Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur framkallar man bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzonf

Medlem
Har nyligen konverterat mitt badrum till ett mörkrum och har inte framkallat något på 10 år (sen jag gick på gymnasiet och sysslade med det ett par månader...) Lyckades ikväll på något mirakulöst sätt framkalla negativet men när jag började grunna på hur man framkallar bilderna fick jag hjärnsläpp... Ska man spä vätskorna med vatten eller man använder dom outspädda och kan man återanvända vätskorna eller dom måste kaseras efter man använt dom??
 
Vilken framkallare och fix använder du till film resp papper?

Jo, tämligen säkert så ska du även späda ut framkallaren och fixet till papprena också.
Hur gjorde du med filmen?

Och till papper så brukar man kunna återanvända vätskorna.
Det brukar stå till hur stor area en volym av pappersframkallaren klarar av, eller hur många ark till en viss storlek en viss volym framkallare.
Vill man vara extremt petig så ska man mäta pH-värdet. Jag gör inte det utan jag byter istället när jag känner mig osäker. (plus att det går ganska länge mellan mina kopieringstillfällen så det hinner bli gammalt)


Lycka till med mörkrumsarbetet!
 
tack för svaren! Jag hittade på flaskerna hur spädningen skulle gå till. Har laddat ner photax handboken men hittade inte allt jag ville veta där. Lycka till med ditt mörkrum!
 
Om du skålframkallar kan du räkna med att framkallaren inte kan användas mer än vid ett tillfälle, även om framkallningsämnet i den inte förbrukats. Det beror på att den oxiderar vid kontakt med luft, och det är en ganska stor yta i skålen som är mot luft.. Stoppbad håller längre och kan återbrukas. Använd sånt med indikator så ser du när det inte är surt längre (ändrar färg) och måste kasseras. Fix kan nog också användas vid mer än ett tillfälle trots skålframkallning, men var noga med att kolla kapacitéten så att du inte fixerar mera kopior än vad som fixet räcker till.
 
... Stoppbad håller längre och kan återbrukas. Använd sånt med indikator så ser du när det inte är surt längre (ändrar färg) och måste kasseras...
När det gäller stop så är det enklare att du häller upp din önskade vattenmängd och sedan DROPPAR du i LITE stopp.
När stoppet är förbrukat så häller du bara ut det och fyller upp nytt. Och då blir det ingen vits med att spara stoppet. Dessutom kan stopp sparas i åratal utan problem. Köp Kodaks stopp i halv/hel-litersflaska.
Men framförallt som Nils skriver, köp stopp med indikator så blir det enkelt.

Tips! använd en ljus framkallningsskål till stoppet. Då är det lättare att se när indikatorn ändrar färg.
 
När det gäller stop så är det enklare att du häller upp din önskade vattenmängd och sedan DROPPAR du i LITE stopp.
När stoppet är förbrukat så häller du bara ut det och fyller upp nytt. Och då blir det ingen vits med att spara stoppet. Dessutom kan stopp sparas i åratal utan problem. Köp Kodaks stopp i halv/hel-litersflaska.
Men framförallt som Nils skriver, köp stopp med indikator så blir det enkelt.

Tips! använd en ljus framkallningsskål till stoppet. Då är det lättare att se när indikatorn ändrar färg.

Om man bara använder stoppet vid en session och sedan kasserar, är det onödigt att köpa stopp med indikator. Det håller garanterat en kväll om du låter framkallarvätskan rinna av ordentligt från kopian innan du lägger den i stoppbadet. Köp ättika i mataffären istället i så fall. Blanda enligt rekommenadation för film resp papper. Jag blandar Kodaks/Tetenals indikatorstopp med dubbel spädning än rekommendationen på flaskan och det brukar ändå hålla ca 3-4 sessioner inan det ändrar färg. Fast jag kanske inte massprocucerar bilder i mörkrummet heller, ca 10-15 kopior går väl genoim stoppet per session.
 
Om man bara använder stoppet vid en session och sedan kasserar, är det onödigt att köpa stopp med indikator. Det håller garanterat en kväll om du låter framkallarvätskan rinna av ordentligt från kopian innan du lägger den i stoppbadet. Köp ättika i mataffären istället i så fall. Blanda enligt rekommenadation för film resp papper. Jag blandar Kodaks/Tetenals indikatorstopp med dubbel spädning än rekommendationen på flaskan och det brukar ändå hålla ca 3-4 sessioner inan det ändrar färg. Fast jag kanske inte massprocucerar bilder i mörkrummet heller, ca 10-15 kopior går väl genoim stoppet per session.
Jag häller bara i en skvätt. Och nej det håller inte en mörkrumskväll.
 
Jag har blandat:
Framkallare ( eukobrom tetenal) 1+9
Stopp (Fomacitro) 1+19
Fix (superfix plus tetenal) 1+9

Gjorde en liter var av samtliga blandningar. Var i mörkrummet halva natten :) När jag var klar slog jag blandningarna på vars en brun 1liters glas flaska. Kan jag använda dessa nästa tillfälle??

Tyvärr hade jag fel färg på lampan i rummet så bilderna blev gråa... Hittade en röd lampa på chlaes ohlsson ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165083240 ) som var billig, funkerar den tro?? Kostar 250:- + 89:- frakt på photax..
 
Vet inte. Jag hade inte litat på det.
Jag hade ringt Photax.
Hur stort mörkrum har du?

Är det litet så funkar en glödlampebelysning.
Vill du ha bättre ljus så är ett lysrör typ encapsulite riktigt bra. Men det är dyrare och mer för fast montering.

Skall du beställa mtrl från utlandet så kan det vara värt att kolla upp vad det kostar där.
Silverprint Adorama som ex
 
Okej. Jag har det i mitt badrum som är ca 6 kvadrat. Vill gärna komma undan billigt och helst köpa lampan i morgon så jag inte behöver vänta innan jag kan framkalla mer :) Men det måste ju förståss funka! Kanske kan köpa och prova med ett papper, kostar ju bara 40:-
 
Tyvärr så fungerar nog inga andra lampor än just mörkrummslampor, för att de inte lämnar ett rent ljus utan andra färger.
Men om du provar så får du väldigt gärna meddela oss andra!
Vad hade du för lampa nu?

*** En annan ljus fråga.
Vad har du för vanlig/vit belysning i mörkrummet/badrummet?
Lysrör slocknar inte på en gång, utan det fluoricerande skiktet innuti "glöder" ett bra tag efter man har slagit av strömmen.
Använd bara vanliga glödtrådslampor i mörkrummet till vittljus.


Gråa bilder...?
Det borde du ha sett med en gång?
Framkallade du ut bilderna helt? Dvs lät du bilderna ligga i framkallaren så länge att ingen mer framkallning skedde? Inte som film där man avbryter framkallningen innan den är '"klar" (fullt ut framkallad).
Har du helt svarta resp helt vita partier i bilden?

Jag tror att dina vätskor går att använda fler gånger.
 
Senast ändrad:
Aha! Japp jag har lysrör. Tack för tipset!

Jag lät bilderna ligga i framkallaren tills inget mer hände. Det finns inget vitt i bilden och inget riktigt svart. Ser ut som det ligger ett "grått filter" över allt. Läste på paketet med papper och det stod att det skulle vara röd belysning. Jag har nån gammal gul grön variant från philips. Blir nog att investera i photaxs då!

Tack för svaret!!
 
Jag har nån gammal gul grön variant från philips. Blir nog att investera i photaxs då!
Där har du nog problemet.

Ilford har ett bärnstensfärgat filter och det funkar också.
Problemet med filtret skall vara att det åldras och därmed kan försämras. Om det däremot är sant vet jag inte.

Gör det klassiska mörkrumsbelysningstestet.
Lägg ett papper med belysningen tänd.
Lägg på ett antal mynt. Ta bort första efter 1min nästa 3, 5 7 10 15, kanske 25 också.
Framkalla pappret.
OM du ngnstans har vita runda fält så är inte belysningen bra.
Ett mörkrum jag testade visade påverkan efter 30 minuter. Men det spelar ingen direkt roll. eftersom att pappret hamnade i fixet efter max 5 minuter.
Vill man vara riktigt noga i ett sådant fall så kan man släcka belysningen en stund när man ruskar skålen och tända upp när det är dags att flytta pappret till stoppet.
 
Var du i mörkrummet halva natten och framkallaren låg i skål så är det nog inte mycket kadus kvar iden nästa gång. Men prova får du se. Ska du göra testet med mörkrumsbelysningen, se till att ha färsk framkallare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.