Annons

Hur fotograferar man en julgran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stativ underlättar att få "rätt" blandljus. Manuel exponering och lagom mycket bakgrundsljus. Att ta bra julgransbilder är inte lätt.
 

Bilagor

  • gran3_s.jpg
    gran3_s.jpg
    50.8 KB · Visningar: 463
bild kommer,men just nu har ja inte tillgång till bildbehandling.

prövade mig fram och tyckte ja fick bra bild på F:2,8 och 1/10-1/20.
balansera kameran på knät, då ja inte har tillgång till stativ.

inbyggd blixt dödar stämning, märkte ja på dom första bildern ja tog,
 
bild kommer,men just nu har ja inte tillgång till bildbehandling.

prövade mig fram och tyckte ja fick bra bild på F:2,8 och 1/10-1/20.
balansera kameran på knät, då ja inte har tillgång till stativ.

inbyggd blixt dödar stämning, märkte ja på dom första bildern ja tog,

Vi som väntat på din bild sedan dec 2007. :)

VM i trådlyft.
 
Vi som väntat på din bild sedan dec 2007. :)

VM i trådlyft.

Nu ska vi inte vara sånna. ;-)

Frågan verkar vara obesvarad och jag har glömt vilken kollega som det var som ställde frågan. Men varför inte lägga upp sina tappra julgransförsök. Jeppe har ju försökt fota sina kulor i missuppfattningstråden, så om han zoomar ut så kanske det blir en gran(n)bild också.
 
Nu ska vi inte vara sånna. ;-)

Frågan verkar vara obesvarad och jag har glömt vilken kollega som det var som ställde frågan. Men varför inte lägga upp sina tappra julgransförsök. Jeppe har ju försökt fota sina kulor i missuppfattningstråden, så om han zoomar ut så kanske det blir en gran(n)bild också.

Vilka kulor?
 
Eftersom jag faktiskt har en annan granbild än den som jag redan postat och tråden nu vaknat till liv så...
Eftersom tråden är så gammal ändå så gör det kanske inte så mycket att bilden är från i fjol. Granen hade sett ut ungefär likadan i år, om den nu hade kommit på plats, vilket den av olika anledningar inte gjort.

Den är lite lätt HDR-processad och under exponeringen/arna så belyste jag stjärnan i toppen med en ficklampa då den annars blev så mörk...
 

Bilagor

  • granajävla.jpg
    granajävla.jpg
    43.5 KB · Visningar: 298
OK, men vem kan visa en bild utan en massa studio- och postprocessmagi? Alltså typ en familjebild från julen, som är bra. Med en julgran i bild förstås.

[Edit] Jag lovar att visa en när Kalle Anka har gått klart.
 
Att fånga den "stämning" man själv upplever med en julgran är nog ganska svårt utan lite "extrajobb". Vill man dessutom ha en familjebild (folk med i bild) så blir det ännu svårare. MAn får ju använda höga ISO-tal för att frysa människorna, men beroende på belysningen i rummet så är det nog risk att man kommer att överexponera människorna om själva granen ska bli bra. Om man har en vit gran är det kanske enklare.
Att använda blixt lär ju ta bort stämningsljuset ganska effektivt, men man kan ju förvisso prova med en lätt blixt i taket som komplement och använda slowsynk. Med en blixt placeran nån annanstans i rummet kan man ju belysa människorna med blixt och låta granen lysa för sig själv, med slowsynk, såklart.
 
Här kommer mina julgransbilder. Rakt ur kameran utan några trix. Det är svårt att få det bra, och tomten fastnade inte alls -hur plåtar man honom?

Bild ett, strax före Kalle Anka:
 

Bilagor

  • julgran01.jpg
    julgran01.jpg
    62.6 KB · Visningar: 244
Bild två, ungefär när Robin Hood vaggar Sir Väs. Det har blivit mörkare utomhus.
 

Bilagor

  • julgran02.jpg
    julgran02.jpg
    60.4 KB · Visningar: 312
Vid femtiden är det riktigt mörkt ute, men en bild utifrån kanske blir bra.
Jag kom fram till att knepet måste vara att balansera ljuset i rummet mot julgranljusen. Precis lagom starkt så att granen syns men inte så starkt att julgransljusen försvinner.

God Jul!
 

Bilagor

  • julgran03.jpg
    julgran03.jpg
    40.6 KB · Visningar: 279
Här ätt bidraf, faktiskt överexponera po
å plats o sedan underexp i LR

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091213-IMG_0496.jpg
    20091213-IMG_0496.jpg
    80.4 KB · Visningar: 236
1. ja vet att tråden ä från 2007, men kul om den kan få liv igen, då de är säkert mer än jag som vill fånga en trevlig stämning till jul.

så här kommer mitt bidrag till gran foto.
f/2,8
1/20
lite upplätad med levels.


slänger även med en ljus bild :)
 

Bilagor

  • PC230277.JPG
    PC230277.JPG
    54.7 KB · Visningar: 205
  • PC240298.JPG
    PC240298.JPG
    63.6 KB · Visningar: 187
Varför inte försöka att fota en bit av granen? Det verkar som alla verkligen vill ha med hela granen, men en liten kula plus något annat fint som ljus och nån ängel eller vad ni har i granen kan ju bli loika snyggt, eller snygagre. Plus att det är lättare med ljussättningen.
 
Är julgranar svårare att plåta än annat? Jag testade lite snabbt med de mest uppenbara inställningarna, WB på glödljus, högt ISO och stor bländaröppning och jag tyckte det blev okej. Det funkade både med andra lampor tända och med enbart julbelysning plus inbyggda blixten på kraftigt sänkt styrka.

Stämningen blir väl bättre om det är fullt med paket under granen, ett par barn i tomtekläder samt ett och annat tomtebloss men själva exponeringen är ju inget som gör granar till särskilt svårfångade motiv.
 
Är julgranar svårare att plåta än annat? Jag testade lite snabbt med de mest uppenbara inställningarna, WB på glödljus, högt ISO och stor bländaröppning och jag tyckte det blev okej. Det funkade både med andra lampor tända och med enbart julbelysning plus inbyggda blixten på kraftigt sänkt styrka.

Stämningen blir väl bättre om det är fullt med paket under granen, ett par barn i tomtekläder samt ett och annat tomtebloss men själva exponeringen är ju inget som gör granar till särskilt svårfångade motiv.

Prova med liten bländare istället och lågt iso tal, ingen blixt. Dock med stativ så får du ett mkt bättre resultat. Överexponera 2 steg och underexponera det sedan i RAW konverteraren.

Så ja. Det är lite trixigt om man vill ha bra stämning ocj kvalité.

Här är min gran igen med lite mer info.

1: Överexponerade originalet
2: Underexponerad
3: Pseduo HDR

Den är överexponerad med 2 steg. Hade jag haft trådutlösare hade jag överexponerat den 3 eller 4 steg, men nu fick jag nöja mig med 2 eftersom kameran har en gräns på 30 s utan trådutlösaren. Sen underexponerade jag den 2 steg så det blev rätt igen.


/Stefan

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091213-IMG_0496-2.jpg
    20091213-IMG_0496-2.jpg
    19 KB · Visningar: 157
  • 20091213-IMG_0496.jpg
    20091213-IMG_0496.jpg
    85.3 KB · Visningar: 153
  • 20091213-IMG_0496_tonemapped.jpg
    20091213-IMG_0496_tonemapped.jpg
    95.2 KB · Visningar: 154
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.