota med färgfilm och sedan framkalla de som svartvita?

Ännu enklare att bara framkalla filmen och be dom göra en CD direkt. Scanna negativ så det blir bra kvalitet tar tid och är urtrist...Så gjorde jag under ett antal år med fotbollsbilder som jag tog innan digitalkameran blev inköpt. Nikon F4s med film beroende på väderlek o sen FotoQuick eller FUJI-center för framkallning. Kunde få CD:n på en timme. Superbra.

De kemikalier jag har för tillfället:

Framkallare sv/v Kodak Xtol, köper du i pulverform och blandar upp till 5L. Jag har mitt i petflaskor.

Fix: Ilford. Blandas direkt ur dunken med vatten.

Kodak HCA (fixförstörare). Kortar ner sköljtiden avsevärt. Jag sköljer mina filmer i 20min. Utan HCA skulle väl tiden vara runt 60min. Kommer också i pulverform.

Jag har vatten som stopp.

Glöm inte köpa filmklämmor för torkning av filmen.

jimmy1r skrev:
......Går det att fota med färgfilm och sedan framkalla de som svartvita?

Det går bra med den teknik du tänker använda. Scanna färgfilmen och fixa den till svartvitt i datorn, så gör väl även de digitala svartviträvarna? Skriv sedan ut på skrivaren eller skicka filen för framkallning, fungerar väl det också precis likadant som om du scannar in svartvit film och skickar filerna? Fast laserkopieringen på färgpapperet kan ge fula färgstick har jag läst? Även utskrifter kräver lite mera för att få till bra i svartvitt tror jag. Detta "problem" har du oavsett om du scannar in svartvit film eller färgfilm.

jimmy1r skrev:
Går det att fota med färgfilm och sedan framkalla de som svartvita?

Nej (inte i princip: se näst föregående svar i denna fråga), men det går att göra tvärtom.
Finns en del svartvita filmer som framkallas enligt färgprocessen C-41. Bilderna är fortfarande i svartvitt i färdigt skick, men det kan vara ett sätt att få en "proffsig" framkallning snabbt och relativt billigt om inga andra möjligheter står till buds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar